Mogelijk netwerk ruiterroutes op Schouwen-Duiveland op komst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Mogelijk netwerk ruiterroutes op Schouwen-Duiveland op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:09

Nieuwsredactie

Landelijk Ontwikkelings Plan Schouwen-Duiveland opgezet

Afgelopen week vond er op het Zeeuwse Eiland Schouwen-Duiveland een discussieavond over het Landelijke Ontwikkelings Plan (LOP) plaats. Tijdens deze avond kwam onder andere aan bod hoe de inwoners het landelijke gebied van het eiland ingevuld zouden willen zien. Een aantal paardenliefhebbers gaan een werkgroep opzetten en hebben op deze avond een aantal wensen geuit. Het meest belangrijke dat werd genoemd is dat er voldoende veilige en interessante uitrijdmogelijkheden zijn voor de ruiters en voor mencombinaties. De werkgroep wil nu een plan ontwikkelen dat binnen het LOP past en dat haalbaar is om uit te voeren.

Een eventueel nieuw aan te leggen ruiterpad zou kunnen komen naast het huidige fietspad dat loopt van Den Osse naar Serooskerke. Ook de verbindingen tussen de huidige ruiter- en menpaden zouden op sommige punten beter kunnen. Een mogelijk nieuwe verbinding zou kunnen zijn tussen de Domeinen (waarin ruiter-, men-, voet- en fietspaden te vinden zijn) in Burgh-Haamstede richting Nieuw-Haamstede. Het voormalige ruiterpad dat langs de Vroonweg lag, verbond Renesse met Burgh-Haamstede. Enkele jaren terug is dit ruiterpad verwijderd. Het ruiterpad moest toen plaats maken voor een natuurgebied waar in ieder geval wel plek was voor een voetpad.

Als basis wordt nu uitgegaan van de menroutes die al in kaart zijn gebracht door de lokale Fok- en Menvereniging. Op korte termijn wil de werkgroep potentiele routes gaan rijden zodat knelpunten geinventariseerd kunnen worden. Op lange termijn zal het doel onder andere zijn om uitgebreide ruiter-en menpaden over het hele eiland aan te brengen zodat er mogelijk dagritten gemaakt kunnen worden. Schouwen-Duiveland herbergt momenteel een aantal maneges en privéstallen, waarvan de meesten op het westelijke gedeelte van het eiland liggen. De werkgroep in oprichting wil start-, eind- en rustpunten in kaart gaan brengen, waarbij ruiters met hun paard op een erf langs de ruiter- en menpaden kunnen starten, eindigen of kort of langdurig kunnen pauzeren. De werkgroep is ook op zoek naar locaties waar men kan overnachten.

Charly1989

Re: Mogelijk netwerk ruiterroutes op Schouwen-Duiveland op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:23

We zijn hier met school als projectgroep ookal mee bezig geweest :j Om het voor toeristen aantrekkelijker te maken om je paard mee te nemen op vakantie enzo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:43

Hé wat interessant. Maar ik sta dus op Kerkwerve en Zonnemaire, leuk bedacht om nog meer dingen op de kop van schouwen te gaan doen maar daar heb ik geen hol aan eerlijk gezegd. :=
Als ik wist wie die werkgroep is zou ik ze wel willen helpen eventueel.
Rijd het halve eiland af en ben zelf ook al bezig leuke stukken in kaart te brengen.
Het is echt zo jammer dat je op de rest van het eiland altijd maar in de berm moet rijden. Leuke stukken zijn er wel (zoals de voormalige trambaan van brouwershaven naar zonnemaire) maar dat moet je maar net weten te vinden, en staat niet in verbinding met andere paden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:09

Goed nieuws, nu maar hopen dat er iets van terecht komt.
Jaren geleden is er ook al eens aan zo'n plan gewerkt.

Ik heb nooit zo goed begrepen waarom er maar zo'n armetierig ruiterpaden netwerk is terwijl er hier massa's toeristen komen (ook met hun eigen paarden) om buiten te rijden.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:24

Het zou toch geweldig zijn als het er nu ook echt van komt,
het "ruiterpad"langs de vroonweg is nu al jaren weg en er zou toch heel erg makkelijk een ruiterpad door dat gebied kunnen komen,lijkt me prachtig rijden (ook al rijdt ik zelf niet meer)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:09

Miss_Malfoy schreef:
Hé wat interessant. Maar ik sta dus op Kerkwerve en Zonnemaire, leuk bedacht om nog meer dingen op de kop van schouwen te gaan doen maar daar heb ik geen hol aan eerlijk gezegd. :=
Als ik wist wie die werkgroep is zou ik ze wel willen helpen eventueel.
Rijd het halve eiland af en ben zelf ook al bezig leuke stukken in kaart te brengen.
Het is echt zo jammer dat je op de rest van het eiland altijd maar in de berm moet rijden. Leuke stukken zijn er wel (zoals de voormalige trambaan van brouwershaven naar zonnemaire) maar dat moet je maar net weten te vinden, en staat niet in verbinding met andere paden.

