Nadat zijn dochter van een pony was gevallen stormde Heerdenaar G. van B. (44) de bak in, om de pony een paar rake schoppen te verkopen. Hij kreeg hiervoor vijfhonderd euro boete.
Volgens diverse ooggetuigen van het incident in de manege in Wezep ging de boze vader op 26 maart vorig jaar helemaal door het lint. Hij zou erg hard aan de teugels van de pony hebben getrokken en daarna meerdere schoppen hebben uitgedeeld aan het dier. Hij raakte de pony in de buik. Volgens getuigen wel vijf tot acht keer.
"Ongehoord en onacceptabel", was vlak na het incident de eerste reactie van voorzitter Patricia Wolters van paardenclub De Heuvelruiters in Wezep in deze krant. "Ik ben al vijftien jaar jurylid en heb in al die tijd slechts een keer een waarschuwing uitgedeeld voor ruw gedrag met een paard."
Het 8-jarige meisje bleef ongedeerd door de val van de pony, maar "haar vader ging volledig door het lint", zei Josine Boven van de Dierenbescherming destijds. "Hij pakte de schimmel bij het hoofd en gaf hem een paar flinke trappen in de zij, tot groot afkeer van het aanwezige publiek."
De Heerdenaar - die zei dat hij geen letsel had veroorzaakt - deed volgens de officier van justitie bagatelliserend over het voorval. "Maar u hebt dit dier toch echt wel pijn bezorgd", aldus de openbaar aanklaagster.
Ze eiste maandag voor de dierenmishandeling een boete van vijfhonderd euro. Van B. klaagde vooral dat andere (ontlastende) getuigen niet waren gehoord. Hij wilde echter geen nader onderzoek, zoals de rechter in Zutphen nog voorstelde.
Volgens de rechter had de Heerdese vader de pony onnodig vaak en onnodig hard in de buik getrapt, nadat zijn dochter van het dier was geworpen. "En ik heb ook geen enkele reden om aan de getuigenverklaringen te twijfelen", aldus de rechter. Hij vonniste conform de strafeis.
Wauw, een boete in NL voor zo'n lompe actie? Geweldig! Het komt nog wel een keer goed in NL.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 01-06-10 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Britt
Geplaatst: 01-06-10 08:12
Tja fijn, een boete, maar controle is er niet dus de volgende keer doet hij het net zo hard weer. Maar dan niet voor de ogen van toeschouwers...
Splinter
Geplaatst: 01-06-10 08:13
pfff zou je vader zijn zeg
Aukelizzy
Arme pony...Als die man het dier al zo aanpakt in het bijzijn van andere mensen wil ik niet weten hoe hij straft als er niemand in de buurt is...
Nadia
Oppermuts
Ben blij om te lezen dat hij straf heeft gekregen, dit gedrag is echt 'not done'. Je moet als vader een voorbeeld voor je kind zijn, dit is geen goed voorbeeld
wat een achterlijke zeg! goed voorbeeld voor al die kinderen. vallen is gewoon het risico van paardrijden. als ie dat niet wil dan moet ie of niet mee gaan zodat ie t niet ziet of zijn dochter geen paard laten rijden.
Anoniem
Geplaatst: 01-06-10 08:17
En terecht!
Volgens mij waren er in het vorig topic mensen die dit nog begrijpelijk vonden ook in het kader van 'misschien was de pony wel heel vervelend' of 'ja nouja vadergevoelens'...
Alane
Of alleen zo'n boete zoveel uithaalt ?
Volgende keer wordt paardlief even meegenomen achter de schuur/trailer..... wat zou dan eigenlijk een gepaste straf zijn? Volgens de andere link heeft de pony het kind eraf gegooid.... (nog geen reden om een paard in elkaar te schoppen) maar kan ik me er wel iets bij voorstellen dat die man door het lint is gegaan.
timokyana
bah,milde straf nog eigenlijk. belachelijk om zo je geduld te verliezen en het bot te vieren op een pony.
tjady
Helemaal terecht. Arme pony. Maak mij gelijk zorgen als vader ook eigenaar is. Als hij het openbaar al zo met de pony omgaan, hoe zou het dan zijn als hij thuis prive is.
