Brabantse ruiters willen meer ruimte in natuurgebieden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brabantse ruiters willen meer ruimte in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 07:57

www.bndestem.nl

Bij de herinrichting van bos- en natuurgebieden wordt te weinig of geen rekening gehouden met ruiters en hun paarden, stelt Mathieu Vissers van de Stichting Hippische Promotie Brabant in een brief aan de gemeente Breda. Het is prima dat de natuur her en der in ere wordt hersteld, vindt Vissers, maar dat moet wat hem betreft zeker niet ten koste gaan van het aantal ruiterpaden.

Verder wijst Vissers in de brief aan het college op een aantal voor ruiter en dier gevaarlijke situaties. Zo is er in de omgeving van de Galderse Meren een oversteekplaats voor padden en kikkers gecreëerd waarbij een volgens Vissers veertig centimeter diepe gleuf is gegraven in de directe omgeving van een paardenroute. Vissers voorziet problemen wanneer berijders van paard of pony tussen verkeersremmers en gleuf uit moeten wijken voor het 'voorbij razend' verkeer.

Vissers wijst voorts op de met prikkeldraad afgerasterde gebieden waar grote runderen grazen, zoals in het gebied tussen de Mark en de Galderseweg. "En dat langs een ruiterpad!" Erg gevaarlijk, stelt hij, voor paarden die, wanneer ze schrikken, gemakkelijk hun benen kunnen bezeren of erger nog. Om nog maar te zwijgen van de gevaren van wildroosters op ruiterpaden, aldus Vissers.

Woordvoerster Carina Rook van de gemeente zegt in een reactie dat de gemeente volgende week, na overleg met Staatsbosbeheer, een antwoord dicht op de in de brief gemelde problemen.

timokyana

Re: Brabantse ruiters willen meer ruimte in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:06

klinkt toch wel als een aantal gevaarlijke situaties,hopelijk word er iets mee gedaan :-)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:26

ja, de easy way out..... gewoon een bordje neerzetten met verboden voor ruiters erop....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:53

Hebben ze hier ook gedaan; het enige stukje bos in de buurt, Trimunt, HAD een ruiterpad. Maar omdat er klachten van wandelaars (!) waren over de paarden, is het nu wandelpad. :(

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:56

Dat hopen wij ook!! En als het kan nog voor de zomer met de drukte van de Galderse Meren.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:06

Fijn dat er aandacht aan besteed wordt! Een paar maanden geleden reed ik daar over een ruiterpad. Het zag er wat modderig uit maar dit pad gebruiken we al jaren. Dus we rden maar door. Zakte mijn paard echt bijna tot in zn buik in de modder, leek wel drijfzand. Ik schrok echt heel erg, hij kon er bijna niet uitkomen en zakte twee keer weg. Echt super gevaarlijk. Een vriendin is dit gaan melden bij de boswachter maar daar is toen niet veel mee gedaan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:01

Hier in Twente idem dito :\ maar ik denk niet dat er wat gaat veranderen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:58

Ik rij ook regelmatig in Brabant in het bos, de ruiterpaden bij ons in de buurt zijn over het algemeen wel in orde. Maar een aantal gebieden zijn afgezet voor runderen, met prikkeldraad natuurlijk... Heb al een keer een angstig moment gehad dat m'n paard een noodstop moest maken voor een ander paard en bijna in/over een (diepe!) droge greppel wilde springen met pal daarachter prikkeldraad... gelukkig dook ze toch maar in de ankers i.p.v. opzij te springen en liep het goed af!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:01

hier in midden brabant nergens last van, jammer dat de Geelders gesloten is maar we hebben ruim baan in de Campina, de Vughtse Hei en kunnen zo doorsteken naar de Loonse en Drunense duinen vol met ruiterpaden.

Ik heb wel vaker begrepen dat regio Breda niet zo bedeeld is inderdaad. Jammer!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:12

NonaWen schreef:
Hier in Twente idem dito :\ maar ik denk niet dat er wat gaat veranderen

vind het hier nog wel meevallen, er zijn ook genoeg openbare zandwegen waar je prima kan rijden hier

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:16

Mwah.. ik denk dat het er een beetje aan ligt waar je zit.. ik vind dat je op het Hulsbeek al wel aardig beperkt bent in je 'rondje' .. Er zijn wel véél zandwegen, maar ook véél asfalt.. ;) En veel mountainbikepaden..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:40

MOeten ze hier eens komen, hier is neits voor ruirers...

MAW: NAIT SOEZN...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:08

Hier in Brabant (Herperduin/Maashorst) kun je gelukkig prima rijden. Zowel onder de man als met aanspanning. Zowel in het natuurgebied met de grazers, als er buiten, met prima (men)doorgangen.
Gebied wordt wel vnl. door onze eigen gemeente beheerd. Misschien is dat het verschil.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 07-05-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:30

Ik ben twee weken geleden de Kalmthoutse hei eens gaan verkennen met de hond. Ik blij dat ik het eerst te voet heb gedaan zeg! 1 (doodlopend) ruiterpad, met daarlangs een diepe greppel en ik moest bij de start al een drukke provinciale weg oversteken (80 km/h dus reken maar 100 :+ ) Ik kwam het te voet niet overgestoken, want ik kwam er niet tussen, heb er een kwartier gestaan met de hond. Dat krijg ik met mijn paard niet voor elkaar vrees ik.
Dat schijnt aan de Brabantse kant (Huijbergen etc.) beter te doen te zijn.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:12

Janine1990 schreef:
MOeten ze hier eens komen, hier is neits voor ruirers...

