First Noel op de veilingfoto.
De Canadese Grand Prix-dressuuramazone Shannon Dueck heeft een rechtzaak aangespannen tegen het Oldenburger stamboek. Vorig jaar april kocht Shannon Dueck de hengst First Noël (v. Fürst Heinrich) op de Oldenburger eliteveiling. Tijdens een veterinair onderzoek constateerden dierenartsen een hartprobleem.
Dueck betaalde op de veiling 30.000 euro voor de bruine hengst, waarna ze hem in Duitsland liet castreren. “Ik wilde hem eigenlijk in september 2009 naar Amerika halen, maar toen werd er borstkanker bij mij gevonden. Vervolgens besloot ik de hengst te verkopen. Ik had een Duitse koper gevonden, maar bij het veterinaire onderzoek op de faculteit in Hannover kwamen ze er achter dat de hengst een flinke hartruis had. De cardiologen vonden vervolgens een gaatje in het hart. Ze waren er zeker van dat dit gaatje er al sinds de geboorte zat”, vertelt Dueck.
Het Oldenburger Verband wilde het paard niet terugnemen. Hetzelfde gold voor zijn voormalige eigenaar, ook niet als ze een vervangend paard van gelijke waarde terugnam. Het Oldenburger Verband is zich van geen kwaad bewust. “De garantieperiode van acht weken was inmiddels verlopen. Daarnaast zat er een membraam om het hart van het paard toen het bij ons in de veiling kwam. Niemand had de hartruis op dat moment dus kunnen horen. De dierenartsen die de hengst onder narcose brachten voor de castratie hebben ook niets gemerkt.”
First Noel staat nu vlakbij Vechta op stal tot de zaak opgelost is.
Een woordvoerder van het Oldenburger verband liet in een latere reactie weten dat de hengst voor de veiling uitvoerig is onderzocht door de veiling-veterinair, en met vlag en wimpel door de keuring heen kwam. De hengst werd voor de veiling dagelijks door meerdere klanten gereden en had nooit problemen.
Dueck zou Albert Sprehe, de fokker en voormalig eigenaar van First Noel, hebben gevraagd of ze een paard van vergelijkbare waarde bij hem zou mogen uitzoeken, maar Sprehe wil daar niets van weten.
Ben benieuwd wat de uitkomst wordt van een rechtszaak, of ze kunnen bewijzen of de veiling het wist of niet.
Dus zou zeggen bel ze op
daar
gezellig saampjes met mijn andere kneus