Holsteiner springpaard Chamby ingeslapen na zware valpartij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Holsteiner springpaard Chamby ingeslapen na zware valpartij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:32

Nieuwsredactie

Chamby, het paard van het duitse jonge B-kaderlid springen Alexander Hufenstuhl, is overleden. Het paard raakte afgelopen weekend tijdens de landenwedstrijd in La Baule ernstig gewond, en na uitvoerig onderzoek door verschillende veterinairen, bleek er helaas geen kans meer op herstel.

Chamby (v. Chambertin) raakte in het parcours gewond maar wist ondanks de blessure alsnog binnen enkele seconden een hindernis te springen, waarna hij bij de landing zwaar ten val kwam. Ruiter Hufenstuhl kwam ongeschonden uit de valpartij, maar de verwondingen van Chamby bleken toch te zwaar, en daarom werd besloten de Holsteiner ruin uit zijn lijden te verlossen.

Chamby is 13 jaar oud geworden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:35

raakte gewond, sprong toch nog een hindernis, en kwam ten val.wat fataal bleek te zijn >;)
had voorkomen kunnen worden dus, door na de blessure gelijk te stoppen, zoals het hoort...

Pantykous

Re: Holsteiner springpaard Chamby ingeslapen na zware valpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:39

Het kan best zijn dat het paard in een dubbel zich verstapte en automatisch nog sprong. Niet gelijk zulke conclusies trekken.

Sterkte voor de ruiter en eigenaren..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:39

ik dacht exact hetzelfde spicegirl! :oo
Maar we kennen natuurlijk de situatie niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:40

spicegirl schreef:
raakte gewond, sprong toch nog een hindernis, en kwam ten val.wat fataal bleek te zijn >;)
had voorkomen kunnen worden dus, door na de blessure gelijk te stoppen, zoals het hoort...

Wat is dat nu voor een reactie. Zo'n parcours gaat snel. Ik ken de feiten niet, maar stel dat het in 1 lijn gebeurde, dan kan het heel goed zijn dat het paard zich mistrapte en mss zijn been verzeerde, maar door de vaart, de adrenaline alsnog een extra sprong maakte, om daarna pas echt geconfronteerd te worden met de gevolgen

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:42

Inderdaad. Mijn merrie heeft zich ook ooit op de voorlaatste zwaar geblesseerd en sprong toch nog de laatste hindernis. Ik ben na de finish er onmiddelijk afgesprongen, maar had echt niets gemerkt. Ik had ze anders nooit die laatste hindernis laten springen! Niet te snel conclusies trekken!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:52

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie
Chamby (v. Chambertin) raakte in het parcours gewond maar wist ondanks de blessure alsnog een hindernis te springen

kan me de reacties wel voorstellen, er staat toch echt dat hij gewond raakte maar toch nog sprong, had natuurlijk moeten afstappen, niet dat dat een garantie geweest zou zijn dat het paard kon herstellen, maar je gaat niet nog een hindernis nemen als je weet dat je paard gewond is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:58

Van wat ik vernomen heb gebeurde het slechts enkele seconden voor de afzet, waardoor het bijna onmogelijk was het paard nog terug te nemen.
speculeren lijkt me overbodig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:58

Oei dat loopt hier precies wat uit de hand...
De reactie van Spicegirl heeft enkel de ondertoon van zijnde dat het voorkomen had kunnen worden. Terwijl een ongeluk gewoon in een klein hoekje zit. Op die manier krijg je de schuldvraag, die hier eigenlijk niets ter zake doet. Het is gebeurd, daar kan je niets aan veranderen. Dus als, als als, die ruiter zou heus wel gestopt zijn als er een langere afstand was geweest tussen hindernis x en Y. Maar uit eigen ervaring weet ik dat als zoiets voorkomt in bvb een lijn, je ten eerste al als ruiter gefocussed bent op de laatste hindernis en je dus onbewust ook vooruit denkt, en dat doen die paarden ook. Verder komt er snelheid aan te pas en heb je ook de adrenaline van het moment en dat gecombineerd met de eigenschappen van een paard (vluchtdier) en hun karakter om tot het uiterste te gaan, maakt het gewoon mogelijk dat ze doorlopen. Daarvoor denk ik dat we allemaal genoeg voor in de paarden zitten om dat te begrijpen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:30

als mijn pony zich in een dubbel in een parcour van 1 meter verstapt is het nog lekker lastig een pittig paard te stoppen. Sommige paarden lopen door het eerste beetje pijn heen.
En het zijn echt niet die rustige manege paarden die een parcourtje van 60 cm springen die het liefst langsrennen omdat ze dat geleerd is.
Het zijn goedepaarden die dat niveau kunnen springen en dus echt niet altijd makkelijk in omgang etc. Ze zijn flink sterk die paarden, zie mezelf er nog niet op gaan zitten :P

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:00

Het het dan ook gegaan mag zijn, het is heel erg voor alle betrokkenen. Sterkte ermee!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:10

Laten we gewoon niet heen en weer kissebissen en erop vertrouwen dat de ruiter deed dat wat hij dacht dat goed was op dat moment.
Niemand verliest graag zijn paard, dit is voor alle betrokken en ook het paard zelf erg droevig.

Torre1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:36

Amen! EN DANK JE WEL DAT JE INGRIJPT!
Dit is zo verschrikkelijk voor de ruiter, daar hoeft men niet ook nog zulk soort kommentaar op te leveren.
Het was een heel mooi dier en het is zo jammer dat het niet meer geholpen kon worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:43

sterkte met dit grote verlies, voor ruiter en eigenaar een groot verlies.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:46

Cayenne schreef:
Van wat ik vernomen heb gebeurde het slechts enkele seconden voor de afzet, waardoor het bijna onmogelijk was het paard nog terug te nemen.
speculeren lijkt me overbodig.

een vervelend ongeluk dus, sterkte voor de betrokkenen!

Torre1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:41

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:10

En nog als dit paard zich kwetste 2 galopsprongen voor zijn hindernis is het besef tot dat paard ook niet gekomen om op tijd te stoppen.

Jammer van de reacties, zolang we zelf geen beeld hebben over wat er gebeurd is kan men moeilijk oordelen want zeg nu eerlijk, iemand die met een ''mankend'' paard door doet op wedstrijd wordt zelf wel door het publiek nageroepen.

En als ik het lees is het paard in een dubbelsprong gekwetst geraakt tussen 2 verticalen...en uiteindelijk overleden aan kolieken

Blijkbaar lag de piste niet goed en zijn er nog een 4/5tal paarden met een peeskwetsure naar huis gegaan, tendinite zoals ze het noemen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:43

Paard is idd naar een kliniek gebracht en geopereerd. Heeft naderhand toch zodanig klachten gekregen dat besloten is hem in te laten slapen. Heel triest voor zowel het paard als de ruiter. ;(

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:51

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties zijn verwijderd, nu graag verder ontopic. Speculaties leiden nergens toe en hebben dus ook geen zin hier. En probeer ook wat vriendelijker naar elkaar toe te blijven, zo houden we het gezellig :)

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:08

sterkte voor de ruiter en de eigenaren
niemand verliest graag zijn paard op welke manier dan ook