Tweeling voor schimmelmerrie Katja

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tweeling voor schimmelmerrie Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:20

Nieuwsredactie

Afbeelding
Ze 'zit' al zeker vijftig jaar in de paardenfokkerij, maar het is pas de tweede keer dat het bij haar gebeurt. De prestatie merrie Katja van Jannie Boele uit Bleskensgraaf kreeg een tweeling en beiden zijn nog in leven. De laatste keer dat ze een tweeling op het erf rond had lopen is ruim veertig jaar geleden.

Dit is best bijzonder bij paarden. De baarmoeder van de merrie is er niet opgerekend en later in de dracht eindigt de drachtigheid meestal in een vroeg geboorte, waarbij ofwel beide veulens overlijden of één van de veulens ofwel zeer zwak is of ofwel snel overlijdt. Bij de veulens van Katja is ook een klein verschil in grote waar te nemen.

“Het is een kans van één op tienduizend dat het goed gaat”, beaamt de zeer blijde Jannie Boele. “De vorige keer is veertig jaar geleden. Ik werd er zelf ook door verrast.”

Naast deze tweeling heeft de schimmelmerrie Katja eerder ook het leven geschonken aan Udokus ( v. Murano) en Okatje (v. Caritas).

FriesWytske

Re: Tweeling voor schimmelmerrie Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:37

Ik vind de merrie er wel erg mager uitzien. Ook al hebben er 2 veulens ingezeten.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:39

Jeetje ga even zeuren dat de merrie te mager is..
De meeste overleven het niet eens als ze er twee dragen niet zo een wonder dat ze wat "gehavend" uit de strijd komt. Als ze echt te mager was geweest had ze oo niet twee van zulke gezonden kids op de wereld gezet!

SUper leuke babys en grappig dat de een veel groter is dan de ander :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:40

ik denk dat als je2 veulens in je lijf hebt zitten dat erg veel van je lichaam vergt. dus zo vreemd vind ik het niet. ik hoop dat ze er wel weer bovenop komt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:41

Hmm klein verschil in hoogte? Nogal een groot verschil..

Hoop dat ze allebei iig goed volgroeien

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:42

Ik vind de merrie er nog wel goed uit zien hoor, zo na een tweelingdracht! Leuke veulens ook!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:44

Het zijn ook echt twee hele verschillende veulens, grappig.
Dat de merrie mager is op het moment is eigenlijk toch niet zo gek lijkt mij. Eerst verdwijnen er al twee hele grote baby's uit haar buik en daarna wordt zo door niet een, maar twee melk slurpers leeg getrokken.
Als moeder al gezond genoeg was om deze twee levend op de wereld te zetten, dan kan er voor de geboorte toch geen sprake geweest zijn van een veel te magere merrie, die zou dit niet gepresteerd hebben.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:45

Oee leuk!
mijn vorige pony was ook 1 van een tweeling.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:46

Avelienvd schreef:
Hmm klein verschil in hoogte? Nogal een groot verschil..

Hoop dat ze allebei iig goed volgroeien

De kleinste blijft over het algemeen kleiner, bij tweelingpaarden. Toch fijn dat het goed is gegaan.... Hadden ze het bij de echo(-s) niet gezien?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:49

Ik heb er hier in de buurt ook wel eens eentje gezien die een tweeling had. En die zag er echt veel beter uit. Denk niet dat dit alleen komt omdat er 2 in hebben gezeten.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:49

wat leuk.
en ik vind de merrie er eigelijk nog goed uit zien hoor,
na zo een dracht.

ben benieuwd hoe de veulens t gaan doen.
ook kwa kleur aangezien de 1 licht is en de ander best donker is.

simone_aa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:16

Moeders maakt het goed, en de veulens zijn echt springlevend, ze is helemaal trots! Ze zijn 2e pinksterdag geboren en op deze foto zijn ze 5 dagen oud. Het zijn beide hengsten en de donkerste word waarschijnlijk ook een schimmel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:19

leuk zo'n tweeling!!
Maar idd. Als je goed voert en de juiste training en huisvesting biedt hoeft een paard er niet zo uit te zien. Dat is een feit.

Maar goed, hopen dat de veulens het goed gaan doen!

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:22

goh...die ene is nog redelijk groot!
De merrie is inderdaad mager,er zit geen vlees op haar ribben,en dat heeft niets met wel of niet bevallen te maken hoor....meer met voeren.
Een paard wat goed in het vlees zit is dat niet in ene kwijt na een bevalling...
Ze mag flink in het voer gezet worden anders is ze binnen een korte tijd nog magerder.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:22

FriesWytske schreef:
Ik heb er hier in de buurt ook wel eens eentje gezien die een tweeling had. En die zag er echt veel beter uit. Denk niet dat dit alleen komt omdat er 2 in hebben gezeten.

en niet elke merrie is het zelfde?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:25

volbloedfan schreef:
leuk zo'n tweeling!!
Maar idd. Als je goed voert en de juiste training en huisvesting biedt hoeft een paard er niet zo uit te zien. Dat is een feit.