Dat zei ik nou net ook tegen mijn moeder.
Gister heb ik weer een flinke rit gemaakt in de omgeving zonenmaire brouwershaven en kerkwerve en ik vind het soms zelfs gevaarlijk.
Auto's rijden hard. en passen vaak niet op. Goed we hebben wel bermen maar vaak liggen deze aan een weg die niet eens breed genoeg is voor 2 auto's .. Waarom kijken ze eerst niet naar die gebieden in plaats van naar renesse en burg.. Terwijl daar al eigenlijk best veel is

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:09

Oh Relien waar sta jij dan? Stal Zonnemaire soms?

Ik heb trouwens een mailtje gedaan, email adres via Sammie. Ik ben benieuwd, heb al veel leuke weggetjes (van die waar enkel tractors komen etc.) in kaart gebracht, hoop dat ik daarmee al kan helpen.
Zelf zou ik het ook leuk vinden als er ergenst een cross weitje kwam ofzo, met wat natuurlijke hindernissen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:37

harvestroos schreef:
Het zou toch geweldig zijn als het er nu ook echt van komt,
het "ruiterpad"langs de vroonweg is nu al jaren weg en er zou toch heel erg makkelijk een ruiterpad door dat gebied kunnen komen,lijkt me prachtig rijden (ook al rijdt ik zelf niet meer)

He harvestroos, leef je ook nog? :D

We liepen hier vanochtend nog in alle vroegte en toen zeiden we het nog tegenelkaar, eigenlijk een schande dat hier geen ruiterpad meer loopt!

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:54

Haha jawel,ik leef nog,druk druk druk he?
Ik zit er zelfs over te denken om weer eens op een peerd te klimmen,maar ja,tussen denken en doen?
Ik begrijp ook echt niet dat er nog geen ruiterpad van Renesse naar haamstede loopt,ik snap dat het in de polder wat lastiger is maar in het natuurgebied is het een kwestie van goede toegangshekken plaatsen toch?

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:29

Het is van de idiote hoeveel geld er gespendeerd is voor de aanleg van het natuurgebied tussen kerkwerve en serooskerke. Maar om daarbij een ruiterpad aan te leggen was te veel moeite!
Dat het ruiterpad verdween tussen Renesse en Haamstede heeft niemand ooit begrepen geloof ik!
Inderdaad zou het fijn zijn als er ook aandacht wordt besteed aan de omgeving kerkwerve, Noordgouwe, Zonnemaire.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:39

Idd ik snap er niks van, voor broedende vogeltjes worden hele lappen grond opgekocht en omgebouwd, daar mogen dan koeien etc. tussen lopen, op sommige stukken ook wandelaars, maar voor paarden is er niks.

Spry_Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:54

Het zou leuk zijn als jullie allemaal meehelpen om leuke routes op te zetten. Hoe meer enthousiaste mensen er zijn, hoe groter de kans van slagen is. Help het project een succes te worden en niet doodbloeden zoals elke eerdere poging. Als we met z'n allen er wat aan doen zal de gemeente toch een keer moeten luisteren!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:59

Ik wil zeker graag meedoen.
Ik denk dat er ook mogelijkheden zijn wat betreft met bloemen etc. ingezaaide akkerranden. Hier kun je namelijk leuk rijden. Nadeel is dat veel boeren er geulen voor de afwatering in maken. Kan je pony zich lelijk door bezeren....

Spry_Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:02

Je kunt je aanmelden bij de voorzitter van de Schouwse-Ruiters. Het mailadres staat op de site van de vereniging.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:06

Ja heb ik gedaan, heb nog geen antwoord alleen.

Spry_Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:43

Je hoort na 15 juni een reactie. Iedereen heeft tot die tijd gelegenheid om zich aan te melden.

Spry_Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 07:59

We zijn van start: de routes worden gereden, de knelpunten in kaart gebracht en daar maken we een rapport van! Leuke andere routes zijn altijd welkom. Kom op meiden: doe mee!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:30

Ja da's allemaal leuk en aardig, als ik maar mail had terug gekregen? Ik heb een kaart vol met knelpunten, en waar op een simpele manier al gigantische verbeteringen aangebracht kunnen worden! Dus hoe zit dat dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:54

Ik denk zelf dat even een pb'tje sturen of bellen oid wat makkelijker werkt :D

Spry_Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:34

Ja, persoonlijk benaderen is beter! Ik heb een pb gemaild met mijn mail adres.