Een shetlander met een typische wormenbuik.
foto door bokker MDJ.
Steeds meer dierenartsen en ook de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) bieden de mogelijkheid om mest van paarden op wormeieren te onderzoeken. Dat is een goede methode om te bepalen of ontwormen van paarden nodig is.
De afgelopen jaren zijn de inzichten over het ontwormen van paarden, en ook ander grazend vee, sterk veranderd. Het oude advies om paarden iedere acht weken te ontwormen, is achterhaald. Diergezondheidskundigen adviseren nu om alleen te ontwormen als er sprake is van een worminfectie. Onnodig ontwormen draagt bij aan resistentievorming door wormen tegen wormmiddelen.
Het is niet nodig om van alle paarden die op een weiland grazen mest te onderzoeken om een goede indruk te krijgen. Een mengmestmonster van vijf paarden is genoeg.
De GD adviseert om een eerste mengmestmonster te laten onderzoeken voordat de paarden naar buiten gaan. Bij een negatief resultaat is ontwormen niet nodig. Herhaal het mestonderzoek vervolgens elke vier weken vanaf de start van de beweiding indien niet wordt ontwormd.
Als het aantal wormeieren in de mest oploopt, en ontwormen nodig is, kan het best gekozen worden voor ivermectine/moxidectine. Soms zijn spoelwormen resistent tegen deze middelen. Is dat bekend, kies dan voor fenbendazol of pyrantel.
,,Worminfecties zijn voor een belangrijk deel met goed weidemanagement te voorkomen", zegt Bram van Schaik, paardendierenarts bij de GD. ,,Haal bijvoorbeeld eens per week alle mest uit het land, of laat een weiland begrazen door runderen of schapen voordat de paarden erop gaan. Dat zijn goede maatregelen om de infectiedruk te verlagen."
Verwant artikel
[VN] Schimmel kan wormen onschadelijk maken

Dit was twee jaar geleden, sindsdien na de ervaring met de lintworm ben ik van mestonderzoek afgestapt. Ik vond de voorlichting niet sluitend, het mestonderzoek niet sluitend en als ik toch zo wie zo elk half jaar moet ontwormen tegen lintworm kan ik de rest ook wel zelf.