Laatste tests van Ward's Sapphire allemaal negatief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Laatste tests van Ward's Sapphire allemaal negatief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:00

Nieuwsredactie

Naar de procedure omtrent de diskwalificatie van de Amerikaanse McLain Ward en Sapphire tijdens de Wereldbekerfinale Springen kan met regelmaat worden geanalyseerd om op deze manier te beoordelen of de procedures aangepast dienen te worden.

Ward werd vlak voor na de start in de tweede ronde van de Wereldbekerfinale gediskwalificeerd. Uit een thermografietest en een klinisch onderzoek door de FEI bleek dat er sprake was van een overgevoeligheid aan het linker voorbeen. De dierenartsen liet de combinatie wel gewoon starten want de merrie was nog 'fit to compete'. De FEI besloot na afloop het paard nogmaals te testen. De dierenartsen zagen geen verschil met het eerste onderzoek. Toch werd door de grondjury besloten dat de overgevoeligheid te ernstig was en dat de merrie niet meer verder mocht springen.

Deze week werd bekend dat de laatste bloed-, urine en andere testen van Sapphire negatief waren. Er werd bij de vijftienjarige merrie geen verboden middelen gevonden.

De Amerikaanse site dressage-news.com vroeg aan de FEI of ze naar aanleiding van deze resultaten hun diskwalificatieprocedures zullen herbeoordelen en of zij eventueel veranderingen zullen door voeren. De FEI gaf als verklaring: “De betreffende comités zullen regelmatig de uitvoering van regels en protocollen beoordelen en eventueel suggesties doen om verbeteringen door te voeren als deze in de praktijk beter blijken te werken.”

“Dit geval (van McLain Ward, red.) zal ter evaluatie kunnen worden aangeboden, maar de uitkomst van de legale procedures moeten eerst duidelijk zijn voordat er veranderingen doorgevoerd kunnen worden.”

Verwant artikel
[VN] McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale
[VN] Geneve: Welzijn van het paard Sapphire kon in geding komen
[VN] McLain Ward: 'Er wordt mij groot onrecht aangedaan'

_Rianne_

Re: Laatste tests van Ward's Sapphire allemaal negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:54

En wat kopen we ervoor? geen bal. de finale is voorbij, en ze hebben hem uitgeschakeld. precies zoals hun bedoeling was.
Beetje zuur.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:57

Vreemde gang van zaken .....
Uiteindelijk blijkt Mc Lain Ward dus gelijk te hebben 8-) :
>>>ER IS HEM GROOT ONRECHT AANGEDAAN ....
In feite is de overwinning hem afgenomen :(
Wat gaan ze er aan doen vraag ik me af ? Nu alles voorbij is !

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:03

echt belachelijk! maar gelukkig heeft McLain Ward net de grote prijs in rome gewonnen!!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:09

tja dat vraag ik me ook wel af. Een schadevergoeding eisen is ook een beetje moeilijk, voor hetzelfde geld was ie eraf gevlogen in de finale....

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:26

Sapphire is dan ook een wereldpaard !!!! :9

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:36

ben een leek betreft springen...maar hij was toch ook niet geschorst in de betreffende wedstrijd omdat ie doping gebruikte, alleen dat de kroonrand uitermate gevoelig was/is.....dus als Sapphire een balk zou raken ook meer dan anders veel pijn zou hebben....daar zou paardenminnend nederland toch positief in moeten staan?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:39

Jasmijn76 schreef:
ben een leek betreft springen...maar hij was toch ook niet geschorst in de betreffende wedstrijd omdat ie doping gebruikte, alleen dat de kroonrand uitermate gevoelig was/is.....dus als Sapphire een balk zou raken ook meer dan anders veel pijn zou hebben....daar zou paardenminnend nederland toch positief in moeten staan?

Juist!

Dat klopt ook, maar ik neem aan dat ze toen ook bloed hebben afgenomen om dat te onderzoeken.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:39

@ Jasmijn
Omdat de kroonrand volgens de FEI overgevoelig was verdenken zij dat er een middel was toegediend dat (spring)paarden hun benen beterd doet intrekken vanwege de overgevoeligheid.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:42

@sporter:volgens mij wel ja...en hij werd ook niet verdacht van doping...alleen die kroonrand was overgevoelig!..tenminste dat begreep ik er uit!

devi786 schreef:
@ Jasmijn
Omdat de kroonrand volgens de FEI overgevoelig was verdenken zij dat er een middel was toegediend dat (spring)paarden hun benen beterd doet intrekken vanwege de overgevoeligheid.

daarvan weet ik het bestaan.....maar goed, dan nog ..ook zonder doping..als dat beestje zo gevoelig is, is het dan wel zo eerlijk om met zo'n paard te springen??

