Vlaanderen valt massaal voor houden van paarden en ezels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaanderen valt massaal voor houden van paarden en ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 07:56

http://www.destandaard.be

Nog nooit liepen in Vlaanderen zo veel paarden en ezels rond als gezelschapsdier. Eind april waren er in België in totaal 213.000 'paardachtigen', maar er zijn ook heel wat ongeregistreerde dieren.

Je kan tegenwoordig geen dorp meer doorkruisen of je komt wel enkele paarden en ezels tegen. Er zijn opvallend veel weiden en weitjes waar de 'edele dieren' of hun kleine broertjes rustig grazen. De cijfers liegen er niet om: eind april 2010 waren er 111.604 rijpaarden, 37.928 pony's, 12.041 koudbloeden, 6.697 ezels, 26 zebra's en nog een slordige 50.000 niet volledig afgewerkte registratiedossiers.

'Er is inderdaad een verpaardelijking in Vlaanderen', zegt Jan De Boitselier, manager van het Vlaamse Paardenloket, een aanspreekpunt voor de paardenwereld. 'Het werkelijke aantal ligt zelfs nog hoger, want bij dierenartsen komen ook nog altijd veel ongeregistreerde paarden. Er zijn naar schatting 250.000 paarden in België, waarvan drie vierde in Vlaanderen. De paardenfokkerij is in ons land een belangrijkere economie dan de zeevisserij. Belgische paarden doen het heel goed in de topsport en dat is het bewijs dat er een heel brede basis is. En over enkele maanden gaat een delegatie paardenfokkers mee op handelsmissie naar China.'

'Er zijn niet alleen meer paarden, er zijn ook meer ezels dan vroeger', zegt Guido Meul, secretaris van de Belgische Ezelvrienden. 'Die enorme opkomst is al enkele decennia aan de gang en heeft nu een hoogtepunt bereikt. Vroeger hadden veel mensen schapen en geiten, maar die hebben ze weggedaan toen er een registratieplicht kwam. En op de vrijgekomen grond hebben ze dan een ezeltje gezet.'

'Ik merk het niet alleen aan het aantal dossiers, maar ook als ik zelf rond me heen kijk', zegt Carine Luys van de Vlaamse Confederatie Paard, de vereniging die de registratiedossiers van alle paarden bijhoudt. 'De registratiecijfers pieken omdat het nu verplicht is paarden en ezels een chip te geven, maar er zijn er ook echt meer.'

'Die registratieplicht is een van de belangrijkste redenen dat het de laatste maanden zo fel opvalt dat er veel ezels rondlopen', zegt Guido Meul. 'Normaal kost een ezelmerrie ongeveer 500 euro. Nu kan je ze op tweedehandssites bijna gratis vinden omdat de verkopers de registratiekosten niet willen betalen. Daardoor hebben plots veel méér mensen een ezel. Ik ben zelf al 35 jaar met ezels bezig en moest toen een jaar zoeken om nog maar een dier te vinden. Tegenwoordig kan ik geen dorp meer doorrijden zonder er eentje te zien.'

Maar waarom kiezen Vlamingen zo vaak voor paarden en ezels als gezelschapsdier? 'Dat zit ons in het bloed', zegt De Boitselier. 'We waren al een paardenland ten tijde van de Romeinen. Caesar roemde onze paarden en Nero had een span Belgische trekpaarden. En voor de wereldoorlogen waren trekpaarden ons belangrijkste exportproduct, groter dan kolen en staal samen. Dat is na de oorlog weggevallen door de opkomst van de techniek, maar de kennis bleef er wel. En daardoor komt het dat paardrijden, wat voordien nog elitair was, gedemocratiseerd werd.'

