KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:21

sporter schreef:
piezze schreef:
Goh, als ik nou hengstenboer zou zijn. Dan zou ik toch de eerste twee, drie jaar nadat de hengst geboren is oefenen met vallende paraplu's. Dan komt de hengst met een geweldig karakter uit de bus als ik alles nou goed gelezen heb.
Want waarschijnlijk zal deze geoefende hengst zich dan snel herstellen van paniek. Want zelfs een paard die gewend is aan vallende paraplu's zal nog wel iets schrikken als het onverwacht gebeurt, maar zal vervolgens heel snel herstellen van de schrik.


Dat heb je dus duidelijk niet gedaan.


Maar ergens heeft ze wel een punt. Want nu halen de hengstenhouders dus best idd hun hengst van de wei, gooien hem enkele weken op schriktraining en dan zal idd de reactie beinvloed zijn. En face it een hengst is een blijft een hengst, dus die zal wel interesse krijgen in een voorwerp als hij daar de kans toekrijgt en zeker zo'n jong spul.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:25

Je hebt niets aan een paard dat wel mee wil werken maar waar je mee verongelukt.
(het gros van de nederlandse ruiters niet tenminste)
Totilas heeft wel bewezen dat topsport samen kan gaan met een cool karakter.

Wat mij een interessante vraag lijkt is het volgende:
Bestaat er een relatie tussen de graad en het herstellen van de schrikreactie en de plaats (rangorde) en de functie binnen de groep.
Bijv. je neemt 20 jaarlingen in 1 kudde en bestudeert hun gedrag een jaar.
Hierna neem je die paarden hun paraplutest af, zal het te voorspellen zijn hoe deze paarden reageren aan de hand van de plaatsing en het gedrag in kudde verband?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:27

bulck schreef:
Maar wat dan met Jazz en Gribaldi, beide niet de meest nuchtere paarden, die wss ook niet positief uit deze test zouden gekomen zijn. Toch beide paarden die succesvol op topniveau gelopen hebben.

Dan kan de fokker die een paard wilt voor Jan Modaal ervoor kiezen om deze hengsten niet te gebruiken ;) . Volgens mij is het niet de bedoeling van het KWPN om hengsten naar aanleiding van deze test uit te sluiten als ze verder goed functioneren in het verrichtingsonderzoek. Ze willen alleen merriehouders informeren over bepaalde eigenschappen. Dan kan ook de 'leek' een passende hengst voor zijn merrie vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:30

shan schreef:
Wat mij een interessante vraag lijkt is het volgende:
Bestaat er een relatie tussen de graad en het herstellen van de schrikreactie en de plaats (rangorde) en de functie binnen de groep.
Bijv. je neemt 20 jaarlingen in 1 kudde en bestudeert hun gedrag een jaar.
Hierna neem je die paarden hun paraplutest af, zal het te voorspellen zijn hoe deze paarden reageren aan de hand van de plaatsing en het gedrag in kudde verband?

Gaat vandaag even diep graven in het geheugen maar volgens mij is hier recent een onderzoekje naar geweest. Ook een groep jonge paarden die vervolgens aan de hand een obstakel parcours moesten lopen. Daar is voor zover ik het me kan herrinneren geen verband uit gekomen tussen dominantie en de mate van bomproof zijn.

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:33

LecyTinker schreef:
Ik snap ook wel dat sportpaarden elke dag in aanraking komen met een uit de lucht vallende open paraplu. Dus dat dat genoodzaakt is te testen is uiteraard meer dan logisch. :P

Kom aan zeg, kunnen ze niet andere testen bedenken die dus meer met de werkelijkheid temaken hebben. Over zijl lopen, overal aangeraakt worden, met een toeter toeteren etc. Dat zijn dingen die dit soort paarden mogelijk tegen kunnen komen, maar hoe groot is de kans dat een ggk dekhengst voor de sport een uit de lucht vallende paraplu tegen komt?
En dat dan in een ruimte waarvan je eigenlijk op voorhand weet dat hij niet aan alle noodzakelijke veiligheidsregels voldoet?


De test wordt dus gedaan om te kijken wat de reactie is.. Doet er niet toe wat eng is. Paard wordt losgelaten in een bak, er valt ineens een paraplu in de rijbaan. Dan is het zien hoe hij reageert.. Rent het weg, of gaat hij het bekijken, gaat hij ermee spelen, of gaat hij trillend in een hoekje staan..

En juist met iets waar een paard zeer waarschijnlijk nog nooit mee te maken heeft gehad is een beter punt om te kijken naar een reactie.. Zoals jij zegt, over een zeil lopen, als er een aantal hengsten zitten die dat al 100den keren gedaan hebben is de test dus niet betrouwbaar om uit te voeren voor de resultaten..

