Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sientje schreef:www.haarlemsdagblad.nl
Een manege in Halfweg moet alle schade betalen na een ongeluk met een paard waarbij een twintigjarige Haarlemse vrouw ernstig gewond raakte. Dat heeft de civiele rechter in Haarlem bepaald.
De vrouw nam, namens de manege ,deel aan wedstrijden vierspanrijden op hoog niveau. In januari 2008 maakte ze een testrit op een jong, nieuw paard. Het dier liep tegen een hek aan. Volgens de rechter heeft de manege onvoldoende gedaan om de risico's te beperken.
De hoogte van de schadevergoeding is nog niet vastgesteld.
jury schreef:vierspanrijden?
testrit OP een nong nieuw paard?
wat hadden ze dan moeten doen, hek weghalen?
daniella74 schreef:jury schreef:vierspanrijden?
De berichtgeving vanuit de krant is niet helemaal correct volgens mij. De betreffende persoon was groom binnen het vierspanteam en voor zover ik het destijds begrepen heb was het een ongeluk in een omheinde bak waarbij de amazone over het hek is gelanceerd en gecompliceerde breuken aan een of beide armen heeft opgelopen.
Ik was er niet bij dus het fijne weet ik er ook niet van maar voor zover ik de manegehouder ken, is hij niet het type om nalatig te zijn of om bewust mensen aan gevaarlijke situaties bloot te stellen.
daniella74 schreef:jury schreef:vierspanrijden?
De berichtgeving vanuit de krant is niet helemaal correct volgens mij. De betreffende persoon was groom binnen het vierspanteam en voor zover ik het destijds begrepen heb was het een ongeluk in een omheinde bak waarbij de amazone over het hek is gelanceerd en gecompliceerde breuken aan een of beide armen heeft opgelopen.

oOoKellyoOo schreef:Dus als ik het goed begrijp, als je op een manege rijd, je valt van het paard breekt een been, dan moet de manege alles vergoeden??? Wat een onzin zeg, overal op elke stal en manege hangen bordjes eigen risico
Dat ze verkeerd terecht komt bij het onvrijwillig afstappen kan die manege-houder toch niet aan doen. Dat gebeurt nu eenmaal als je paard rijd, dan val je wel eens.
Onvoldoende gedaan om de risico's te beperken... Het is een dier, had ie 'm met zijn vier benen aan elkaar moeten kluisteren voor de zekerheid?
Dat het zijn verantwoordelijkheid is omdat het zijn dier is kan ik inkomen, maar dat het onder nalatigheid valt is idioot.