KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:27

Barmat schreef:
Slotconclusie is iig: paard is niet door de test heengekomen :+

Verder vraag ik mij trouwens af waarom er trouwens zo'n behoefte is aan steeds hoger in het bloed staande KWPN'ers. Misschien dat dáár iemand antwoord op kan geven? Dat er voor een select gezelschap behoefte aan is, kan ik mee leven, Immers, voor de top zijn hoog in het bloed staande paarden van essentieel belang. Die behoren te presteren en daar wordt ook een bepaalde prestatie van verwacht.

Echter.... voor Jan met de Pet (99,9% van de ruiters in rijdend Nederland) zie ik geen enkele noodzaak om van die rillerige heethoofden te gaan fokken. Waarom niet? Simpelweg omdat de kunde ontbreekt om met dit soort paarden om te kunnen gaan. Mensen schatten zichzelf vaak veel te hoog in, denken al veel te snel dat ze "kunnen rijden" terwijl je 9 van de 10 keer meemaakt dat dergelijke paarden na korte tijd weer de deur uitmoeten wegens niet klikken van de combinatie, of toch te moeilijk. Het is vandaag de dag nog best moeilijk een goede, zeer brave KWPN'er te vinden waar je bij wijze van spreken een kind op kunt wegsturen, want allemaal zijn ze "niet geschikt voor de beginnende ruiter".
De topics op rijtechnisch vliegen je rond de oren en ook hier 9 van de 10 keer - wegens onkunde van de ruiter in kwestie (ik generaliseer, dus wie zich aangesproken voelt heeft alleen zichzelf daar mee).

Af en toe denk ik: wat wordt er nog verstaan onder "braaf"? Tegenwoordig lijkt dat wel - als je van de 10 keer rijd er 8 keer kunt blijven zitten, is dat braaf :+
Ik ben altijd een enorme KWPN liefhebber geweest, maar vind dat de laatste jaren het fokproduct te ver is doorgeslagen van écht braaf, degelijk en basismodel, naar steeds heter, bloederiger en ranker, slanker en vooral - niet altijd even nuchter in de kop.


haha maar daarom heeft het KWPN ook een aparte afdeling, Dresuur, Spring, Tuig en Gelders paard!

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:28

Ik snap de commotie eigenlijk niet rond de test. Ik vind het heel handig om te weten wat de schrikreactie van een paard is. Ik kijk daar thuis ook altijd naar: de ene verstijft ter plaatse en de andere rent in blinde paniek naar de andere kant van de wei. De hengst in dit geval zou ik dus niet op mijn tweede merrie zetten. De omgeving had misschien beter/veiliger gekund, maar om dan meteen de test te veroordelen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:29

Apple schreef:
. Ik ken nl ondertussen al behoorlijk wat paardenliefhebbers die vielen voor het mooie koppie, de mooie gangen en het goede papier en uiteindelijk het paard in kwestie weer moesten verkopen omdat er in praktijk geen land mee te bezeilen viel (of die noodgedwongen 'ruiter te voet' werden omdat het mooie talentvolle paard toch een maatje te groot was).

In Nederland is het al snel KWPN als je een warmbloed paard zoekt. Als je iets anders wilt kom je uit bij de koudbloeden als Friezen, Tinkers, Fjorden, Haflingers. Waar is het veelzijdige 'gebruikspaard' gebleven?


Of die de paarden gewoon te jong kochten en beter een ouder paard gekozen hadden. Zelfs het als braaf bekend staande Gelderse paard blijkt voor sommige ruiters en amazones een stapje te ver als het nog maar 3 is.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:31

Paarden die niet reageren zou ik ook niet moeten, dat zijn van die dooie knollen. Gewoon even wegstuiven, maar dan niet in het hoekje blijven staan shaken, maar vervolgens de boel uit nieuwschierigheid eens van dichtbij gaan bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:32

bulck schreef:
Ik heb een paard gehad waar ik overal mee doorreed, maar thuis moest een stoel echt niet anders staan dan anders, want dan zat ik gegarandeerd op een 'over- de -zeik -paard.

