Zenyatta mogelijk opnieuw in de Breeders' Cup Classic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zenyatta mogelijk opnieuw in de Breeders' Cup Classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:33

Nieuwsredactie

Gerucht over Zenyatta tegen Rachel Alexandra in de Breeders' Cup Classic.
Afbeelding
De karakteristieke uitdrukking van Zenyatta.
foto: insidesocal.com

De zesjarige Zenyatta zal waarschijnlijk opnieuw aan start komen tijdens de Breeders Cup Classic. Zenyatta werd in 2009 de eerste merrie ter wereld die deze prestigieuze wedstrijd op haar naam wist te schrijven. Na deze overwinning ging ze in eerste instantie met pensioen, maar haar eigenaren hadden al gauw in de gaten dat dit niet de beste keus was voor de merrie, die veel gelukkiger is op de renbaan. Dit blijkt ook wel uit het feit dat de merrie tot nu toe uitkwam in zestien wedstrijden, en nog nooit werd ingehaald door een sneller paard. Hierdoor staat Zenyatta bekend als mogelijk het beste renpaard ter wereld van dit moment.

Hoewel haar eigenaren Jerry en Ann Moss, en trainer John Shirreffs nog geen absolute bevestiging hebben gegeven in verband met het schema van Zenyatta, zijn er al wel duidelijke aanwijzingen voor de planning van de merrie. Als het goed is zal Zenyatta waarschijnlijk aan start komen in de Vanity Handicap Grade I op juni 13.

"Het hangt allemaal af van het gewicht dat ze zal moeten dragen," aldus John Shirreffs. In 2008 was Zenyatta eveneens van de partij tijdens de Vanity Handicap, en won deze toen met 124 pond extra op haar rug. Een jaar later won ze de wedstrijd opnieuw, maar ditmaal met een gewicht van 129 pond extra.

Het is nog maar weinig voorgekomen dat paarden meer dan 129 pond extra moesten dragen tijdens de Vanity Handicap. Eerdere winnaren met een gewicht van 129 pond of meer, waren Cascapedia (129 pond in 1977), Zenyatta zelf met 129 pond in 2009, Gamely (131 pond in 1968) en Silver Spoon (130 pond in 1960.)

Naar verwachting zal Zenyatta gezien haar lijst met overwinningen een recordgewicht moeten dragen tijdens deze race. Mocht ze toch winnen, dan zal Zenyatta het eerste paard ooit zijn die deze zware race driemaal achter elkaar weet te winnen.

Zenyatta is op dit moment nog steeds in topvorm. Onder grote belangstelling werd de merrie gisterochtend voor de tweede keer sinds haar overwinning in de Apple Blossom race (9 april) getraind op de synthetische baan in Hollywood Park. Luid briesend van plezier en met de oren naar voren verbrak de merrie zonder ook maar een druppeltje zweet te verliezen, tijdens het ontspannen trainingsrondje op een haar na het officiele baanrecord.

Het gerucht wordt steeds luider dat ze opnieuw van de partij zal zijn tijdens de Breeders' Cup Classic, de grote wedstrijd die 5 en 6 november zal plaats vinden op Churchill Downs. Deze wedstrijd zal live te zien zijn op televisie en internet. Trainer Shirreffs liet afgelopen week weten dat hij inderdaad op de hoogte is van de geruchten en dat er zeker een reeele kans is dat Zenyatta (mits in goede conditie) haar titel zal proberen te prolongeren.

Dit is echter niet het enige gerucht dat de ronde doet. Paard van het Jaar Rachel Alexandra zou echter mogelijk ook van de partij zijn, mits weer in vorm. Dit zou betekenen dat de langverwachte confrontatie tussen Rachel Alexandra en Zenyatta toch nog gaat plaats vinden, maar dan ook nog eens tussen de grote jongens in de Breeders' Cup Classic.