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:34

shan schreef:
Je hebt niets aan een paard dat wel mee wil werken maar waar je mee verongelukt.
(het gros van de nederlandse ruiters niet tenminste)
Totilas heeft wel bewezen dat topsport samen kan gaan met een cool karakter.

Wat mij een interessante vraag lijkt is het volgende:
Bestaat er een relatie tussen de graad en het herstellen van de schrikreactie en de plaats (rangorde) en de functie binnen de groep.
Bijv. je neemt 20 jaarlingen in 1 kudde en bestudeert hun gedrag een jaar.
Hierna neem je die paarden hun paraplutest af, zal het te voorspellen zijn hoe deze paarden reageren aan de hand van de plaatsing en het gedrag in kudde verband?


Een meewerkend paard zal je niet snel mee verongelukken. Het blijven echter wel dieren.

Ik ben er zeker van dat er een verband bestaat tussen wat je aanhaalt, maar ook hier is het een beoordeling binnen een groep. Want in een andere groep kunnen de rollen weer omgedraaid zijn.
Maar het lijkt met duidelijk dat de leider, vaak de brutaler is en die onderaan dus sneller zullen reageren juist omdat ze weten op hun hoede te moeten zijn.
Zet twee hengsten bvb over elkaar in de stallen. Wij hebben dat gehad, de ene domineerde door de tralies de andere, waardoor die niet meer at en dus op korte tijd heel snel achteruit ging. En dat is dan puur lichaamstaal tussen beide dieren. Dus tov van die hengst moest die andere afgeven, maar eens op een andere plek bij ons herleefde hij weer. Welke van de twee hebben het beste karakter? Voor ons waren beide paarden leuke bewerkbare dieren.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:37

@Bulck waarom ga je zelf geen wetenschappelijk onderzoek doen naar je eigen ideeen?
Waar het omgaat is een methode te verzinnen die enigszins meetbaar is.
Dit onderzoek is dat, al plaats ik ook wel kanttekeningen bij de waarde die je eraan moet hechten.
Het enige dat het KWPN wil is meetbare resultaten, dus ontwikkel een andere methode en misschien ben jij wel de man!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:39

MaaikeMo schreef:
LecyTinker schreef:
Ik snap ook wel dat sportpaarden elke dag in aanraking komen met een uit de lucht vallende open paraplu. Dus dat dat genoodzaakt is te testen is uiteraard meer dan logisch. :P

Kom aan zeg, kunnen ze niet andere testen bedenken die dus meer met de werkelijkheid temaken hebben. Over zijl lopen, overal aangeraakt worden, met een toeter toeteren etc. Dat zijn dingen die dit soort paarden mogelijk tegen kunnen komen, maar hoe groot is de kans dat een ggk dekhengst voor de sport een uit de lucht vallende paraplu tegen komt?
En dat dan in een ruimte waarvan je eigenlijk op voorhand weet dat hij niet aan alle noodzakelijke veiligheidsregels voldoet?


De test wordt dus gedaan om te kijken wat de reactie is.. Doet er niet toe wat eng is. Paard wordt losgelaten in een bak, er valt ineens een paraplu in de rijbaan. Dan is het zien hoe hij reageert.. Rent het weg, of gaat hij het bekijken, gaat hij ermee spelen, of gaat hij trillend in een hoekje staan..

En juist met iets waar een paard zeer waarschijnlijk nog nooit mee te maken heeft gehad is een beter punt om te kijken naar een reactie.. Zoals jij zegt, over een zeil lopen, als er een aantal hengsten zitten die dat al 100den keren gedaan hebben is de test dus niet betrouwbaar om uit te voeren voor de resultaten..


Maar ook dat loslopen is zoiets waar ik over val. Want een loslopend paard zal altijd anders reageren dan een bereden paard (vertrouwensband oa).
Dus ook daar wat is de toegevoegde waarde richting een sportpaard/kandidaat hengst?
Van mij mag mijn paard op de wei uit zijn dak gaan zoveel hij wil, maar onder het zadel is gewoon ook vaak een wereld van verschil ook door de paarden zelf.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:44

Karl66 schreef:
Deze test is niet op een vrijdagmiddag in de kroeg bedacht, maar er is voor gekozen naar aanleiding van onderzoek naar schrikgedrag: http://www.horsonality.nl/Heartrate_HRV.pdf

Deze test zegt dus wel iets, waar je als fokker ook conclusies aan kan verbinden met het uitzoeken van een dekhengst.

