Uitbraak atypische myopathie telt 47 gevallen in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Uitbraak atypische myopathie telt 47 gevallen in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 20:54

Nieuwsredactie / www.thehorse.com

Een niet aflatende lente-uitbraak van atypische myopathie telt in Europa ondertussen al 47 gevallen; deze conclusie werd getrokken door een groep Belgische onderzoekers.

De gemeldde gevallen werden onder de loep genomen door de Atypical Myopathy Alert Group (AMAG) aan de universiteit van Liége.

Frankrijk kende veruit de meeste gevallen, namelijk 34, terwijl Duitsland, Engeland, Zwitserland, Belgie en Zweden er minder dan 5 konden melden. De overlevings-statistieken zijn nog niet vrijgegeven. Omdat de ziekte niet kan worden behandeld, worden deze getallen waarschijnlijk onderschat.

De symptomen van atypische myopathie zijn onder andere zwakte en stijfheid, die veelal tot de dood lijden. De urine kan zo donker zijn als koffie.

De laatste Europese epidemie van atypische myopathie eindigde in januari 2010 en had een recordscore van 317 gemeldde gevallen. 24% van de zieke paarden wisten de epidemie te overleven.

Paardeneigenaren die in de gebieden wonen waar de ziekte is vastgesteld, worden verzocht zo voorzichtig mogelijk te zijn en de instructies op de AMAG website te volgen om besmetting te voorkomen.

Verwante artikelen:

[VN] Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras
[VN] 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'
[VN] Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

mysa

Re: Uitbraak atypische myopathie telt 47 gevallen in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:08

En daarbij zijn de recente gevallen in NL nog niet gerekend.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:09

in nederland toch ook al 2 gevallen, waarbij op 1 plek 1 en op een andere plek 3 paarden overleden zijn?
meen ik te hebben onthouden uit het AM centrale topic.
het blijft erg apart en ook frustrerend dat de oorzaak maar niet gevonden wordt...
wat kan je nog doen als eigenaar, paarden in het voorjaar en najaar niet op de wei is ook zo rigoreus.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:36

Mijn paard is volgens mij aan A-Typische Myopathie overleden maar het is nooit officieel vastgesteld.. Vreselijk om je beest zo te zien aftakelen..

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:38

Abercrombie schreef:
Mijn paard is volgens mij aan A-Typische Myopathie overleden maar het is nooit officieel vastgesteld.. Vreselijk om je beest zo te zien aftakelen..

ben ik het met je eens mijn eigen pony is er aan dood gegaan
en mijn verzorg pony heeft het net gered maar is nooit de oude geworden

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:09

Bij mij is een paar dagen terug een pony aan de overkant er aan overleden. Dus ik ga snel alles er over lezen.
Wat ben ik blij dat ik mijn paard heb verhuisd toen ik van dit hoorde (Ze stond in de wei waar de pony is overleden)

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:24

Atypische myopathie treedt zeer plots op: aangetaste paarden zien er tot enkele uren voordien nog perfect gezond uit. De duur van de ziekte is ook kort: sommige dieren worden dood gevonden op de weide, bij de meeste paarden duurt het hooguit een tweetal dagen vooraleer ze sterven.

Dat is het verraderlijke van deze ziekte he... :(

Laten ze snel achter de exacte oorzaak komen....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:38

Gatverdamme, wat afschuwelijk om dit nu weer te lezen. In december is het bij mij thuis geweest en heb ik ook een veulen eraan verloren.
De paarden lopen met dit prachtige weer overdag wel buiten. Ze krijgen wel hooi bij gevoerd buiten en natuurlijk ook svaonds als ze op stal gaan.
Ik zal morgen eens bellen met de dierenarts voor overleg of ik ze nu weer binnen moet houden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:40

he bah :( enge ziekte |(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:11

Brrr krijg ik weer kippenvel van. Heb zelf een 2jarige lopen, het zal je paard maar wezen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:24

paard van een vriendin van mij is hier ook aan overleden

rezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:16

mijn pony lag ook plotseling dood in de wei, of het atypische myopathie was weet ik niet.
maar ze was verder gewoon gezond en ze had geen trauma's van buitenaf dat ik kon zien.
ik heb de rest van mijn pony's van dat weiland af gehaald.
vreselijk gewoon

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 01:02

ik ken een sterfgeval in Nl dit jaar.
Gelukkig maar 1 paard van de meerdere. Was binnen een paar uur gebeurd. Heel triest, de DA herkende het wel !

