www.horses.nl
Vandaag staat in La Baule de eerste wedstrijd van de Meydan FEI Nations Cup op het programma. Nederland gaat als vijfde van start. Bondscoach Rob Ehrens stapt dit jaar anders in de competitie dan normaal. "Ik heb altijd gezegd dat ik in La Baule als eerste wedstrijd met mijn team een topprestatie neer wens te zetten, maar dat is nooit gelukt. Ik denk dat ik het nu maar eens anders doe. Ik heb over de resultaten van het Oranjekwartet geen enkele verwachting. Dan kan het alleen maar meevallen en heb ik hopelijk nu net zo veel ongelijk als ik in het verleden steeds heb gehad", aldus Ehrens.
De rij wordt geopend door de nieuwkomers in deze competitie, de Polen. De Poolse bondscoach Rudiger Wassibauer verwacht snel uit de Nations Cup te verdwijnen. "Ons land zal wel geen lang leven in deze competitie beschoren zijn. Maar het feit dat we ons nu in deze competitie kunnen meten met de beste teams van de wereld is een enorme stimulans voor de springsport in ons land." De Spaanse bondscoach, die ook met zijn land debuteert, is strijdlustiger. "Het is een enorme uitdaging voor ons en we zullen er tot het uiterste voor vechten om te overleven", aldus Marco Fuste.
Opvallend genoeg zien alle bondscoaches op tegen dit seizoen. "We zijn met tien landen en er moeten maar liefst vier landen degraderen. Dat kan echt iedereen overkomen", aldus Rob Ehrens. Daarnaast waren een paar bondscoaches niet erg te spreken over de FEI, die in weerwil van eerder gemaakte afspraken met de Global Champions Tour van Jan Tops het nu toch goed vond dat dit weekend van beide competities een wedstrijd plaatsvindt. "Ik mis echt een paar combinaties die ik hier graag aan de start had willen hebben, maar die voor de GCT in Hamburg hebben gekozen", aldus de Ierse chef d'equipe Robert Splaine. De Amerikaanse chef d'equipe George Morris betreurde het dat deze competitie vorig jaar van naam is veranderd. "De term Super League maakte iedereen duidelijk dat het een competitie is op het hoogste niveau dat de mondiale springsport kan bieden. Nu met deze naam de Meydan FEI Nations Cup is er in ieder geval gevoelsmatig niet die extra dimensie meer."