Maar goed, hopen dat de veulens het goed gaan doen!

Dat is zo'n onzin! er zijn gewoon paarden die 'uit elkaar vallen' als ze al 1 veulen krijgen, laat staan 2! En ik zou vooral een merrie die een tweeling draagt een goede training geven! Zodat ze nog meer afvalt.

Deze merrie zit er goed en gezond uit! ;) en er staat bij dat de veulens hier 5 dagen oud zijn, dus net op de wereld! Laat mama lief eens 2 tot 3 weken verder zijn. Dan ziet ze er zeker weer lekker uit!

Nogmaals dat ze te mager is, is zo'n grote onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:25

Nee niet elke merrie is het zelfde.
Maar op de foto kan je erg goed zien dat ze ondervoedt is.
Vind het raar dat somminge mensen dat niet zien Zoals MiSz_SaNdY??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:26

geerke schreef:
goh...die ene is nog redelijk groot!
De merrie is inderdaad mager,er zit geen vlees op haar ribben,en dat heeft niets met wel of niet bevallen te maken hoor....meer met voeren.
Een paard wat goed in het vlees zit is dat niet in ene kwijt na een bevalling...
Ze mag flink in het voer gezet worden anders is ze binnen een korte tijd nog magerder.

Indd goed in het voer zetten, zodat ze er vanalles aan over houdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:26

Ze is compleet ingevallen en dat gebeurt niet na een bevalling,
Bij ons fokken e l 15 jaar. Elke merrie veulen erin en eruit. En geen 1 die er zo uit ziet.?? Hoe kan dat dan?
Zou je mij dat even uit willen leggen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:28

simone_aa schreef:
Moeders maakt het goed, en de veulens zijn echt springlevend, ze is helemaal trots! Ze zijn 2e pinksterdag geboren en op deze foto zijn ze 5 dagen oud. Het zijn beide hengsten en de donkerste word waarschijnlijk ook een schimmel.

Je kent de merrie + veulens? :)

Heb je dan toevallig ook een foto(s) waarop te zien is hoe de merrie er nu uitziet?

Fijn dat de dracht + bevalling goed is gegaan :j Merrie is inderdaad wat mager, maar dit kan ook een combinatie zijn van 2 veulens die veel energie vergen en het eetpatroon..

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:28

dr is idd te zien dat de merrie aardig ondervoed is,, spieren zijn ook weg,, maar geloof me, als die merrie niet fit genoeg zou zijn had ze nooit het leven aan deze 2 sgatjes kunnen schenken..
laat de merrie gewoon even bijkomen van de dracht en bevalling,,, ze kijken alle 3 erg fit uit hun ogen... dus t gaat echt wel goed komen.. en zo'n vrouw wat al heel lang paarden fokt zal er ook heus wel verstand van hebben..

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:29

ik zie niet dat ze ondervoed is?
en waar basser jij dit op?
de merrie is inderdaad mager maar is logisch na een tweelingdracht daar valt bij sommige merrie's niet tegen op te voeren.
inderdaad vallen sommige merrie's al uit elkaar met 1 veulen en de veulens zijn pas 5 dagen denk dat de fokkers wel goed bijvoeren anders waren de veulens ook al lang dood geweest ik heb hier zeker geen zin in een discussie of de merrie wel of niet ondervoed is
fokkers gefeliciteerd!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:31

Tja, wat zal ik zeggen, ik vind de merrie ook niet in beste conditie. De veulens daarentegen wel zo te zien. Er zijn overigens nog steeds fokkers die hun merrie een maand/twee weken voor het veulen nog even op dieet zetten omdat ze denken dat ze dan makkelijker veulenen. Ik weet niet of deze fokker die mening is toegedaan, maar ik zou mijn merrie eerder nog een schep erbij geven om die topprestatie die een bevalling is goed door te kunnen komen. Is dit een KWPN merrie jaarling K Dan is de merrie 17 en dan kan ik me voorstellen dat ze extra hard slijt van een tweelingdracht..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:32

Wat een verschil in grote zeg
Maar wel 2 mooie veulens <3

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:36

Jeetje, kan er ook eens niet gezanikt worden op bokt? Zo mager ziet de merrie er nu ook weer niet uit. Als de merrie het zo slacht zou hebben zou ze niet twee gezonde veulens hebben gebaard.