Maatregelen tegen giftige planten en kruiden in dierenvoeder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Maatregelen tegen giftige planten en kruiden in dierenvoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:06

www.omroepbrabant.nl

De diervoedersector gaat voortaan voorzichtiger om met het gebruik van luzerne. Dit plantje, dat in diervoer zit, kan giftig zijn en het vee ziek maken.

De Verenigde Nederlandse Groenvoederdrogerijen (VNG), die een groot aandeel in de Nederlandse veevoermarkt heeft, heeft met de aangesloten producenten afgesproken er voor te zorgen dat jakobskruiskruid en enkele andere soorten giftige planten niet meer als grondstof in voer voorkomt.

Ook heeft de VNG toegezegd dat er extra aandacht komt voor klein kruiskruid, waar luzerne vaak tussen groeit. Daarnaast zal het rijk worden gevraagd maatregelen te nemen om verspreiding en uitzaai van dit soort planten te verbieden.

Jaren geleden werd verondersteld dat juist het jakobskruiskruid levensgevaarlijk is. Paarden zouden dood gaan als ze dit aten. Vooral de Werkgroep Jakobskruiskruid in Moergestel en de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) hebben zich hierover druk gemaakt. Zij vonden dat de overheid te weinig deed om te voorkomen dat paarden mogelijk levensbedreigende leveraandoeningen oplopen door het eten van jakobskruiskruid. Nu blijkt echter dat luzerne veel gevaarlijker is dan jacobskruiskruid.

De werkgroep is inmiddels opgeheven. Anderhalf jaar geleden zette ze een punt achter haar activiteiten, na jaren waarin ze de problematiek op diverse manieren onder de aandacht had gebracht.

Bureau Risicobeoordeling
Ook het Bureau Risicobeoordeling, een adviesorgaan binnen de Voedsel en Waren Autoriteit, komt met een aanbeveling. Volgens het bureau blijkt uit onderzoeken dat paarden het giftige jakobskruiskruid alleen eten in bijzondere situaties. Dit is onder meer het geval wanneer er geen ander voer voorhanden is, bijvoorbeeld wanneer zij door hun eigenaar worden verwaarloosd.

Het Bureau Risicobeoordeling vindt dat de oorzaken van deze verwaarlozing moeten worden opgespoord en aangepakt.

lonnie

Re: Maatregelen tegen giftige planten en kruiden in dierenvoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:20

hmm ik voer elke dag luzerne, is dit dan gevaarlijk?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:25

Zijn ze nou helemaal gek geworden? Luzerne is een oudbekend veevoer. Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luzerne
Voor paarden klan het een wat hoog gehalte aan eiwit hebben, wat bij grote hoeveelheden minder gezond kan zijn. Maar om dit nou giftig te noemen en zelfs met jacobskruiskruid te vergelijken....!!! Dan is ook keukenzout giftig. En water. En de lucht, die tenslotte 80 % stikstof bevat. Ze weten ook echt helemaal niets meer, die journalisten tegenwoordig. En moet zo'n onzin hier nou overgenomen worden??? Met alle respect voor de moeite die dat kost en het vele werk dat erachter zit, maar een klein beetje kritische blik is soms toch raadzaam.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:29

Er staat toch dat lucerne vaak samen groeit met klein kruiskruid en aangezien dit allemaal machinaal geoogst word is de kans zeer groot dat er resten van giftige planten door de lucerne zit, tenminste, dit maak ik op uit het bericht.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:37

bigone schreef:
Er staat toch dat lucerne vaak samen groeit met klein kruiskruid en aangezien dit allemaal machinaal geoogst word is de kans zeer groot dat er resten van giftige planten door de lucerne zit, tenminste, dit maak ik op uit het bericht.

daarom idd, dat nam ik ook zo op. vandaar dat ik me afvraag of ik het nog moet voeren

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:55

Citaat:
Nu blijkt echter dat luzerne veel gevaarlijker is dan jacobskruiskruid

Kijk en dat is nou wat de verwarring zaait, lucerne zelf is absoluut niet gevaarlijk, maar blijkbaar de plantjes waar het tussen groeit
zoals blijkt uit de onderstaande quote

Citaat:
klein kruiskruid, waar luzerne vaak tussen groeit.