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:43

Ze hebben toch niets kunnen vaststellen ?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:48

devi786 schreef:

Nee dat maakt ook niks uit behalve dat nu is gebleken dat de overgevoelige kroonrand niet door 1 of ander middeltje is veroorzaakt.
Dat veranderd er niets aan dat het niet correct en zeker niet diervriendelijk is zo'n paard mee te laten springen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:50

sporter schreef:
devi786 schreef:

Nee dat maakt ook niks uit behalve dat nu is gebleken dat de overgevoelige kroonrand niet door 1 of ander middeltje is veroorzaakt.
Dat veranderd er niets aan dat het niet correct en zeker niet diervriendelijk is zo'n paard mee te laten springen.

dat is idd ook mijn denken....

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:17

sporter schreef:
devi786 schreef:

Vraag me af of 56 keer 'punching' van de kroonrand wel paardvriendelijk is.

Ik zou nog bijna denken aan een complottheorie.

Edit; Een van Mclain's collega-ruiters zei het volgende;
I'm really sorry for McLain, Sapphire and his team. The test results only confirm what we already knew. The FEI instated this new rule in an effort to limit the negative press our sport has consistently gotten with positive doping tests at almost every championship as of late. I think we all agree, so far,the new rule has caused more negative press for the sport than all of the past positive doping test combined. I think the FEI should try "clean governing" if they ever wish to achieve "clean sport". Again, there is nothing that can give back what they took away from McLain, Sapphire and her team. Hopefully, god willing, she will stay in top form for one more year and add a world cup final to her long list of achievements.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:17

Hoeveel paarden accepteren het nu als een vreemde 56 keer in de kroonrand gaat lopen knijpen? Als ze gevoelig was had ze elke keer haar been ingetrokken en had het niet zo vaak herhaald hoeven worden.

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:40

Jasmijn76 schreef:
@sporter:volgens mij wel ja...en hij werd ook niet verdacht van doping...alleen die kroonrand was overgevoelig!..tenminste dat begreep ik er uit!
...
daarvan weet ik het bestaan.....maar goed, dan nog ..ook zonder doping..als dat beestje zo gevoelig is, is het dan wel zo eerlijk om met zo'n paard te springen??

Paard reageerde op de druk door 3 keer met het ene been terug te trekken en 4 keer met het andere been terug te trekken en daarom was het been van die 4 keer 'overgevoelig'.
Met een dergelijke methode van testen heb ik er ook wel wat staan, die hele overgevoelige kroonranden hebben ;)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:58

Ach ja ....... :Z
Wat kan er nu nog aan gedaan worden ???? |(
In ieder geval
Mc Lain Ward & sapphire laten zich niet kisten !!!! :D ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:04

Dus iemand heeft 56 keer de kroonrand ingedrukt? :?

En dat bij alle hoeven? Waarom is dat dan? Is dat standaard bij een vet. keuring voor zon wedstrijd, of was er aanleiding toe om dat te doen?

Bij mijn merrie zou je trouwens bij 4 keer drukken ook al 4 keer een reactie krijgen...

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:07

randalinpony schreef:
Dus iemand heeft 56 keer de kroonrand ingedrukt? :?

En dat bij alle hoeven? Waarom is dat dan? Is dat standaard bij een vet. keuring voor zon wedstrijd, of was er aanleiding toe om dat te doen?

Bij mijn merrie zou je trouwens bij 4 keer drukken ook al 4 keer een reactie krijgen...

'Ze hebben 32 keer in de regio op de kroonrand van het rechtervoorbeen geknepen en hetzelfde 24 keer in het linkerbeen. Rechtsvoor gaf Sapphire drie keer een reactie en linksvoor vier keer. De conclusie was vervolgens dat ze linksvoor overgevoelig zou zijn.'

Komt zo, letterlijk, uit een ander bericht over Mclain op bokt..

ilonka1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:42

wel erg toevallig dat dit paard precies voor op de kroonrand erg gevoelig was