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 01:52

beroerd voor paarden in de opfok nietwaar?Die gaan in het voorjaar voortdurend het land op en rond de herfst pas naar binnen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 02:19

Verschrikkelijk zoiets ik zou bijna zeggen laat die van mij maar gewoon binnen staan hoewel de rest op het gras staat.
Je zou je paard maar verliezen aan zo een stomme ziekte eigenlijk. Zo iets kleins maar toch zo dodelijk.

Ik hoop zoiets nooit mee te maken met die van mij en voor iedereen die zijn paard hier aan verloren is echt heel erg. Dat ze maar snel iets ertegen vinden.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:00

Munnie schreef:
Verschrikkelijk zoiets ik zou bijna zeggen laat die van mij maar gewoon binnen staan hoewel de rest op het gras staat.
Je zou je paard maar verliezen aan zo een stomme ziekte eigenlijk. Zo iets kleins maar toch zo dodelijk.

Ik hoop zoiets nooit mee te maken met die van mij en voor iedereen die zijn paard hier aan verloren is echt heel erg. Dat ze maar snel iets ertegen vinden.

bij ons ook afgelopen herfst een paard eraan verloren.
binnen 3 uur tijd was ie weg ;(
zo snel kan het nou gaan,.. rotziekte
ben er nog steeds ziek van!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:04

Hebben jullie deze gevallen wel gemeld en zijn die officieel bevestigd?
want als ik het zo lees zijn er in Nederland wel meer gevallen en dan heb je dus meldingsplicht.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:09

Cayenne schreef:
want als ik het zo lees zijn er in Nederland wel meer gevallen en dan heb je dus meldingsplicht.

Da heeft het geconstateerd toen en heeft bloedtesten etc gedaan,daaruit bleek ook dat het Am was....
het is bij ons dus een officieel constatering geweest .

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:41

Ik heb ook een paardje zien aftakelen aan deze ziekte. Dit paardje heeft het nog 48 uur vol gehouden. Iedere keer als je t paardje zo ziet vechten springen je tranen in de ogen, wat een helse ziekte dit..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:00

wat erg dat het zo door verschimmelt gras kan komen zeg!
zou het ook door verschimmelt hooi kunnen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:15

Gemiddelde in Duitsland is de afgelopen dagen weer goed omhoog gehaald. Bij een vriendin zijn 3 hoogdrachtige pony's hieraan overleden en 1 staat nog in kritieke toestand op de kliniek. De merrie die als eerste is overleden liep een uurtje van tevoren nog te paraderen door de wei toen we met een groep jonge paarden langs kwamen. Heeft tientallen hectare grond en alleen dat kleine perceeltje waar het beste en hoogdrachtige merries liepen is besmet.

Ziekte is vastgesteld door de DA toen de derde pony instortte en donker bruine urine gaf. Ik ga er dus even vanuit dat deze gevallen ook geregistreerd gaan worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:16

sh*t zeg!
Was het eerst alleen de herfst, vaak in combi met storm waar de slachtoffer vielen, nu dit weer...
Rare ziekte, bah!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:18

DDW1190 als je even in het AM topic leest dan zul je ook zien dat men weet dat er een Clostridium soort een rol speelt in de AM of het nu triggert of het veroorzaakt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:23

zitake!

ik heb erover heen gelezen ik zou straks eens een blik werpen! dankje :D

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:03

Cayenne schreef:

Er is autopsie gedaan op mijn paard door Utrecht, geregeld door mijn stalhouder, maar er is nooit een officiele doodsoorzaak uit gekomen uit die autopsie.

Maar qua symptomen is het exact het ziekteverloop van A-M geweest.. Ik trok hem zaterdag middag stijf en niet lekker van stal en zondag middag lag hij verlamd en half dood in zn stal en hebben we hem uit zijn lijden verlost. Hij kon niet meer slikken, hij kon amper nog staan, het was vreselijk om te zien en de DA wist echt niet meer wat hij moest doen.