MAW: NAIT SOEZN...

klopt, hier moet je zelf maar even een plekje vinden waar je leuk kunt rijden zonders steeds auto's/vrachtverkeer/landbouwvoertuigen/ of fietsers tegen te komen. Heb je die gevonden?
Nou, dan heb je pech want daar zijn ook wandelaars en kun je dus nauwelijks een keer een sprint trekken met je paard.
Of je rijd op eigen terrein en word weggestuurd. Leuk hier hoor :evaw:

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:44

Wat denk je van al dat grind/stenen die ze op alle paden gooien en bijna elk pad wordt voortaan afgesloten met zo'n dwarsboom. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:53

Urielle schreef:
Ik ben twee weken geleden de Kalmthoutse hei eens gaan verkennen met de hond. Ik blij dat ik het eerst te voet heb gedaan zeg! 1 (doodlopend) ruiterpad, met daarlangs een diepe greppel en ik moest bij de start al een drukke provinciale weg oversteken (80 km/h dus reken maar 100 :+ ) Ik kwam het te voet niet overgestoken, want ik kwam er niet tussen, heb er een kwartier gestaan met de hond. Dat krijg ik met mijn paard niet voor elkaar vrees ik.
Dat schijnt aan de Brabantse kant (Huijbergen etc.) beter te doen te zijn.

klopt die kant is beter maar door prive stukken bos ook niet ideaal maar als je de weg weet kun je daar leuke ritten maken.
ook veel paden die veels te nat zijn en door auto's/motoren diepe karresporen hebben en dan bij nat water grote plasvorming geven.
de kalmthoutse heide is na de komst van de runderen niet meer interessant.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:20

het is wel zo er is niet veel rij bos in brabant en als je een pad vindt dan ben je mechien 10 minuten bezig en heb je het al weer gehad

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:13

Het Mastbos (waar dit artikel oa over gaat) was eigenlijk altijd erg fijn om in te rijden, mooie, droge paden met veel afwisseling in natuur. Daarom is het nu zo zonde dat er nu gevaarlijke omheining en en gevaarlijke ruiterpaden zijn die er voorheen niet waren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:15

wel jammer dat het in het mastbos linksachter altijd zo nat/drassig is.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:22

Er is inderdaad één pad altijd erg drassig. Dit pad is drassig geworden nadat er nieuw zand bij is gestort en er in gegraven is twee jaar geleden.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:29

Brabant, is de paardenprovincie van Nederland. Ik zelf zal niet snel klagen, ik heb goede uitrijmogelijkheden, dan wel op wandel- fietspaden maar het is goed te doen. Ik zou graag meer ruiterpaden willen zien, maar helaas.
Opvallend, ik woon hier nog niet zo lang, ik kom uit Flevoland, en zélfs daar, zijn veel meer ruiterpaden.

Dus Brabant, zet jezelf nog beter op de kaart, met de meeste en beste ruiterpaden/voorzieningen van Nederland!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:46

Ik zit tegen de chaamse bossen, de ruiterpaden zijn hier niet te doen op het moment!
Ze zijn hier nu bezig met de 'herinrichting' van dit bosgebied.
Door greppels dicht te gooien komen hele stukken van dit bos onder water te staan.
Dit is nodig (volgens hun) om bepaalde boomsoorten dood te laten gaan.
Ook zijn her en der diepe kuilen gegraven op paden waar al menige aanspanning in vast heeft gezeten.
Sommige paden zijn gewoon onbegaanbaar, vooral zoals nu in een regenperiode.
Ik snap eigenlijk nooit waarom een paard met ruiter (aanspanning is dan weer net wat anders) niet overal in het bos mag komen.
Paard is toch een dier?
En dan wandelaars die klagen over paarden in het bos, dat kan ik al helemaal niet volgen.
Dat ze de crossmotors en quads maar aanpakken.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:15

Ja idd, het zit hier vol met crossmotorts, vooral op zondag GRRRRR....
kunnen die niet een apart gebied krijgen"?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:29

vonnie schreef:
Ik zit tegen de chaamse bossen, de ruiterpaden zijn hier niet te doen op het moment!
Ze zijn hier nu bezig met de 'herinrichting' van dit bosgebied.
Door greppels dicht te gooien komen hele stukken van dit bos onder water te staan.
Dit is nodig (volgens hun) om bepaalde boomsoorten dood te laten gaan.
Ook zijn her en der diepe kuilen gegraven op paden waar al menige aanspanning in vast heeft gezeten.
Sommige paden zijn gewoon onbegaanbaar, vooral zoals nu in een regenperiode.
Ik snap eigenlijk nooit waarom een paard met ruiter (aanspanning is dan weer net wat anders) niet overal in het bos mag komen.
Paard is toch een dier?
En dan wandelaars die klagen over paarden in het bos, dat kan ik al helemaal niet volgen.

Dat ze de crossmotors en quads maar aanpakken.

Paarden (vooral met ijzers) lopen de paden kapot. Ik fietste toevallig dinsdag door het bos naar huis over een pad wat geen ruiterpad is maar wel een paar paarden overheen hebben gesjeesd en nee dat fietst niet echt lekker met al die hobbels ;)
Kan me ook voorstellen dat dit voor mensen in een rolstoel niet bepaald fijn is.

Ik ben benieuwd hoe de gemeente op deze brief gaat reageren, of ze er überhaupt wel iets mee gaan doen, voordat er ongelukken gebeuren!