En dit onderstaande is echt je reinste onzin

Citaat:
De diervoedersector gaat voortaan voorzichtiger om met het gebruik van luzerne. Dit plantje, dat in diervoer zit, kan giftig zijn en het vee ziek maken

Citaat:
blijkt uit onderzoeken dat paarden het giftige jakobskruiskruid alleen eten in bijzondere situaties. Dit is onder meer het geval wanneer er geen ander voer voorhanden is, bijvoorbeeld wanneer zij door hun eigenaar worden verwaarloosd.

Dit is ook een algemeen bekend feit, niks nieuws, maar geld aleen in de weide, het gevaarlijke zit hem volgens mij, in het gedroogde ruwvoer, hooi of kuil, waarin het JKK voort komt, daar selecteren de paarden niet in.

Volgens mij weer eens een gevalletje van de klok en de kleppel :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:34

Citaat:
De diervoedersector gaat voortaan voorzichtiger om met het gebruik van luzerne. Dit plantje, dat in diervoer zit, kan giftig zijn en het vee ziek maken.

Luzerne is diervoer, er is gebleken uit een onderzoek van VWA dat klein kruiskruid in sommige voermonsters met luzerne heeft gezeten.

Citaat:
Ook heeft de VNG toegezegd dat er extra aandacht komt voor klein kruiskruid, waar luzerne vaak tussen groeit. Daarnaast zal het rijk worden gevraagd maatregelen te nemen om verspreiding en uitzaai van dit soort planten te verbieden.

Dit is helemaal een klok en klepel verhaal, alsof luzerne tussen enorme hoeveelheden klein kruiskruid zit en luzerne zelf het onkruid is. Overigens is klein kruiskruid nooit uitgezaaid, heeft nooit in zaadmengsels gezeten. Op kleine schaal wel gebeurd met Jakobskruiskruid, maar dit gebeurt ook al lang niet meer.

Citaat:
Jaren geleden werd verondersteld dat juist het jakobskruiskruid levensgevaarlijk is. Nu blijkt echter dat luzerne veel gevaarlijker is dan jacobskruiskruid.

In gedroogde vorm zijn alle in Nederland groeiende kruiskruiden giftig. Luzerne is NIET giftig.

Citaat:
Bureau Risicobeoordeling
Ook het Bureau Risicobeoordeling, een adviesorgaan binnen de Voedsel en Waren Autoriteit, komt met een aanbeveling. Volgens het bureau blijkt uit onderzoeken dat paarden het giftige jakobskruiskruid alleen eten in bijzondere situaties. Dit is onder meer het geval wanneer er geen ander voer voorhanden is, bijvoorbeeld wanneer zij door hun eigenaar worden verwaarloosd.

Het Bureau Risicobeoordeling vindt dat de oorzaken van deze verwaarlozing moeten worden opgespoord en aangepakt.

Dit is de enige zin die klopt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 06:48

Er mag wel eens wat selectiever omgegaan worden met dit soort berichten en dan doel ik op de instantie die dit soort larie wereldkundig maakt.
Mijn paarden krijgen al jaren flink wat luzerne en leven nog. In Amerika wordt luzerne ( dan alfalfa genoemd) op sommige plekken in plaats van hooi gevoerd, dus soms zelfs onbeperkt. Het einge wat daar gevaar oplevert is de "blister Beetle" die er soms in zit en daar kunnen paarden dood aan gaan, die komt hier niet voor.
Dus beter opletten tijdens de teelt, de luzerne groeit niet tussem onkruid, het onkruid groeit tussen de luzerne!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:29

Citaat:
In gedroogde vorm zijn alle in Nederland groeiende kruiskruiden giftig. Luzerne is NIET giftig.

Oeps nu maakte ik er zelf een rare zin van, zal even verbeteren. Alle in Nederland groeiende Kruiskruiden zijn giftig en blijven giftig in gedroogde vorm zoals hooi.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:48

Heb het niet kunnen laten om op de site van omroep brabant nog even een poging te wagen eea. recht te zetten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:53

EricPrast schreef:
Heb het niet kunnen laten om op de site van omroep brabant nog even een poging te wagen eea. recht te zetten.

Heel goed stukje Eric!!
Thanks!!

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:56

Goed dat ze strengere maatregelen gaan nemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:58

Mistymuis schreef:
Goed dat ze strengere maatregelen gaan nemen.

Waartegen? Tegen luzerne?