NK Aangepaste Sport voor 't eerst tijdens Outdoor Gelderland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NK Aangepaste Sport voor 't eerst tijdens Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:01

www.outdoorgelderland.nl

Tijdens Outdoor Gelderland vindt dit jaar voor het eerst het Nederlands Kampioenschap Aangepaste Sport dressuur plaats. Yvette van Geenen is één van de kanshebbers om de titel te bemachtigen. De 42-jarige amazone behoort tot het nationaal A-kader en presteert internationaal op topniveau in de aangepaste dressuursport. Yvette: “Wat wij doen is óók topsport.”

De Wereldruiterspelen in Kentucky en dan op wat langere termijn de Paralympics in 2012 in Londen. Yvette van Geenen heeft haar doelen voor de komende jaren helder voor ogen. Ondertussen pakt ze vast wat overwinningen mee. Ze won dit jaar de aangepaste wedstrijden bij Jumping Maastricht en Jumping Amsterdam en is favoriet voor de afsluitende finale op 16 juni tijdens het CHIO in Rotterdam. En natuurlijk is de focus ook gericht op het NK aangepaste dressuur tijdens Outdoor Gelderland.

Yvette: “We rijden in De Steeg drie proeven, waaronder een kür op muziek. Ik wil natuurlijk winnen, maar ik hoop vooral dat veel mensen komen kijken en zo kennis maken met de aangepaste dressuursport. Want wat wij doen is óók topsport.”

Yvette van Geenen heeft onlangs een sponsorcontract getekend bij BMC. Yvette is dolblij: “Dankzij de financiële steun van BMC kan ik nu volledig met mijn sport bezig zijn.” BMC verraste ook Stable Enable in Arnhem met een schenking. Stable Enable is een dressuurstal voor ambitieuze ruiters met een handicap. Yvette van Geenen stond mede aan de basis van deze bijzondere stal.

Het verhaal van Yvette van Geenen (42) is tot 1997 een normaal verhaal. Als jong meisje al is ze gek van paardensport en ze groeit uit tot een gedreven dressuuramazone. Hoogtepunt is het winnen van de Nederlandse titel Z2 in 1995 met haar schimmel Primeur. Dan slaat in 1997, tijdens de zwangerschap van haar zoon, het noodlot toe. Ze krijgt een herseninfarct. Onderzoek wijst uit dat Yvette erfelijk is belast met een bloed- en stollingsstoornis en dat leidt in de jaren daarna tot twee keer toe (2004 en 2006) tot een hartoperatie. Kort na de laatste operatie wordt ze opnieuw getroffen door een herseninfarct.

Yvette: “Ik vond mezelf terug in revalidatiecentrum Groot Klimmendaal in Arnhem en kon niks meer. Ik zat in een rolstoel en was volledig afhankelijk van anderen. Maar ik nam me gelijk voor hoe dan ook uit die rolstoel te komen. En dat is gelukt. Mijn rechterbeen is verlamd en ook mijn rechterarm functioneert niet goed, maar met een speciale beugel kan ik zonder hulp lopen.”

Als therapie kreeg Yvette van Geenen onder meer paardensport voorgeschreven bij het Nationaal Centrum Paardrijden voor Gehandicapten (NCPG) in Arnhem. Yvette: “Eén van mijn behandelaars wist dat ik altijd iets met paarden had gedaan en verwees me naar het NCPG. Ik vond het natuurlijk prachtig en heb me erin vastgebeten. Ook omdat mijn werk wegviel. Ik had een managementfunctie bij het Ministerie van Justitie, maar daar werd ik op straat gezet. Ondanks dat mijn hoofd in principe nog goed is. Hooguit het korte termijn geheugen is wat minder.”

Een ander probleem, meer nog dan de gedeeltelijke verlamming, speelde bij het beoefenen van haar sport. De infarcten hebben ook het evenwichtsorgaan van Yvette van Geenen aangetast en dat maakt paardrijden lastig. Op basis van deze handicap (in combinatie met de verlamming) is ze internationaal ingedeeld in de klasse grade 2. De deelnemers met de zwaarste handicap komen uit in de klasse grade 1, die met de lichtste in grade 4. In haar klasse staat Yvette momenteel als derde geklasseerd op de wereldranglijst. In het overall-wereldklassement staat ze veertiende.

Yvette van Geenen was net weer een beetje uit het diepste dal geklauterd toen haar werd gevraagd of ze deel wilde nemen aan een clinic met Coby van Baalen tijdens Outdoor Gelderland 2008. Yvette: “Daar is het eigenlijk allemaal begonnen. Ik mocht rijden op Uzarro, het paard van onze stalhoudster Sabine Bouwman, en dat paard heb ik inmiddels volledig tot mijn beschikking. Ik raakte bij Outdoor namelijk in gesprek met Albert Jansen van BMC en zijn vrouw Patty. Zij hebben Uzarro voor mij gekocht. Sindsdien maak ik deel uit van het BMC-team en daar is onlangs een persoonlijk sponsorcontract bijgekomen. Helemaal geweldig natuurlijk. Ik kan nu echt volledig met mijn sport bezig zijn.”