Zo'n geval heb ik dus ook staan. Kan ik dwars mee door het dorp rijden over de hoofdstraat. Maar als ik ergens op een rustig landweggetje een autotje tegen kom is het feest :roll: .

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:32

Apple schreef:
De boel op buitenrit sturen lijkt me helemaal geen geweldig plan :=

Punt is alleen dat in Nederland de KWPN fokkerij vooral sportfokkerij is. Je hebt dus paarden die (zoals Besita terecht zegt) huizenhoge parcoursen springen of die in de dressuurring altijd vooraan staan, maar die op een buitenritje niet te vertrouwen zijn. Wil je dan toch die paarden testen op dergelijke dingen? Wat wil je dan met je fokkerij?

Wil je een sportpaard met een mooi koppie en hoogbenig model waarmee je alle prijzen wint (maar waar wel een gebruiksaanwijzing bij zit) of wil je een gebruikspaard 'zoals vroeger', een veelzijdig paard waarmee je rustig op wedstrijd kunt verschijnen, maar ook nog een buitenritje mee kunt rijden of die je met goed fatsoen een keer kunt uitlenen aan iemand? Voor een 'gebruikspaard' kan ik me een dergelijke test voorstellen.

Vraag is welke kant het KWPN op wil. Ik kan me zo voorstellen dat ze behalve de kant 'dressuur' en 'springen' misschien ook de richting 'gebruikspaard' gaan uitwerken. Ik ken nl ondertussen al behoorlijk wat paardenliefhebbers die vielen voor het mooie koppie, de mooie gangen en het goede papier en uiteindelijk het paard in kwestie weer moesten verkopen omdat er in praktijk geen land mee te bezeilen viel (of die noodgedwongen 'ruiter te voet' werden omdat het mooie talentvolle paard toch een maatje te groot was).

In Nederland is het al snel KWPN als je een warmbloed paard zoekt. Als je iets anders wilt kom je uit bij de koudbloeden als Friezen, Tinkers, Fjorden, Haflingers. Waar is het veelzijdige 'gebruikspaard' gebleven?


In duitsland wordt elke kandidaat hengst een cross parcours doorgestuurd. Dat is eveneens een vorm van karaktertesten. Wat wil dat paard doen en hoe reageerd hij erop? En geloof niet dat al die dressuurknollen super zijn in het springen en daar draait het ook niet om. Wel gaat het erover, dat ze dan door water gaan, van een bergje afdurven etc. niets hoog of moeilijk, maar gewoon kijkend naar hoe een paard reageerd en vooral hoe ze iets aanpakken.
Op een regenachtige dag staan er dan ook mensen met een paraplu net zoals er hier en daar tenten staan bij zowel goed als slecht weer. Ik heb serieus waar in die toestand nog geen enkel paard weten vreemd doen op een paraplu of tent.

Maar verander dat decor naar een binnenpiste en je zal gegarandeerd meer reactie krijgen. Want wat staat dan in hemelsnaam een tent plots op die plek en waarom staat dat mannetje daar nu met een paraplu. Zeker als ze normaal die piste kennen als hun 'thuishaven'

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:34

Gini schreef:
Ik snap de commotie eigenlijk niet rond de test. Ik vind het heel handig om te weten wat de schrikreactie van een paard is. Ik kijk daar thuis ook altijd naar: de ene verstijft ter plaatse en de andere rent in blinde paniek naar de andere kant van de wei. De hengst in dit geval zou ik dus niet op mijn tweede merrie zetten. De omgeving had misschien beter/veiliger gekund, maar om dan meteen de test te veroordelen.


En nu dan? Nu wordt er een hengst veroordeeld. Want jij basseert nu enkel op deze test dat die hengst al niet op jouw merrie kan passen.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:34

sarabande schreef:
Apple schreef:
. Ik ken nl ondertussen al behoorlijk wat paardenliefhebbers die vielen voor het mooie koppie, de mooie gangen en het goede papier en uiteindelijk het paard in kwestie weer moesten verkopen omdat er in praktijk geen land mee te bezeilen viel (of die noodgedwongen 'ruiter te voet' werden omdat het mooie talentvolle paard toch een maatje te groot was).

