Paardensector brengt arbo-catalogus onder de aandacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardensector brengt arbo-catalogus onder de aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 08:09

http://www.nieuweoogst.nl

De LTO-vakgroep Paardenhouderij gaat samen met de Federatie van Nederlandse Rijschoolhouders (FNRS) actief aan de slag om de arbocatalogus bij de paardenondernemer onder de aandacht te brengen.

Deze catalogus bevat richtlijnen om veilig te werken. 'Het valt niet mee om alle paardenhouders te bereiken', zegt LTO-bestuurder Riet de Graaf. 'De organisatiegraad is laag en veel paardenhouders zijn meer bezig met het verzorgen en trainen van paarden dan met veilig werken.'

LTO en FNRS zetten creatieve methodes in. Een van de campagnes om de arbocatalogus te promoten is de beschermengel Alerta. Zij wordt ook in andere sectoren ingezet.

Daarnaast zal de arbocatalogus op enkele evenementen onder de aandacht van de paardenhouder worden gebracht, zoals het Horse-Event en de hengstenkeuring.

Verder is er bij de Nederlandse Hippische Beroepsopleidingen in Deurne een campagne de aansluit bij de belevingswereld van de studenten Die moet hen nieuwsgierig maken naar de arbocatalogus. Veilig en gezond werken moet als modieus en hip worden ervaren.

Elisa2

Re: Paardensector brengt arbo-catalogus onder de aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:48

Het moet verplicht worden,anders gaat niemand zich eraan houden in de paardenhouderij wat ten koste gaat van de gezondheid.

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:57

waar kan je de arbocatalogus vinden? vind het wel interessant om te lezen...

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:01

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:22

Het is al verplicht (tenminste als er op het bedrijf minstens 1 werknemer op de loonlijst staat) Elke werkgever moet voldoen aan de arbowet namelijk.

Zit er al een tijdje aan te denken om idd maneges aan te schrijven en ze hier op te wijzen, waarna ik voor een schappelijk bedrag voor hen de risicoanalyse wil maken :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:59

Nou nog een arbocatalogus voor de paarden zelf..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:49

Hier in duitsland krijg je af en toe controle of alles op het bedrijf in orde is. Er wordt naar alles gekeken; van verbanddozen tot veiligheid op maschines. Mocht er wat fout of onveilig zijn, dan kruist hij dit aan op een lijst die je na de inspectie krijgt. Je hebt dan een paar week de tijd om dit te verbeteren en eventueel krijg je dan weer een inspectie.
Is wel fijn, want bij sommige dingen sta je echt niet stil.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:23

Hehe, ik heb jaren geleden in BIT gestaan met een artikel over tillen en sjouwen van balen hooi/stro/kruiwagens enz. Hoe te mesten, je houding met mesten enz. Er waren 4 pagina's met adviesen. Er werd ook gezegd dat er op bijv. Deurne geen aandacht aan werd besteed en dat daar verandering in zou komen. Er word daar totaal niet opgelet en veel mensen krijgen rugproblemen door een verkeerde houding. Ik heb er heel veel aangehad en ik heb nu veel minder last van mijn rug met mesten als vroeger. Mijn rug is niet best, maar met de tips gaat het nu veel en veel beter. Het is even wennen aan een andere houding maar je heb er wel veel baat bij.
Ziekteverzuim op stallen is 9 van de 10 keer pijn in de rug.

Journaliste Tessa van Daalen, fotograaf Arjan Wijnstra en ergonome Diana Cornelissen waren de hele dag bij ons op stal.

BIT 123/124 augustus/september 2005. Je kan die nog opvragen.