Vind dit wel interessant om te doornemen, maar een test met een steekproef van 40 paarden is natuurlijk slechts een eerste aanzet. Om iets betrouwbaar te kunnen zeggen moet ook op langere termijn en dergelijke gekeken worden
Deze tekst heeft het zo op het eerste zich (vanavond uitgebreid lezen) enkel over de hartslag in reactie op een nieuwe omgeving.

Uit interesse, doen ze deze test bij kwpn met een hartslagmeter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:47

bulck schreef:
Maar het lijkt met duidelijk dat de leider, vaak de brutaler is en die onderaan dus sneller zullen reageren juist omdat ze weten op hun hoede te moeten zijn.

Welke van de twee hebben het beste karakter? Voor ons waren beide paarden leuke bewerkbare dieren.

Een bevriende fokker heeft in zijn kudde een merrie die de onbetwiste leidster is. Een rillerig en nerveus dier die tegen mensen helemaal niet dominant is. De baas is niet altijd diegene met het meeste lef. Dat heeft de natuur goed afgedekt aangezien te flegmatieke paarden niet lang rondlopen. Grote angsthazen verspillen weer teveel energie aan stressen en zijn dus ook niet handig.

Ik zie de rangorde (dominantie) dus ook los van rillerig of bomproof. Als mensen roepen dat ze een dominant paard hebben dan moet ik daar altijd om lachen. De rangorde in de kudde zegt namelijk 0,0 over de houding van het paard ten opzichte van de mens. Het gaat dan meestal om een flegmatiek paard wat niet onder de indruk is van een ruk aan het halstertouw of juist een heel rillerig paard wat door de eigenaar niet begrepen wordt en uit angst over iedereen heen loopt.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:48

manie schreef:
@Bulck waarom ga je zelf geen wetenschappelijk onderzoek doen naar je eigen ideeen?
Waar het omgaat is een methode te verzinnen die enigszins meetbaar is.
Dit onderzoek is dat, al plaats ik ook wel kanttekeningen bij de waarde die je eraan moet hechten.
Het enige dat het KWPN wil is meetbare resultaten, dus ontwikkel een andere methode en misschien ben jij wel de man!


Omdat ik geen onderzoek moet doen om te weten dat een loslopend paard totaal anders reageert op kunstmatige schrikprikkels dan onder de man. Dat al als eerste, daarvoor sta ik al lang genoeg voor in de paarden.
En verder zijn mijn stellingen gewoon zaken die in andere stamboeken opgenomen worden in de eindbeoordeling van hengsten.

En wat wil Kwpn meten? Wat willen ze doen uitschijnen met die test?
Ik zie echt de toegevoegde waarden niet om een jonge hengst zo'n eenmalige test te laten ondergaan en dat dan op te nemen in een rapport.
Zeker niet omdat ze hierbij duidelijk een stempel willen drukken die onder de noemer 'karakter' valt.

Verder is een onderzoek een onderzoek, niets meer niet minder. ik ben bezig met die link door te nemen. :+

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:54

Juliette86 schreef:
bulck schreef:
Maar het lijkt met duidelijk dat de leider, vaak de brutaler is en die onderaan dus sneller zullen reageren juist omdat ze weten op hun hoede te moeten zijn.

Welke van de twee hebben het beste karakter? Voor ons waren beide paarden leuke bewerkbare dieren.

Een bevriende fokker heeft in zijn kudde een merrie die de onbetwiste leidster is. Een rillerig en nerveus dier die tegen mensen helemaal niet dominant is. De baas is niet altijd diegene met het meeste lef. Dat heeft de natuur goed afgedekt aangezien te flegmatieke paarden niet lang rondlopen. Grote angsthazen verspillen weer teveel energie aan stressen en zijn dus ook niet handig.

Ik zie de rangorde (dominantie) dus ook los van rillerig of bomproof. Als mensen roepen dat ze een dominant paard hebben dan moet ik daar altijd om lachen. De rangorde in de kudde zegt namelijk 0,0 over de houding van het paard ten opzichte van de mens. Het gaat dan meestal om een flegmatiek paard wat niet onder de indruk is van een ruk aan het halstertouw of juist een heel rillerig paard wat door de eigenaar niet begrepen wordt en uit angst over iedereen heen loopt.


wow maar nu ben je wel twee aparte zaken aan het quoten en maak je daar je verhaal aan vast.

Ik had het in men eerste stuk over een groep jonge dieren en hun rangorde. En dat een dergelijke test dan wss wel zal bepalen hoe de paarden reageren. De leider van de groep zal ook dan het voortouw nemen.