Een ding is zeker; er zullen opnieuw duizenden fans komen opdraven om Zenyatta aan te moedigen, maar wanneer beide dames samen tegen de heren, maar ook tegen elkaar zullen rennen; dan wordt er (ongeacht de uitkomst) sowieso opnieuw geschiedenis geschreven in de renwereld.

Het "dansen van Zenyatta" zoals het bekende loopje inmiddels wordt genoemd.
Zenyatta doet dit loopje alleen voor of na een overwinning.
(Ze heeft echter nooit de spaanse pas of iets vergelijkbaars geleerd).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:53

Geweldig!!! Ik ga al bijna huilen als ik dat paard zie op het filmpje. Ik weet niet wat het is maar ze brengt zoveel emoties bij mij los!!

Zou geweldig zijn als ze geschiedenis schreef door weer de Breeders Cup te winnen. Zou leuk zijn als RA ook meedeed!
Ik wist niet dat die andere wedstrijd met extra gewichten ging.... ben benieuwd hoe ze dat gaat doen!

Dat dansje van haar. :D Inderdaad een soort van Spaans pasje ofzo.
Enorm uit de tact en kort-lang achter maar Who cares.... She's not a dressagehorse. :D

Dszjj

Re: Zenyatta mogelijk opnieuw in de Breeders' Cup Classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:17

geweldige merrie!
Waarschijnlijk zal rachel alexandra wel weer afhaken zoals de ander(e) keren!

@ suzanne ze heeft al 2 gewonnen met extra gewichten! het staat in de tekst met 124 pond en 129! maar ben benieuwd wat het dit jaar wordt!

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:21

ik heb niet veel met rennen,maar dit is echt een paard waar je kippenvel van krijgt
wat een super beest!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:22

<3 :D Ik ben DOL op Zenyatta!!!
hahahaha en dat loopje echt gaaf dat ze dat doet :D

Ben erg benieuwd naar veulens van haar....

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:29

ik krijg toch altijd tranen in mijn ogen van dr, ik weet ook niet hoe het komt.. ben benieuwd!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:56

Hier ook eentje die totaal niéts heeft met rensport. Maar toch al enkele keren die bekende Zenyatta zien passeren op de voorpagina. Ik vind het echt een heel mooi paard met ee mooie uitstraling. Grappig ook dat pasje dat ze doet, misschien is ze gewoon nog wat speels, :)

Vind het wel altijd jammer dat die paarden (sommige) niet gewoon eens echt ontspannen kunnen stappen, wel altijd schuin en dan alle mogelijk hoofdhoudingen :p. Maar mss komt dit door al dat publiek en zal dit wsl niet gebeuren op de thuisgrond..

Iemand die er verstand van heeft? Wat is dat met die extra pond?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:21

de meeste wedstrijden worden in handicap gereden. dus goede paarden (die al meerdere races gewonnen hebben of geplaats zijn) moeten dan extra gewicht dragen wat in ponden word uitgedrukt (blijft engels van original dat racen ;)) zodat alle paarden inprinciepe evenveel kans maken om te winnen

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:34

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:40

blacknorton schreef:
de meeste wedstrijden worden in handicap gereden. dus goede paarden (die al meerdere races gewonnen hebben of geplaats zijn) moeten dan extra gewicht dragen wat in ponden word uitgedrukt (blijft engels van original dat racen ;)) zodat alle paarden inprinciepe evenveel kans maken om te winnen

Haha, ok, ik vind dit zooo onlogisch, een paard dat beter is moet meer dragen?! Dus als ze blijft winnen loopt ze binne de kortste keren met 10 kg meer erop :p.

Allesinds, ik ben benieuwd of ze nu daadwerkelijk gaat uitkomen tegen Alexandra (weet de naam niet meer precies).

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:42

En waarom wordt dit gedaan? Zodat er tegenstanders blijven? Voor de weddenschappen? Want op deze manier kan een minder paard toch nog winnen en dat lijkt me niet de bedoeling. Een goed paard hoort te winnen omdat het de beste is. Erg jammer dat het, het paard evengoed nog moeilijk gemaakt wordt.

