Draagmoeder van het veulen van Brentina overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Draagmoeder van het veulen van Brentina overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:40

http://www.dressage-news.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
Brighton.

De Amerikaanse amazone Debbie McDonald heeft laten weten dat een van de veulens van Brentina, die werd geboren bij een draagmoeder in eigendom van Jane Thomas, is geboren. De draagmoeder is helaas overleden. Het veulen maakt het redelijk.

Daarom wordt er met spoed naar een surrogaatmoeder gezocht voor het kleine hengstveulen. Er is inmiddels een merrie gevonden en ze zullen vandaag proberen of de merrie het veulen wil accepteren.

De vader van de kleine voshengst is Kingston, toppaard van de Amerikaanse Grand Prix amazone Leslie Morse. Leslie verzon tevens de naam van het veulen: "Brighton".

"Wanneer de merrie van vandaag het veulen niet wil accepteren, hebben de eigenaren van de overleden draagmoeder nog een 22-jarige merrie op het oog. Die merrie denkt dat alle veulens van haar zijn en zal het kleine ding hoogstwaarschijnlijk wel accepteren," aldus Debbie.

Verwant artikel:

[VN] Olympische dressuurmerrie Brentina moeder geworden

Chantaliiejj

Re: Draagmoeder van het veulen van Brentina overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:42

aaah gos wat erg! veel sterkte

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:44

Ach jeetje... Hopelijk komt het goed en accepteert de merrie het veulen..Brighton vind ik wel een hele mooie naam!!

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:45

Sneu dat de draagmoeder is overleden, hopelijk vinden ze snel een geschikte surrogaatmoeder.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:52

men wil een veulen van een goede merrie, maar merrie willen ze niet uit de sport nemen. men vind een draagmoeder, die vervolgens overlijdt. ergens heeft het iets geks.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:55

dat is vervelend zeg! Hopen dat de nieuwe mama wil!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:56

Embryotransfer is ook een mogelijkheid om meerdere nakomelingen per jaar uit een merrie te fokken. Want volgens mij was Brentina uit de sport gehaald?

Heel sneu dat de draagmoeder is overleden, en ik hoop dat ze voor de kleine snel een andere moeder kunnen vinden....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:11

driebergen schreef:
men wil een veulen van een goede merrie, maar merrie willen ze niet uit de sport nemen. men vind een draagmoeder, die vervolgens overlijdt. ergens heeft het iets geks.

In de koeien werken ze toch al heel lang met draagmoeders?

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:16

Sneu zeg, weer een moederloos veulentje er bij.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:19

Brentina is idd al uit de sport. Maar dit is niet het eerste veulen van haar dit jaar. ET vind ik wel een goeie manier om van het kostbare bloed/talent van Brentina te genieten.

Heel erg jammer dat de draagmoeder overleden is wel!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:24

Waarom mag Bretina zelf niet dragen dan? of gebeurd dat wel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:25

Erg sneu dat de draagmoeder overleden is.
Hopelijk komt daar nu geen verdere narigheid van.
Dag het veulen maar snel een andere moeder mag vinden.

Lotte1990 schreef:
driebergen schreef:

In de koeien werken ze toch al heel lang met draagmoeders?

Daar word ET niet gedaan voor alleen de nakomelingen.
Veel veehouders zien ET als een laatste redmiddel om de koe te behouden.
Ze wil niet meer drachtig worden door KI of natuurlijke dekking, dan is ET een laatste redmiddel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:18

driebergen schreef:

Kan wel begrijpen dat ze haar niet willen laten dragen. Ten eerste is ze van 1991 en ten tweede heeft ze een begin 2009 een koliekoperatie ondergaan.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:29

@anastasia...zo denken veehouders echt niet..ET is erg kostbaar en wordt echt niet gedaan om een koe te behouden. Het wordt gedaan bij keurings/exterieur toppers, waarvoor veel belangstelling is vanuit de KI-clubs (of vraag is naar vrouwelijke nakomelingen). Bovendien kan dat juist niet gedaan worden met dieren met een slechte vruchtbaarheid, omdat hat a) kostbaar is en b) het dier wel eerst drachtig moet worden om de eitjes te kunnen spoelen (iets te kort door de bocht, maar goed).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:40

aaah wel ik hoop dat het goed gaat al is het met die overbemoederde merrie van 22 hihi

veel succes ermee :S

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:44

Viennanova schreef:
@anastasia...zo denken veehouders echt niet..ET is erg kostbaar en wordt echt niet gedaan om een koe te behouden. Het wordt gedaan bij keurings/exterieur toppers, waarvoor veel belangstelling is vanuit de KI-clubs (of vraag is naar vrouwelijke nakomelingen). Bovendien kan dat juist niet gedaan worden met dieren met een slechte vruchtbaarheid, omdat hat a) kostbaar is en b) het dier wel eerst drachtig moet worden om de eitjes te kunnen spoelen (iets te kort door de bocht, maar goed).