In Nederland is het al snel KWPN als je een warmbloed paard zoekt. Als je iets anders wilt kom je uit bij de koudbloeden als Friezen, Tinkers, Fjorden, Haflingers. Waar is het veelzijdige 'gebruikspaard' gebleven?


Of die de paarden gewoon te jong kochten en beter een ouder paard gekozen hadden. Zelfs het als braaf bekend staande Gelderse paard blijkt voor sommige ruiters en amazones een stapje te ver als het nog maar 3 is.


ja maar ligt dat niet gewoon aan de leeftijd dan?

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:39

SB, klopt, alleen zie je de prijzen in Nld ook vaak nogal omhoog schieten. Paarden in de leeftijdscategorie 6-10 die ook nog wat gedaan hebben, daar hangt een prijskaartje aan. En ja, een 3 jarige Gelder is dan goedkoper (want wie in Nederland haalt het in zn hoofd om een paard ouder dan 10 te kopen :roll: ;-) )

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:41

haha ja inderdaad, dat is ook wel weer zo, plus een jonger paard kan je meer naar je eigen hand zetten dan een ouder paard vind ik!

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:47

bulck schreef:
Gini schreef:
Ik snap de commotie eigenlijk niet rond de test. Ik vind het heel handig om te weten wat de schrikreactie van een paard is. Ik kijk daar thuis ook altijd naar: de ene verstijft ter plaatse en de andere rent in blinde paniek naar de andere kant van de wei. De hengst in dit geval zou ik dus niet op mijn tweede merrie zetten. De omgeving had misschien beter/veiliger gekund, maar om dan meteen de test te veroordelen.


En nu dan? Nu wordt er een hengst veroordeeld. Want jij basseert nu enkel op deze test dat die hengst al niet op jouw merrie kan passen.

Jep, Gini vindt die hengst niet op haar TWEEDE merrie passen. Wat is daar mis mee?
Daarmee heeft Gini nog niet gezegd dat die hengst niet op haar EERSTE merrie zou passen.

Werd al niet aangegeven dat het ook min of meer de bedoeling is dat er kan gekeken worden welke hengsten het beste te combineren zijn met bepaalde merries?

De testen die jij suggereert zijn niet objectief, tenzij je telkens dezelfde weersomstandigheden hebt, het parcours er altijd hetzelfde uitziet, de mensen langs het parcours altijd hetzelfde gekleed zijn, zich hetzelfde gedragen en... last but not least... elk paard altijd door dezelfde ruiter wordt bereden (waarbij die ruiter dan ook nog altijd in dezelfde mood moet zijn, dus niet de ene dag een tikkeltje nerveuzer als de andere, enz...).

Succes met het creëren van zo'n situaties. Ik vrees dat het je niet zal lukken.

Een lege piste, paard los en droppen die paraplu... lijkt me altijd dezelfde omstandigheid waarin getest wordt (ok, tenzij het een zonnige dag is en morgen de regen tegen het dak aan klettert)

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:49

Beeld je nu eens in dat je veilig en vertrouwd door je eigen woonkamer loopt/staat en inééns valt er een paraplu uit de lucht....
Ik zou rennen voor me leven en noooooit meer om kijken.
Puur omdat het in je veilige omgeving gebeurd, je verwacht het niet en je kan het niet matchen in je hoofd.
En nu kan ik nog wel nadenken... een paard handelt op instinct.
Zou het ergens anders gebeuren (en niet een plek waar hij al heel wat trainingsuurtjes op heeft zitten zonder dat er iets gebeurde) dan zou zo'n paard ook veel rustiger reageren.
Zo kan ik met een blauw zijl de wei van mn merrie inlopen, nou die ziejje voorlopig niet meer hoor....
Doe ik het in de buitenbak van een andere stal, blijft ze staan en kijkt ze nieuwsgierig toe.

En uiteraard kan er nu heel nuchter gereageerd worden: oh, ik zou niet schrikken hoor....
Maar wedde van wel!

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:50

DDW1190 schreef:
haha ja inderdaad, dat is ook wel weer zo, plus een jonger paard kan je meer naar je eigen hand zetten dan een ouder paard vind ik!