Tja maar een rillerig paard hoef ook geen 'slecht' bewerkbaar karakter te zijn, net als een bombproofen dat niet hoeft te zijn

vonnie

Berichten: 435
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:56

Als ze dan alles willen trainen en vollendig willen benutten bij een hengst, waarom doen ze dan niet standaard in de vooronderzoeken schriktraining :D . Best een idee eigenlijk!

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:02

Nog even voor degene die te lamlendig lijken het onderzoek eens door te lezen:

Ik meen me te herinneren dat: ze deze test gedaan hebben en deze vergeleken hebben met de andere gegevens die ze hadden van de paarden uit de rest van de test gecombineerd met de erveringen van de verzorgers van deze paarden. Daar bleek toen uit dat er veel overeenkomst was tussen deze uikomsten. De indicaties die de paraplu test gaven waren dus in overeenstemming met de overige meningen over de paarden.

Het KWPN gebruikt deze test ook niet om paarden op te beoordelen. Ze verzamelen alleen de info en bekijken of ze hier op lange termijn ook iets mee kunnen. Daarbij is nog niet vastgesteld of er wel een beoordeling aan komt te hangen omdat ze er volgens mij nog niet uit zijn of de ene reactie een voorkeur heet tov de andere reactie.
Ik hou persoonlijk wel van brutaal paarden, die types die wegrennen, omdraaien en die paraplu gaan staan opvreten. iemand anders kan niets met dat soort paarden en houd meer van de schuwe in een hoekje duikende types.
Dan is de info uit deze test toch op zijn minst interessant te noemen? Je hoeft een paard er ook niet op goed of af te keuren maar het geeft wel een completer plaatje bij een paard. De komende tijd moet nog maar eens blijken of ze met deze info ook iets kunnen in de fokkerij. vererft het? is de moeder meer bepalend?

Daarbij gaat het dus (herhaling) helemaal niet er om of een paard schrikt maar het gedrag wat er op volgt en in welk tijdsbestek.

Enige wat ik dan op te merken heb op deze test is de omgeving. Was deze inderdaad onveilig? of is hier sprake van een pech geval.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:06

Bulck: waarom zou je je hengst hierop willen trainen? zodat hij als cool uit de bus komt?
Wie zegt dat dat de meest positieve uitslag is? Als ik de huidige paardenstapel eens bekijk vinden fokkers dat helemaal geen goede eigenschap.

Sterker nog. Als ik zeg dat ik een cool paard heb denken mensen dat een een trage, stuge, dikke, domme ezel heb die niets kan presteren in de sport.......

}> las wel een leuk idee. Die terrein proef weer invoeren. ~~}>

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:10

jessje schreef:
Vind dit wel interessant om te doornemen, maar een test met een steekproef van 40 paarden is natuurlijk slechts een eerste aanzet. Om iets betrouwbaar te kunnen zeggen moet ook op langere termijn en dergelijke gekeken worden
Deze tekst heeft het zo op het eerste zich (vanavond uitgebreid lezen) enkel over de hartslag in reactie op een nieuwe omgeving.

Uit interesse, doen ze deze test bij kwpn met een hartslagmeter?


Even volledig offtopic, maar de betrouwbaarheid staat in het onderzoek beschreven en met de betrouwbaarheidscijfers van een groep van 41 paarden is er een significant verschil aangetoond. Het zijn dus valide onderzoeksresultaten en je mag er dus conclusies aan verbinden. Dat is gewoon redelijk basale statistiek.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:17

Even verder off topic, kun je dat even aan de beoordelaar van mijn masterproef gaan uitleggen? Zelfs voor "mijn" basiswetenschappelijk onderzoek moet ik minstens 250 proefpersonen hebben om ietsofwat conclusie te kunnen trekken. Met SPSS kun je alles significant maken, zeker in zo'n kleine steekproef...

Je kunt enkel conclusies trekken over de groep dieren in dat bepaald onderzoek, 1 onderzoek met 40 paarden vind ik echt (nog) geen wetenschappelijk overtuigende evidentie hoor...

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:20

jessje: dat heeft toch ook iets te maken met het aantal variabelen waar je mee werkt....

Daarbij zijn het gepubliceerde onderzoeken (elsevier), Daar staan hopelijk niet te veel 'duim-zuig-onderzoeken' in.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:24

en dan zou je die paarden een aantal jaar laten ook moeten onderzoeken en kijken of het karakter wat ze toen lieten zien ook nog vertonen en of het invloed heeft op prestatie

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:25

Nee ik zeg absoluut niet dat het duim-zuig is, het is een mooie eerste aanzet en die moeten er zijn, maar om van een "bewezen" en bruikbare methode te spreken, vind ik meer onderzoek echt wel noodzakelijk (en op langere termijn!)

