Veertig dode paarden door vermoedelijke paniek tijdens storm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veertig dode paarden door vermoedelijke paniek tijdens storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 08:13

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.uk / http://www.lethbridgeherald.com/

Tijdens een zware storm in Canada zijn zo'n veertig paarden overleden nadat hun enorme kudde op hol sloeg. De koninklijke bereden politie van Canada en de dierenwelzijnsorganisatie SPCA onderzoeken het ongeval, dat plaats vond in een reservaat ten zuiden van Alberta. Het gebied heeft al een week lang te kampen met sterkte windvlagen en sneeuwstormen.

Een aantal dode paarden zullen worden onderzocht om de precieze doodsoorzaak te achterhalen. In het grote reservaat leven in totaal zo'n duizend paarden.
De meeste dode paarden lagen tegen een hek van twee kilometer lang. Dit hek bestaat uit prikkeldraad.
Volgens de instanties is het zeer waarschijnlijk dat de paarden op zoek waren naar een schuilplaats en vervolgens op hol zijn geslagen door het slechte weer, waarna de paarden het hek tegen kwamen en werden vertrapt of doodgedrukt. Sommige gestorven paarden probeerden waarschijnlijk door het hek heen te breken.

Het wordt nog een hele klus om de eigenaren van de omgekomen paarden te achterhalen. Mensen uit de omgeving mogen namelijk hun paarden in het reservaat laten grazen, en dus zijn er waarschijnlijk meerdere eigenaren die hun dieren nog moeten identificeren.

pluklief

Re: Veertig dode paarden door vermoedelijke paniek tijdens storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:20

he bah wat naar. In alberta hebben ze inderdaad al hebben eventjes te kampen met sneeuw val en wind.

Hopelijk vinden ze de eigenaren, de dieren van de native's lopen hier ook overal los.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:21

Ah gatverdarrie... niet fijn voor de eigenaren! Hopelijk is het niet in de buurt van Vancouver want daar woont een meisje dat op paardrijden zit en vaak met mij MSN't...

Verschrikkelijk! |(

EDIT: Oei, ik lees net dat het in Alberta is... blijf het erg vinden!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:54

Altijd weer leuk, prikkeldraad............................ :(

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:16

euhm prikkeldraad?
Ik zie alleen maar "hek" staan in het artikel!

vreselijk triest dit, arme beesten.. :(:)
Laatst bijgewerkt door peetje82 op 07-05-10 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:18

Dit hek bestaat uit prikkeldraad

Vreselijk, je zou het maar te horen krijgen, arme paarden + eigenaren...

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:21

Wat vreselijk! :( Waarom dan ook prikkeldraad.. het mag dan goedkoop zijn, maar meestal komen er toch geen voordelen uit rollen, zo zie je maar weer :(

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:23

wat gek he met dat prikkeldraad,
maar ja, als het een ander soort hek was geweest was het net zo afgelopen waarschijnlijk!
Apart ook dat je daar gewoon je paarden mag laten grazen, maar wel heel vervelend als je er ineens n paar mist, en later moet gaan kijken of de jouwe erbij zit.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:23

ik denk dat stroomdraad geen oplossing is op zulke grote oppervlaktes zoals ze die in canada hebben

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:25

nee denk het ook niet, is natuurlijk niet te vergelijken met de oppervlaktes die we hier kennen.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:51

Vreselijk, rot prikkeldraad :(

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:23

He bah wat vreselijk dit!
En wat erg dat sommige eigenaren waarschijnlijk nog hun overleden paarden moeten identificeren.. :(:)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:26

Jee, verschrikkelijk zeg.

Wij gaan over dik 2 weken zo'n 3,5 week met een camper rondtoeren in Alberta... hoop dat het dan wat beter weer is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:26

Even voor de duidelijkheid
De koninklijke bereden politie van Canada is een gewone normale politie de RMPC daar is niets bereden aan.
Dat ze zich er mee bemoeien is, omdat er op grote schaal wilde paarden worden neergeschoten. Het kan heel goed zijn dat er moedwil bij zit (wat ik niet hoop).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:16

Ik denk dat het niets uitmaakt wat voor omheining er stond. De paarden zijn vertrapt of doodgedrukt. Of het dan hout, schrikdraad of prikkeldraad was maakt niet meer uit.
Dat zag je afgelopen dinsdag ook en toen stonden er alleen maar dranghekken en waren er al 65 gewonden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:21

Fitzroy schreef:
Ik denk dat het niets uitmaakt wat voor omheining er stond. De paarden zijn vertrapt of doodgedrukt. Of het dan hout, schrikdraad of prikkeldraad was maakt niet meer uit.
Dat zag je afgelopen dinsdag ook en toen stonden er alleen maar dranghekken en waren er al 65 gewonden.