Ja, maar uit de praktijk blijkt dan toch maar weer dat dat laatste in heel veel gevallen niet zo is.
Velen DENKEN een jong paard naar hun hand te kunnen zetten. Maar na een tijd lukt het niet (wegens geen geduld, of onervarenheid) en wordt de knol alsnog verkocht...

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:52

Paard naar je hand zetten kan inderdaad goed uitpakken, maar ook minder. Ik geloof er niet zo in dat dit zo erg leeftijdsafhankelijk is, als je genoeg aandacht in een paard steekt kun je er ook heel wat mee bereiken als ze wat ouder zijn. Laat iemand anders maar lekker zn nek proberen te breken om het paard in te rijden, trailermak te maken, mee te nemen op wedstrijd noem maar op, ik zoek wel een paard dat dit al gezien heeft :+ . Maar goed, dat is offtopic :+

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:53

bulck schreef:
Juliette86 schreef:
Volgens mij wordt er hier helemaal voorbij gegaan dat een grootschalig WETENSCHAPPELIJK onderzoek hieraan vooraf is gegaan. In dit onderzoek werden paarden in de leeftijd van 1 tot 3 jaar getest. Was een onderdeel van een onderzoek naar de invloed van het laten springen van jonge dieren op de springtechniek op latere leeftijd. Dit is niet iets wat het KWPN zelf even bedacht heeft.


Welk wetenschappelijk onderzoek dan? Wel doctor heeft dat uitgevoerd en waar kan je dat nalezen? En wat heeft dat nu weer betrekking op het springen? Dat hebben die dieren al lang voor deze test moeten doen.
Dus ik vind het een waardeloze test als je het in zijn geheel bekijkt. Die beesten hebben eerst de voorrondes moeten halen, dan sommigen door naar het verrichtingsonderzoek waar ze ook alles maar moeten ondergaan (vreemde ruiters, testen etc).
Als ze dan wat Schriktraining willen doen (want meer kan ik er niet van maken) ok, maar dan niet de laatste dagen van een verrichtingsonderzoek, vlak voordat de eigenaar de dieren terug thuiskrijgt. Dan hadden ze dat tussendoor ook al kunnen doen en dan mss idd opgebouwd, speciefiek per paard. De ene zal nuchterder zijn dan de anderen. Maar karakterwijs zegt dat niets over dat paard en zijn potentieel als sportpaard.

En verder is een karakter van een paard toch net complexer dan dat kleine stukje natuurlijke reflex van een vluchtdier.


Het onderzoek waar Julliete86 op wijst is waarschijnlijk het Jumpex onderzoek geweest. Was inderdaad een gedegen onderzoek, maar de nadruk lag daarbij absoluut niet op het onderzoeken welke karaktertest nu veilig en 'meetbaar' is voor jonge paarden.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:54

Voltigeur schreef:
DDW1190 schreef:
haha ja inderdaad, dat is ook wel weer zo, plus een jonger paard kan je meer naar je eigen hand zetten dan een ouder paard vind ik!

Ja, maar uit de praktijk blijkt dan toch maar weer dat dat laatste in heel veel gevallen niet zo is.
Velen DENKEN een jong paard naar hun hand te kunnen zetten. Maar na een tijd lukt het niet (wegens geen geduld, of onervarenheid) en wordt de knol alsnog verkocht...

dat is ook zo hoor, als ik zo naar me zelf kijk weet ik waar je het over hebt!

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:58

De test ben ik wel voor, maar ik zou dit ook wel bij de merrie willen zien waarmee gefokt wordt (maarja dat kan dan weer niet). Testen kan ook prima maar het is dan wel handig als het veilig is en dat de paarden niet of nauwelijk beschadigingen kunnen oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:59

livvy schreef:
Het onderzoek waar Julliete86 op wijst is waarschijnlijk het Jumpex onderzoek geweest. Was inderdaad een gedegen onderzoek, maar de nadruk lag daarbij absoluut niet op het onderzoeken welke karaktertest nu veilig en 'meetbaar' is voor jonge paarden.