Ezels zijn dan weer een succes omdat ze zo weinig onderhoud vragen. Alles wat ze nodig hebben, is een wei met niet al te veel gras. 'Vroeger was een ezel het paard van de armen, nu is het een luxedier geworden', zegt Guido Meul. 'Het zijn heel uitzonderlijke, aanhankelijke dieren en uitermate goed in hun contact met kinderen. Met twintig are grond heb je voldoende voor twee ezels.'

paarden652

Re: Vlaanderen valt massaal voor houden van paarden en ezels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:06

Wha, mijn Kira is geregistreerd bij de koudbloeden :D Ik ben echt blij dat het nu zo goed gaat. Helaas wrees ik dat er binnenkort een terugval gaat komen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:34

Ik snap wel waarom Belgie zo geliefd is bij paardenbezitters.
De grond kost daar een fractie van van de woekerprijzen :( die je hier moet betalen voor gras en de woningen zijn een stuk goedkoper :P

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:56

Haha judith was dat maar waar...
Kom je mij even die gronden en woningen tonen in de Vlaamse rand rond Brussel? Wij zijn namelijk al even op zoek :))

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:59

Wat betalen jullie dan in Nederland, Judith?
Ik ben ook nog steeds op zoek naar zo'n grondje aan woekerprijzen omgeving Antwerpen dan liefst ;) ...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:00

idd,ik denk dat de goedkope woningen(met grond) hier toch ook al lang niet meer bestaan hoor

grond van 50000euro/ha is hier doodgewoon,vaak is het nog duurder

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:03

Inderdaad Tengeltje... Als het land al helemaal inorde is om paarden op te houden, met bvb goede afrastering en een buitenpiste o.d. dan kan die prijs nog een paar 10 000 euro's hoger liggen! Pff :(
Maar, super dat er zoveel paarden in ons landje zijn, ik geniet altijd van het uitzicht op een groene paardenweide!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:36

Judith_VB schreef:
Ik snap wel waarom Belgie zo geliefd is bij paardenbezitters.
De grond kost daar een fractie van van de woekerprijzen :( die je hier moet betalen voor gras en de woningen zijn een stuk goedkoper :P

West-Brabant is anders echt goedkoper dan Antwerpen :o
Als je goedkoop wil wonen in Belgie moet je toch echt richting Wallonië, maar ja, da's voor de meeste mensen met werk niet zo handig :P

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:37

Ine23 schreef:
Wat betalen jullie dan in Nederland, Judith?
Ik ben ook nog steeds op zoek naar zo'n grondje aan woekerprijzen omgeving Antwerpen dan liefst ;) ...

Omgeving Leiden (Zuid-Holland) vragen ze 900.000 euro voor 2 hectare, weliswaar met buitenbak, een kleine paddock en 6 stallen erop. Dat wel.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:04

ik woon in de rand rond brussel, en grond goedkoop, hell no... was het maar zo, dan woonde ik niet meer bij mijn ouders :+

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:04

Ik woon vlakbij de Nederlandse grens en merk ook niets van die goedkope prijzen hoor.. Als je al een woning zoekt met de mogelijkheid om paarden te houden, is het vaak een heel oude hoeve waar je niets meer mee kan doen. Maar natuurlijk moet je voor deze toch nog ontzettend veel betalen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:19

Voor de liefhebbers: er staat bij ons in de straat (prov. Antwerpen dus) nog een boerderij te koop. Ik geloof dat er 0,8 Hectare grond bij zit. Moet 800.000 Euro opbrengen, is reeds in prijs gezakt. Met opknapwerk.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:55

zoo best veel geld tog ? of niet heb der eigenlijk niet zo veel verstant van van al die hectare ik zou best wel zo een stuk land willen hebben

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:01

Chantall22 schreef:
zoo best veel geld tog ? of niet heb der eigenlijk niet zo veel verstant van van al die hectare ik zou best wel zo een stuk land willen hebben

jij wil duidelijk aan je nuttige post geraken... :P

het is inderdaad veel geld, Urielle post het volgens mij eerder om aan te tonen dat grond in BE ook niet 'gratis' is ;)
eneh, let een beetje op je taal aub, toCH en verstanD