Gelukkig ben ik niet de enige die dit dacht......vaak zie je bij reservaten prikkeldraad en dan zooo hoog.
Het had echt niet uitgemaakt met zoveel kracht en gewicht vallen er helaas altijd gewonden en doden.

had idd all eerder begrepen dat ze daar aan het "opruimen" waren dat het er al teveel van rondliepen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:54

nee stroomdraad niet maar weet dat mn opa vroeger langs gebieden met wilde paarden kwam en hier was zoon hek van eizer (van dat gevlochte spul dat je hier ook vaak in het groen ziet :D) als henk gebruikt..iig dus iets wat een klap van een paard aankon maar iig het dier niet zo verwond als prikkeldraad! en ja houd zou miss ook al een optie zijn.
Canada zijn idd hele andere vlaktes dan hier! kwa natuur zou ik er echt zo willen wonen :P zie alleen de beren enzo niet zo zitten hihi en om nu kilometers ver van ziekenhuis te zitten tja das het ook niet echt.
maar idd wat een drama weer!!

en idd als het om vertrappen en dooddrukken gaat maakt het niks uit wat voor hekken er nu staan..dieren en mensen in paniek ...das gewoon altijd gevaarlijk ;) kijk maar naar t verhaal van 4 mei :S
maar dan toch zou ik een betere omheining zien..het kan namelijk wel ervoor zorgen dat het dier het hek goed ziet en miss niet eens die richting oprent!

Aliki1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:53

Bah bah, het zou je paard maar zijn!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:52

Goh, iederen valt weer over het woordje prikkeldraad, terwijl er nog helemaal niet is vastgesteld dat het prikkeldraad de doodsoorzaak is geweest...

de paarden zijn waarschijnlijk verdrukt of vertrapt toen ze tegen het hek aan liepen en ik denk dat je er ook wel vanuit kan gaan dat het een hek met houten planken is geweest en daarbij prikkeldraad is gebruikt...

dan gaan die paarden echt niet dood van het prikkeldraad, maar van het hek in het algemeen en dat had het niet uitgemaakt wat er had gestaan...

Verschrikkelijk voor de paarden! En voor de eigenaren die moeten gaan kijken of hun paard er miss tussen ligt

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:58

wat verschrikkelijk ik moet het niet weten op mijn weide met prikkeldraad .
wij hebben en klein stukje prikkerdraad de rest is allemaal electriciteit .
ik heb al direct schrik als er hier in belgie eens goed donder en harde wind is dat mijn paard verschiet ofzo en zich in veiligheid zou willen brengen .
vreselijk voor die mensen die moeten gaan kijken of hun paard daar ni bij ligt ik zou het toch niet kunnen dat moet afschuwelijk zijn voor die zo allemaal zien te liggen.
kwens die mensen veel sterkte toe

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:02

Vreselijk einde voor die paarden. Denk dat het idd niet had uitgemaakt wat voor omheining er stond. Als zo'n groot aantal dieren in paniek zijn is het gewoon chaos.. Zo verschrikkelijk voor de eigenaars. Eerst die onzekerheid of je paard er tussen zit en dan voor 40 eigenaars nog de conclusie dat hun paard er idd tussen zit.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:21

Joh, dit soort dingen gebeuren echt niet alleen met prikkeldraad. Als ze echt in paniek zijn, rennen ze overal door.

Over het algemeen is prikkeldraad zo erg nog niet, paarden hebben daar gauw genoeg respect voor, weten ook zeker dat ze er niet door heen moeten. Maar ik hoorde hier ook iemand over een ijzerdraad?

Als een paard daar met volle paniek door heen gaat, heeft het een soort wurgeffect.... Stroomdraad zou alleen oplossing als er een heel groot apparaat beschikbaar voor is, moet ook steeds gecontroleerd worden, begroeing in de gaten gehouden worden. Best veel werk.

Hekwerk, tja, dat kost nou eenmaal veel!

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:38

bah, je zal maar moeten gaan kijken of jouw paard daar bij ligt. |(
En denk ook niet dat het soort omheining een verschil had gemaakt als er echt paniek was...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:43

Je snapt niet dat men nog prikkeldraad gebruikt. Maar goed, als zo'n grote kudde in de natuur leeft en ze gaan op hol, dan voorkom je dat ook niet met glad draad of hout, ze zullen op zo'n moment in blinde paniek gewoon door rennen.

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:49

he bah, wat naar dit..