Jep dat is hij, was de naam even kwijt :o . De schriktestjes waren inderdaad voor erbij maar gaven wel een goed beeld van de verschillende vormen van schrikreacties. Die zijn ook statistisch netjes geanalyseerd door een student (HAS) voor een afstudeerproject. Resultaten zijn nog gepresenteerd op Horse Event een jaar of 4/5 geleden.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:01

@ DDW1190: Het was echt niet persoonlijk (noch op jou, noch op iemand anders) bedoeld hoor...

Oh, en ik denk dat het bij KWPN niet anders is als bij andere stamboeken: het stamboek wil een bepaalde richting uit met hun fok, maar de fokkers zelf hopen natuurlijk ook allemaal om HET toppaard voor de sport te fokken... Dus paarden komen bijgevolg nogal hoog in het bloed te staan (ok, een beetje simplistisch uitgelegd, maar daar komt het in wezen wel op neer)

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:04

Ik weet niet of dat het doel is van elk stamboek. Mischien gaat dat wel op voor de warmbloedstamboeken, maar zeker niet voor de rasstamboeken.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:06

Apple schreef:
Ik weet niet of dat het doel is van elk stamboek. Mischien gaat dat wel op voor de warmbloedstamboeken, maar zeker niet voor de rasstamboeken.

Ik bedoelde natuurlijk warmbloedstamboeken 8-)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:11

Voltigeur schreef:
bulck schreef:


En nu dan? Nu wordt er een hengst veroordeeld. Want jij basseert nu enkel op deze test dat die hengst al niet op jouw merrie kan passen.

Jep, Gini vindt die hengst niet op haar TWEEDE merrie passen. Wat is daar mis mee?
Daarmee heeft Gini nog niet gezegd dat die hengst niet op haar EERSTE merrie zou passen.

Werd al niet aangegeven dat het ook min of meer de bedoeling is dat er kan gekeken worden welke hengsten het beste te combineren zijn met bepaalde merries?

De testen die jij suggereert zijn niet objectief, tenzij je telkens dezelfde weersomstandigheden hebt, het parcours er altijd hetzelfde uitziet, de mensen langs het parcours altijd hetzelfde gekleed zijn, zich hetzelfde gedragen en... last but not least... elk paard altijd door dezelfde ruiter wordt bereden (waarbij die ruiter dan ook nog altijd in dezelfde mood moet zijn, dus niet de ene dag een tikkeltje nerveuzer als de andere, enz...).

Succes met het creëren van zo'n situaties. Ik vrees dat het je niet zal lukken.

Een lege piste, paard los en droppen die paraplu... lijkt me altijd dezelfde omstandigheid waarin getest wordt (ok, tenzij het een zonnige dag is en morgen de regen tegen het dak aan klettert)


Gini staat uiteraard vrij om een hengst te kiezen, daar gaat het me ook niet om.
En ik blijf het circustoestanden vinden die echt volledig nergens opslaan. Kwpn wil een sportstamboek zijn, dus het nut zie ik er niet van in. Verder is een goed moederdier in de fokkerij heel belangrijk mbt karakter en karaktervorming, eerder dan een hengst. Verder kunnen twee sensibele ouder-dieren een heel nuchter dier fokker en omgekeerd. Karakter is in die mate ook iets dat gevormd wordt door ervaringen.
Maar wat een schrikreactie moet zeggen over een karakter dat ontgaat me echt.
Tja de ene zal gaan lopen, de andere blijft staan. Maar die die blijft staan kan een binnenvreter zijn en die andere net niet. Wat zegt dat dan? En ja jonge hengsten én niet na een tijd curieus, ik denk dat die nog uitgevonden moeten worden. Maar krijgen ze daar de tijdvoor denk je? Denk je echt dat die mensen van die commissie een half uur en langer staan toekijken. En wat zegt dat dan na een half uur of langer dat het dier uiteindelijk wel de paraplu's of bal accepteert, trotseert?
Sorry maar ik vind dat geen testen die kaderen binnen een hengstenonderzoek.
En wat betreft die testen over bvb een buitenrit of cross, tja weercondities zal dat dier toch ook moeten leren aanvaarden (is zelf weer een extra test). als ze later de ring in moet als het giet, zullen ze ook gewoon moeten blijven lopen, net zoals dat ook bij warm weer het geval is.
Dus objectief is geen enkele test, je werkt al met dieren, dus individuen.
Het enige waar jij dan gelijk in hebt dat een binnenpiste idd dan droog is en de paarden onder dezelfde omstandigheden de test ondergaan. Hoewel, 'dezelfde,' geen enkele paraplu die door iemand opgestoken wordt gaat opdezelfde manier open. verder lezen paarden ook lichaamstaal en kan je zelf beginnen speculeren over in welke mate een paard empathie voelt en krijgt bij die persoon die het uitvoert wat dan ook een andere reactie kan teweegbrengen.
Dus objectief... dat betwijfel ik.