Zelf vind ik het grote onzin dat ze er extra gewicht bij doen. Maar dat is mijn mening. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:11

Ja ik vind die handicaps van extra gewicht ook onzin maar ja....

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:28

prachtig indrukwekkend paard! kippenvel!

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:33

wouw wat een heerlijke merrie <3

beetje dom misschien, maar ik zag op het filmpje telkens naast al die renpaarden een westernpaardje lopen. hoord dit zo? en waarom? was er toch wel een beetje nieuwschierig naar.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:35

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie
Het "dansen van Zenyatta" zoals het bekende loopje inmiddels wordt genoemd.
Zenyatta doet dit loopje alleen voor of na een overwinning.
(Ze heeft echter nooit de spaanse pas of iets vergelijkbaars geleerd).

Mag ik even lachen?? := :=
Die opmerking dat ze het alleen doet voor of na een overwinning is natuurlijk een echte inkopper bij een paard wat nog nooit verloren heeft... _O-

Maar los daarvan, denk dat Zenyatta niet zou misstaan in een dressuurring, als ze haar ooit een tweede carriere in de sport willen geven.
Ze is echt een ultieme equine atleet _/-\o_ *\o/*

En ja paf, die paardjes heten ponies en begeleiden alle renpaarden naar de start, om ze rustig te houden.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:42

Dat loopje is gewoon pure stress bij de merrie, tevens het tong uitsteken.
Die paarden staan onder flinke druk/stress, en ze weten dat ze straks mogen lopen..

Maar het ziet er wel grappig uit :o

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:46

paf schreef:
wouw wat een heerlijke merrie <3

beetje dom misschien, maar ik zag op het filmpje telkens naast al die renpaarden een westernpaardje lopen. hoord dit zo? en waarom? was er toch wel een beetje nieuwschierig naar.

Ik dacht dat dat was om eventuele paarden zonder ruiter te vangen of met ongelukken. Omdat je er met te paard soms makkelijker en sneller bij kunt dan auto's en mensen te voet. Maar ik ben ook niet thuis in de paardenrennen.

EDIT: zie dat het antwoord al boven me staat.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:01

Ik vind het ook een geweldig paard <3
Maar was er niet al eens een paard dat Zenyatta heet waar een film over is gemaakt? Of was dat een andere met een Znaam?
Die verloor ook nooit :P

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:12

Over 10 jaar komt er ongetwijfeld een film over Zenyatta :P Maar hij is er nog niet. Wel zat andere renpaard films.

Die handicap is om in theorie alle paarden een gelijke kans te geven om te winnen. Dat is ooit natuurlijk met het idee van de weddenschappen gedaan. Die mensen moeten ook wat verdienen en als iedereen al weet dat een paard gaat winnen valt er niet veel te wedden.
Ik vind het juist wel wat. Anders hoef je heel die race niet te houden, je weet toch al dat Zenyatta (in dit geval) met tig lengtes voorsprong wint (tuurlijk kan er altijd wat misgaan) Nu is het tenminste nog een beetje spannend :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:13

hihihi dat loopje :D :D

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:18

Nikkylove schreef:
Ik vind het ook een geweldig paard <3
Maar was er niet al eens een paard dat Zenyatta heet waar een film over is gemaakt? Of was dat een andere met een Znaam?
Die verloor ook nooit :P

Zeabiscuit? :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:20

SSSSSSSSSSSeabiscuit :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:34

zenyatta!!!!!!!!!!!!!! de topper gaat gewoon weer winnen..
en RA die komt niet die heb al 2 keer verloren...
dus op die hoeven we niet te rekenen

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:37

Wat een kromme regeling met die gewichten.

Wel erg knap wat zij nu al bereikt heeft!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:05

OHHHHH wat een paard >>> Zenyatta rules !!!!!! :D :+ :9
Ik wou dat ik in de US of A woonde zodatik het een keertje life kon meemaken !!!
Kippenvel dit paard ! :7