Farmaceut herintroduceert het droesvaccin in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Farmaceut herintroduceert het droesvaccin in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:36

www.horses.nl

Intervet/Schering-Plough Animal Health herintroduceerde afgelopen maand het droesvaccin EQUILIS® StrepE in Nederland, volgens de farmaceut het enige vaccin tegen de bacteriële infectie droes in Europa. Het vaccin werd in 2007 van de markt gehaald vanwege stabiliteitsproblemen van het product.

Volgens de farmaceut is het productieproces de afgelopen jaren veranderd, waardoor de houdbaarheid van het product is verbeterd. Ook is de toedieningsapplicatie verder ontwikkeld, waardoor de toediening van het vaccin via een prik in de bovenlip is vergemakkelijkt.

Droes is een besmettelijke ziekte die alleen voorkomt bij paarden, ezels en muildieren. Het wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. Er zijn verschillende vormen van droes. De meest voorkomende is keeldroes, een etterige ontsteking van de keel en de keellymfeklieren aan het hoofd. Verslagen droes is de meest ernstige vorm. Paarden herstellen hier zelden volledig van. Sterfte komt nauwelijks voor.

BarbaLalaJarig

Re: Farmaceut herintroduceert het droesvaccin in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:12

Wat zouden de risico's zijn van zo'n inenting?
En helpt het tegen alle varianten?

Sonja_vR

Re: Farmaceut herintroduceert het droesvaccin in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:06

mmm, geloof niet dat ik hiervoor ga enten ;n
ik heb droes nu verschillende malen mee gemaakt en nee, het is niet leuk...
maar enten is toch ook weer een belasting voor het dier
en de kans op droes is bij goede communicatie en een beetje opletten vrij klein

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:56

Het lijkt erop dat er weer een entstof aan de man, euh paard, moet worden gebracht. Ik dacht dat na de gevolgen van de Mexicaanse griep enting mensen niet zomaar lukraak vertrouwen op de uitspraken van de farmacie.

Persoonlijk ken ik meerdere mensen die na de Mexicaanse griep vaccinatie een behoorlijke tijd helemaal niet best in hun vel zaten.

De bijverschijnselen worden ook altijd als niet ernstig afgedaan of dat het ergens anders door veroorzaakt is.
Bijna niemand weet dat ze hiervoor uitsluiting van aansprakelijkheid bedongen hebben.

Tja, aan enten verdien je lekker en daar gaat het per slot van rekening toch om?

Vaccineren is niet zo onschuldig of ongevaarlijk als wordt voorgedaan en het is altijd verstandig om voor en tegen goed tegen elkaar af te wegen voordat je een besluit neemt.
Persoonlijk zie ik het goed op peil hebben van weerstand en conditie als beste wapen tegen ziekten en als er dan toch iets de kop opsteekt zijn er vaak ook hele goede niet-chemische oplossingen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:12

Sonja_vR schreef:
mmm, geloof niet dat ik hiervoor ga enten ;n
ik heb droes nu verschillende malen mee gemaakt en nee, het is niet leuk...
maar enten is toch ook weer een belasting voor het dier
en de kans op droes is bij goede communicatie en een beetje opletten vrij klein

Aan de ene kant ga ik met je mee.
Maar aan de andere kant heb ik de vorm van verslagen droes gezien...
Mijn ruin heeft naar binnen geslagen droes gehad.
En dat heeft echt enorm veel energie gekost.
Pas na een half jaar is hij er weer boven op.
Dat heeft absoluut meer belasting dan een enting.

Maar ik snap ook wel dat je het niet doet..
Die kans dat het gebeurt is klein.
Meestal is droes relatief "onschuldig".

In mijn geval heeft het alleen bijna mijn paard gekost en 2000 euro!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:23

Lente77 schreef:
Vaccineren is niet zo onschuldig of ongevaarlijk als wordt voorgedaan en het is altijd verstandig om voor en tegen goed tegen elkaar af te wegen voordat je een besluit neemt.
Persoonlijk zie ik het goed op peil hebben van weerstand en conditie als beste wapen tegen ziekten en als er dan toch iets de kop opsteekt zijn er vaak ook hele goede niet-chemische oplossingen.

Amen _/-\o_

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:59

ranna schreef:
Lente77 schreef:

Amen _/-\o_

Ja, maar daar kun je soms zo hart aan werken als je wil!
Die van mij heeft van half jaar tot 3 jaar op wei gestaan, in de kudde.
Met alleen een schuil dakje.
Op zijn 3de rustig beleerd, goed eten, veel op wei.
Alijd optijd normaal zijn entingen gehad, tandarts, DA bezoekjes (voor check up)
En toch naar binnen geslagen droes...

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:38

@ daantjuhhh dat is echt erg.
Er is alleen geen fabrikant die de garantie zal geven dat je paard na of van de enting geen droes zal kunnen krijgen.

Ik zou het misschien alleen doen als mijn paard een zeer hoog risico zou lopen. Aan de andere kant heb ik ook hele goede ervaringen voor dit soort problemen (bacteriën virussen en parasieten) met bioresonantie als je er heel snel bij bent.