fransje23

Berichten: 15383
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:13

bulck schreef:
fransje23 schreef:
Dat is inderdaad veel veiliger dan een binnenbak voor paard en omgeving als ze dan in blinde paniek aan de kletter gaan... :+


Waarom onveiliger? Dat is tenminste een echte test, zonder een uiterste te zijn.


Waarom onveiliger? Omdat bij de gemiddelde buitenrit er geen omheining is en wel mede verkeersgebruikes. Mocht het paard dus uit zijn dak en aan de kletter gaan heb je een grotere kans op ongelukken.

Overigens zijn er bij zo een test te veel variabelen waardoor je geen conclusies kunt trekken.

Paard is nu gewond geraakt en heeft dus zeer waarschijnlijk heftig gereageerd.

Nu was het een paraplu maar in de praktijk zou het ook een kat kunnen zijn die ineens uit een bosje naast de bak wandeld of een ineens wegvliegende vogel. Het gaat er niet om dat ze schrikken, dat is een logisch gevolg. Het gaat er om hoe ze er daarna mee omgaan. Dat zegt iets over het karakter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:17

Apple schreef:
SB, klopt, alleen zie je de prijzen in Nld ook vaak nogal omhoog schieten. Paarden in de leeftijdscategorie 6-10 die ook nog wat gedaan hebben, daar hangt een prijskaartje aan. En ja, een 3 jarige Gelder is dan goedkoper (want wie in Nederland haalt het in zn hoofd om een paard ouder dan 10 te kopen :roll: ;-) )



Maar dat is toch ook logisch Apple. Als jij een gezond braaf paard van een jaar of 6 a 8 koopt waar je zo het bos en de basissport mee in kan, ga eens omrekenen hoeveel dat paard gekost heeft.

Wij fokkers verkopen 3 jarigen ook vaak onder de prijs die ze ons gekost hebben en dan vinden mensen het nog te duur.

Ze gaan beknibbelen op de aankoop en zetten het vervolgens voor 300 euro of meer + kosten per maand ergens op stal. Alsof die paarden voor zij het kochten van de lucht leefden. Deze testen geven ons fokkers weer wat meer inzicht over karakters en dat komt de gebruikers weer ten goede.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:17

bulck schreef:
Gini schreef:
Ik snap de commotie eigenlijk niet rond de test. Ik vind het heel handig om te weten wat de schrikreactie van een paard is. Ik kijk daar thuis ook altijd naar: de ene verstijft ter plaatse en de andere rent in blinde paniek naar de andere kant van de wei. De hengst in dit geval zou ik dus niet op mijn tweede merrie zetten. De omgeving had misschien beter/veiliger gekund, maar om dan meteen de test te veroordelen.


En nu dan? Nu wordt er een hengst veroordeeld. Want jij basseert nu enkel op deze test dat die hengst al niet op jouw merrie kan passen.


Idd. Ik zou die hengst niet op die merrie zetten. Op mijn eerste zou het waarschijnlijk geen probleem geven.

Bij het uitzoeken van een dekhengst kijk je naar bouw, prestaties, bewegingen,...én karakter. Wat vult mijn merrie aan, welke eigenschappen wil ik verbeteren, welke wil ik helemaal niet. En dan ga ik geen paniekerig paard op een paniekerig paard zetten.

Over hoe de karaktertest ingevuld moet worden (paraplu of iets anders) kan je nog discussiëren, maar om eerlijk te zijn heeft nog geen enkel alternatief in dit topic mij overtuigd van het beter-zijn, veiliger-zijn, representatiever-zijn,... dan de paraplu-test.