Alane
Geplaatst: 01-06-10 08:18
WildWings schreef:
En terecht!
Volgens mij waren er in het vorig topic mensen die dit nog begrijpelijk vonden ook in het kader van 'misschien was de pony wel heel vervelend' of 'ja nouja vadergevoelens'...
Ik praat het niet goed, maar kan me het wel voorstellen
Goed dat er toch wat aan gedaan word er is inelk geval een begin van ''mishandeling'' aanpakken
lonnee
Geplaatst: 01-06-10 08:23
net goed voor die man. zoiets hoor je gewoon niet tedoen iedereen kan van een paard/pony afvallen. dat die vader helemaal door het lint ging is gewoon belagelijk.
vallen is het risico van de sport!
_____________ verander in jezelf wat je fout vindt bij een ander.
goed van de 500 euro boete!! jammer dat ze er niet een paar schoppen voor de vader bij kado doen
McThirsk
Geplaatst: 01-06-10 08:31
als moeder kan ik me voorstellen dat je enorm schrikt, als je kind eraf valt ...maar een pony of paard dan maar gelijk zo schoppen...nee dat gaat te ver... maar ben wel bang dat ie vader de pony mss een andere keer , als niemand kijkt hem alsnog goed aanpakt...
Anoniem
Geplaatst: 01-06-10 08:31
Jemig wat een mafkees zeg! "Straffen" op die manier heeft weinig nut. Duidelijk een teken van onkunde en onmacht.
Deze man verdient de straf dubbel en dwars, maar een paar sessies bij de shrink zouden hem ook niet misstaan denk ik.
wat een stumpert! dat die een keer aan de teugels had getrokken, okee. maar dan nog trappen?
Nou als het mijn vader was, had ik hem ook nog een paar trappen gegeven!
EvelienH
Geplaatst: 01-06-10 08:35
Sommige mensen sporen echt niet.
EllyC
Geplaatst: 01-06-10 08:38
Denk niet dat deze boete stand houdt bij hoger beroep (als dat mogelijk is). Schoppen in deze situatie volledig onterecht en onzinnig nl. uit schrik dat je kind eraf gevallen is.
Of de pony echt last/pijn had zoals de rechter toelicht, is nog maar de vraag en dan moet hij ook boetes gaan uitdelen aan soortgenoten in de wei! oei, nu krijg ik heel bokt over me heen .
superpony
Geplaatst: 01-06-10 08:40
Ik wil het niet goedpraten, want vind het echt nooit kunnen zo een actie. Maar......er zijn echt mensen die paarden en soms ook dieren gewoon anders zien dan wij, dierenliefhebbers. Ze snappen het gewoon echt niet en hebben de gevoelens niet zo.
neemt niet weg, dat het een vreselijk slechte actie is en ik deze man had laten onderzoeken. Ik ben ook moeder en kom niet aan mijn zoon, maar als iemand zo doordraait.......Is niet echt gezond en gebeurt vast ook wel vaker. Dat kan haast niet eenmalig zijn dat je zo tekeer gaat, heel eng.
En ja, mijn zoon is honderden keren van zijn pony gevallen.
Zoals ik het lees ging die vader eerst naar de pony toe om die ''even een lesje te leren'' en daarna pas naar de dochter om te constateren dat die er eigenlijk niks aan over had gehouden? Desalniettemin een ongelovelijk slechte actie, ik kan me voorstellen dat je schrikt maar ren dan even naar je kind toe ipv naar de pony. Goed van die boete alleen weet ik niet of hij het de volgende keer niet zal doen... Was het trouwens de eigen pony van het meisje of van de manege? Eigen pony denk ik aangezien er staat dat er een jurylid bij betrokken was?