(maar daar is KWPN het blijkbaar mee eens, als ze, zoals je eerder zei, dit paraplu-onderzoek niet ter beoordeling gebruikt maar om te kijken of de resultaten iets zeggen op langere termijn)

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:27

besita schreef:
en dan zou je die paarden een aantal jaar laten ook moeten onderzoeken en kijken of het karakter wat ze toen lieten zien ook nog vertonen en of het invloed heeft op prestatie


Dat is dus gedaan besita: ze hebben de paarden bekeken op leeftijd;9-10-21-22 maanden oud.

invloed op de prestaties is al weer veel moeilijk te meten. Dan komen er weer zoveel andere externe factoren bij. In deze test konden ze de paarden onderzoeken van hetzelfde ras/leeftijd/houderij. krijg zo'n groep nog maar eens bij elkaar en dan ook nog voor een paar jaar.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-05-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:27

pol013 schreef:
Bulck: waarom zou je je hengst hierop willen trainen? zodat hij als cool uit de bus komt?
Wie zegt dat dat de meest positieve uitslag is? Als ik de huidige paardenstapel eens bekijk vinden fokkers dat helemaal geen goede eigenschap.

Sterker nog. Als ik zeg dat ik een cool paard heb denken mensen dat een een trage, stuge, dikke, domme ezel heb die niets kan presteren in de sport.......

}> las wel een leuk idee. Die terrein proef weer invoeren. ~~}>


Ik zeg toch niet dat ik dat zou doen, ik reageerde gewoon op reacties.
En een paard is een conditioneringsdier, dus zoals iemand hierboven beschreef; die houdt van een brutale die het dan liefst een beetje helpt te vernielen. :D
Awel dus als je dan een hengst hebt, train je die thuis (iets ofwat schrikken zullen ze altijd doen, dat zal je dan goed uitkomen in de test) en vervolgens zal hij er naartoe gaan. Valt dus perfect te leren en hengstenhouders kennende zullen ze daar dan wel werk van maken, moest dit echt opgenomen worden.
Waar ik me dan wel om verbaas, is dat hoewel deze test dus nog niet 'geldig' is, of het kwpn deze dan ook zomaar mag uitvoeren?
Het lijkt me als hengstenhouder in dit geval al helemaal sneu. De test is dus duidelijk onder verkeerde omstandigheden getest met wss nu een trauma voor de hengst. Maar bon dat is nu het probleem van hun niet meer, want ze mogen toch bijna terug naar huis.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:31

waarom zou je willen dat de hengst er anders dan 'van nature' op zou reageren dan?

Wie zegt dat 'rent 1 rondje, stapt op de paraplu of en gaat er boven op staan' en gewenste uitslag is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:35

bulck schreef:
bulck schreef:
Maar het lijkt met duidelijk dat de leider, vaak de brutaler is en die onderaan dus sneller zullen reageren juist omdat ze weten op hun hoede te moeten zijn.

Welke van de twee hebben het beste karakter? Voor ons waren beide paarden leuke bewerkbare dieren.


wow maar nu ben je wel twee aparte zaken aan het quoten en maak je daar je verhaal aan vast.

Ik had het in men eerste stuk over een groep jonge dieren en hun rangorde. En dat een dergelijke test dan wss wel zal bepalen hoe de paarden reageren. De leider van de groep zal ook dan het voortouw nemen.

Tja maar een rillerig paard hoef ook geen 'slecht' bewerkbaar karakter te zijn, net als een bombproofen dat niet hoeft te zijn


Ik heb het ook als 2 verschillende geïnterpeteerd ;) . Aan de ene kant de vraag of rangorde iets kan zeggen over de schrikreactie en vice versa. Aan de andere kant jouw 2 hengsten waarvan 1 zeer dominant was tov zijn overbuurman en de 'vraag' of één van beiden een daarom een minder werkbaar karakter zou moeten hebben.

Ik zie in beide verhalen de factor rangorde/dominantie los staan van karakter en houding ten opzichte van de mens. Zelf hou ik wel van wat rillerige paarden en kan ik me kapot ergeren aan brutale stugkoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:37

pol013 schreef:
Wie zegt dat 'rent 1 rondje, stapt op de paraplu of en gaat er boven op staan' en gewenste uitslag is?

Ik zou zeggen; laat dat oordeel over aan de merriehouder. Die weet wat voor veulen hij wilt fokken.