Vosje na veertig jaar nog steeds actief met gehandicapten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vosje na veertig jaar nog steeds actief met gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:51

www.destentor.nl

Zelf blijft ze er nogal rustig onder. De vele lovende woorden die er over haar gesproken worden lijken het ene oor in te gaan en het andere weer uit. Een licht gebries is haar enige reactie en dat heeft dan nog meer te maken met een 'hengstige periode' dan dat het commentaar is op het feit dat ze binnenkort veertig wordt en een van de weinige, zo niet de enige pony in den lande is die op die leeftijd nog volop bereden wordt.

De stal van Stichting Paardrijden Gehandicapten 't Hoefijzer is al weer heel wat jaartjes de vaste plek voor pony Vosje. Al wordt ze ook dagelijks meerdere keren naar de manege gebracht om daar te werken. "Want aan stilstaan heeft ze een hekel. Vosje moet in beweging blijven. Lopen is haar lust en leven", aldus eigenaresse Karin Janze.

Nooit had Janze kunnen bevroeden welk een goede deal ze sloot toen ze 20 jaar geleden Vosje kocht. "Er werd bij de koop gezegd dat ze 21 jaar oud was", aldus Janze. "Zou best kunnen, maar misschien was ze toen ook al wel wat ouder. Je weet hoe dat kan gaan in de paardenhandel. In ieder geval staat het jaartal 1970 op haar inentingspapieren. Verder weten we niets over geboortetijdstip en -plaats, of over haar ouders".

Op het moment van de koop had Vosje er al een druk leven op zitten. Als manegepaard voor zowel een reguliere manege als in het rijden voor gehandicapten, kreeg ze honderden kinderen op haar rug en liep ze duizenden rondjes. "Onze aankoop was er eigenlijk op gericht om Vosje een leuke oude dag te bezorgen", vertelt eigenaar Janze. "Ze was op dat moment echt uitgeblust en behoorlijk chagrijnig. Ik had met haar te doen. Niemand had ooit kunnen denken dat we nog zoveel en zolang plezier van haar zouden hebben. Na een half jaartje rust kwam ze als het ware helemaal weer tot leven. Ze had er duidelijk plezier in om te werken en bleek zelfs een vrolijk en pittig dier. Mijn kinderen hebben op haar gereden en nou rijden ook mijn kleinkinderen er op."

Vosje kwam de eerste jaren na de koop door de familie Janze terecht op een boerderij in Herfte. Met de kinderen liep ze mee in de 'stoet' van ponyclub de Brinkruiters in Wijthmen. Karin Janze is al vanaf 1986 vrijwilliger bij 't Hoefijzer. Toen ze negen jaar geleden beheerder werd van de nieuwe eigen manege in Zwolle-Zuid, stalde ze ook Vosje daar. Goed inzetbaar voor de gehandicapte paardenliefhebbers, maar ook goed voor Vosje zelf, die daarmee goed in beweging kon blijven.

Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag (ongeveer dus) wordt er op 22 mei bij 't Hoefijzer een reünie gehouden voor alle mensen die ooit op Vosje hebben gereden. Al die mensen zijn niet meer te achterhalen, maar wie er bij wil zijn, kan komen. Vosje zelf mag op die dag trakteren; op een echte paardentaart die ze samen met haar stalgenoten mag verorberen.

Klik hier voor een foto.
Klik hier voor een filmpje.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:54

zooo, wat ziet die er goed uit zeg :wow: , 40 jaar!

hoop dat ze nog lang mogen genieten van Vosje!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:55

wauw wat bijzonder. Hier dromen we toch allemaal van? Dat ons paard/pony zo gezond oud word.

troelala

Re: Vosje na veertig jaar nog steeds actief met gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:56

Waanzinnig leuk en het beestje is nog zo kwiek :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:10

Wat een bikkel!
En wat een goed werk doet deze Stichting! +:)+
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 11-05-10 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:10

40 jaar? Dan is mijn knollie nog niet eens op de helft (19) :D

Op dit moment kijk ik wat oude afleveringen van Bonanza en via een forum ben ik erachter gekomen dat de buckskin uit de serie, nadat de serie gestopt was, ook een een gehandicapten manege terecht is gekomen en uiteindelijk 45 jaar is geworden.