BMC Uzarro staat op stal bij Stal IJsselhunten in Etten (bij Doetinchem), op slechts vijf minuten rijden van het huis van Yvette, haar echtgenoot Bart en zoon Jesse-Jay. “Ik ben dagelijks op de stal en leef als een topsporter. Om optimaal in conditie te zijn doe ik bijvoorbeeld ook aan cardiofitness. Ik ga de komende jaren proberen er alles uit te halen wat erin zit.”

Ondanks de A-status van sportkoepel NOC*NSF (op basis waarvan ze maandelijks een uitkering ontvangt) en de ondersteuning door BMC, is het voor Yvette van Geenen financieel niet mogelijk als topsporter te leven. Maar zo goed en zo kwaad als mogelijk probeert ze het toch. Mede omdat er volgens de amazone voldoende rek in haar prestaties zit. “Uzarro is met acht jaar een relatief jong paard. Ik ben er zeker van dat we nog veel beter kunnen worden samen. In twee jaar tijd, sinds Outdoor 2008, is veel gebeurd, maar voor mijn gevoel begint het nu pas.”

Waar Yvette van Geenen zich aan stoort is de geringe belangstelling voor de gehandicaptensport in de media. “Dat is wel eens teleurstellend. Het is soms net alsof we helemaal niet bestaan”. Dat dit gevoel gedeeld wordt door meer gehandicapte sporters werd duidelijk in de aflevering van Pauw & Witteman van vrijdag 30 april. Tijdens de uitzending ontstond er een discussie over de populariteit van de Paralympische Spelen op tv. Volgens Mart Smeets bevinden die Spelen zich "buiten ons gezichtsveld". Erica Terpstra en rolstoeltennisster Esther Vergeer zijn het niet met Mart Smeets eens. Esther Vergeer merkt dat er steeds meer interesse ontstaat voor de gehandicaptensport. Een verandering die voor Yvette van Geenen ook merkbaar is. “Gelukkig is er iets aan het veranderen. Dankzij BMC vooral, al moet ik zeggen dat ook de bond zich positief opstelt richting de aangepaste sport.”

Yvette van Geenen lanceerde enkele weken geleden haar eigen website, die de moeite van het bekijken meer dan waard is: www.yvettevangeenen.nl.

Outdoor Gelderland en Kasteelfair Middachten vinden tegelijkertijd plaats van 9 t/m 13 juni op landgoed Middachten in De Steeg. Hippische topsport gecombineerd met het mooiste outdoor lifestyle evenement van Nederland. Voor meer informatie kunt u kijken op www.outdoorgelderland.nl of www.kasteelfair.nl.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:40

Leuk stuk! Yvette is een echte topper +:)+
Komt heel Bokt nu kijken tijdens Outdoor Gelderland???

SaBiNa_S

Re: NK Aangepaste Sport voor 't eerst tijdens Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:50

Ik ga misschien ook! Maar de intree is wel duur geloof ik.

loveyoulife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:01

Leuk stukje!! :D Het zou leuk zijn als er meer aandacht voor de aangepaste sport kwam idd!

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:56

Wow, wat een doorzetter...! Echt goed... +:)+

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:34

Wat leuk dat ze er ook zijn!
Gelukkig ben ik van de partij *D

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:32

Ja we gaan genieten in De Steeg!
Voor ons een speciale plek. Het idee voor Stable Enable ontstond daar in 2005 met de ondersteuning van Dressuurstal Van Baalen en Yvette en BMC Uzarro werden daar in 2008 een vaste combinatie!

Voor de sport is geen beter podium denkbaar, een prachtig concours!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:36

sanne_ schreef:

Sanne, jij bent ook zo'n topper. :j Gaan we jou ook zien tijdens Outdoor Gelderland?

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:43

Wat leuk, ik ga zeker kijken en ben er heel de week :)

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:59

hopla schreef:
sanne_ schreef:

Sanne, jij bent ook zo'n topper. :j Gaan we jou ook zien tijdens Outdoor Gelderland?

:o

Wij doen ook mee in De Steeg en hebben zelfs nog een verassing :D :D

Leuk dat er bokkers komen kijken!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:03

Ik heb Yvette vorige jaar voor het eerst gezien tijdens een dressuur demonstratie in Amsterdam. Ik was helemaal onder de indruk van haar geweldige doorzettingsvermogen en van haar rijkunst. Het is onvoorstelbaar hoe zij tot zulke prestaties kan komen met zoveel beperkingen.
Wij komen in ieder geval kijken.