indd, en bij een hele goede bloedlijn of goede vaderlijn / moederlijn wordt het in uitzondering gedaan. Dit gaat ook meestal niet goed vooral niet als er de eerste keer eitjes moeten worden gespoeld.

Brighton is wel een hele mooie naam staat me echt aan! <3 Wel zonde indd dat de draagmoeder is overleden, arme knulletje staat ie momenteel helemaal alleen in deze grote wereld! :

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:10

driebergen schreef:

Een gevalletje van "de klok horen luiden, maar..." of wil je gewoon íets te zeggen hebben?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:40

zonde zeg. hopelijk vind de kleine kerel snel een goeie pleegmama die de zorg voor hem op zich neemt.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:56

Ach gossie wat sneu! Hopelijk accepteert de nieuwe merrie hem!

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:02

wat sneu! hopen op peen goede pleegmama :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:06

Viennanova schreef:

Ok, misschien niet helemaal goed uitgelegd.
Jij legt namelijk de andere kant van het verhaal uit.
Ik heb het over de dieren waar het vruchtje van jouw verhaal wordt geplaatst.
Maar juist bij koeien die niet zelf drachtig willen worden wordt een embryo ingezet (draagmoeder) zodat de koe alsnog een kalf krijgt waardoor deze nog een lactatie meegaat.
Waarom een embryo bij een super koe plaatsen? daar wil je toch zelf een kalf van hebben?

Ik weet precies hoe het allemaal zit, wat het kost, hoeveel procent er gemiddeld blijft zitten etc etc.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:26

Embryo's worden vaak geplaatst bij pinken, omdat je voor een dracht met een embryo-plaatsing juist een "schone" baarmoeder en een goede vruchtbaarheid nodig hebben. Veehouders met een koe die niet meer drachtig wil worden, gaan linea recta naar de slager.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:32

Ik snapte er al helemaal niets van. Een andere hengst, merrie overleden, veulen ziet er anders uit, maar nu snap ik het.
Ze heeft dus eigenlijk meerdere veulens in één jaar gekregen, van verschillende draagmerrie's als ik het goed begrijp.

Viennanova schreef:
Embryo's worden vaak geplaatst bij pinken, omdat je voor een dracht met een embryo-plaatsing juist een "schone" baarmoeder en een goede vruchtbaarheid nodig hebben. Veehouders met een koe die niet meer drachtig wil worden, gaan linea recta naar de slager.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de koe gelijk naar de slager gaat, niet de veehouder :+

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:39

Viennanova schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Wij werken wel vaker met de zogenaamde "laatste kans embryo's". Koeien die op een normale manier niet meer willen dragen worden zo vaak toch weer drachtig en kunnen dus behouden blijven.

Ik vind het toch wel vreemd dat de paardenembryo's nog steeds een elite 'iets' is. Bij de koeien is het veel betaalbaarder allemaal. Het wordt op grote schaal gebruikt en gedaan.
Maargoed de gemiddelde rietjes sperma van koeien zijn ook wel een ietsje goedkoper gelukkig ;)

On topic :D : erg sneu dat de merrie overleden is! Ik weet persoonlijk wat een karwei het is om zo'n beestje groot te brengen... Dus hopelijk vinden ze een surrogaatmoeder!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:03

Kaja schreef:
driebergen schreef:

Een gevalletje van "de klok horen luiden, maar..." of wil je gewoon íets te zeggen hebben?

Nou ik snap haar kanttekening wel hoor. Ze formuleert het niet handig, maar ik vind het nou allemaal ook niet zo nodig.

Ik snap best dat we meer nakomelingen van een bepaalde merrie willen, maar dan nog, waar houden we een keer op met alles manipuleren en zo.

Hoewel ik het wel reuze interessant vind hoor!