Alleen even een kleine slag om de arm omdat ik geen idee heb hoe het met registratie zat in die tijd(jaren 60).

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:31

Jeetje, wat geweldig! Vosje ziet er echt niet uit als 40 jaar! Super dat ze nog zo kan leven!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:37

Zou eerder denken dat die 20 is! :wow:
Wat geweldig zeg!!

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:40

die ziet er echt goed uit voor 40 super zeg! :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:48

die ziet er idd nog heel goed uit! zo oud mag die van mij ook wel worden, ze is al op de helft haha :D

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:00

Ze ziet er helemaal niet oud uit.
Ze is wel rustig zo te zien.
Wel leuk dat ze daar haar oude dagen mag zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:04

Die ziet er echt goed en attent uit! echt leuk zeg

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:06

jeetje die ziet er erg goed uit! wat fijn dat ze nog een kans heeft gekregen van die vrouw

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:07

40!! wow!! En ik hoop nog steeds dat mijn knollie van nu 20 ook rond de 30 wordt. Maar 40 is nog beter!!!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:22

kloppen die entingspapieren wel?? want het beestje is niet eens grijs...mijn paard (helaas feb jongsleden overleden) is 30jr. geworden, maar die werd toch echt wel grijs, al zag hij er verder goed uit voor zijn leeftijd...begint meestal op het hoofd, bij dit beestje zie je geen grijze haar op het koppie....

oftewel, wie heeft er nog meer een 25+ paard pony die niet grijs aan het worden is?? ben ik benieuwd naar...

verder,pony ziet er perfect uit!!!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:26

Wat een waanzinnige prestatie van Vosje, heel bijzonder!

lindahertha schreef:
kloppen die entingspapieren wel?? want het beestje is niet eens grijs...mijn paard (helaas feb jongsleden overleden) is 30jr. geworden, maar die werd toch echt wel grijs, al zag hij er verder goed uit voor zijn leeftijd...begint meestal op het hoofd, bij dit beestje zie je geen grijze haar op het koppie....

Tsja, op mijn oude stal is een pony uiteindelijk ongeveer 35 jaar oud geworden, diertje was wel duidelijk oud, maar grijs? Nee, dat niet (echt). Kortom... het ligt er volgens mij maar net aan.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:28

Gaaf zeg! 40 jaar en dan nog zo'n conditie :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:37

lindahertha schreef:
Mijn pony is 20, en is op zijn manen en staart grijs, dus dat is ie NU al :)
Ikzelf ben 27, en ik word ook al grijs!! Terwijl een kennis van mijn moeder bijna 60 is, en die is nog niet grijs. Is per mens en dier echt verschillend :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:45

Jeetje wat ziet die er nog goed uit zeg! Wat leuk ook, dat ze nog steeds zoveel plezier heeft in het rijden. Dan lekker laten lopen zou ik zeggen :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:46

Vosje ziet er echt nog supergoed uit, dat wil ik ook voor mijn paarden!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:08

Die ouwe Vosje! Heb er zelf ook op gereden en heb haar later vaak in mijn lessen op de manege gehad! Het was toen al een superdier!!

Vosje gefeliciteerd en nog heel veel gezonde jaren!!

ArsVivendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:14

gaaf zeg en dat er nu nog op word gereden door
de gehandigapten die van mij is nu 39 ook op naar de 40

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:16

Hup Priscilla, naar die reunie en hem lekker verwennen dus!
Wat een ongelooflijk kwiek beestje is het zeg. En wat een verhaal ook, als afgeschreven verkocht en voor een pensioen en dan zo opleven daar. Zegt ook heel veel over de eigenaren, super gewoon!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:18

Wat ontzettend bijzonder zeg :D

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:22

die ziet er echt nog goed uit!
op naar de 41 jaar. :)