Dekkingen in Duitsland zijn met ruim tien procent gedaald

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dekkingen in Duitsland zijn met ruim tien procent gedaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:28

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Rick Helmink

Afbeelding
De in Duitsland goedgekeurde hengst Spielberg.
foto: http://www.sjoert.com

De dekcijfers van de 26 Duitse stamboeken over 2009 zijn met meer dan tien procent gedaald ten opzichte van 2008. “De oorzaak daarvan is waarschijnlijk de kredietcrisis”, vertelt dr. Theresa Dohms. Zij coördineert de fokkerij bij de FN, waaronder alle 26 Duitse stamboeken vallen.

“De aantallen dekkingen geven duidelijk aan waar het heengaat met de fokkerij. Er is nu een neerwaartse trend te zien, maar dat is in mijn ogen niet heel verwonderlijk. De markt voor paarden ligt enigszins op z’n gat en daardoor hebben veel fokkers besloten in 2009 niet te dekken”, analyseert Theresa Dohms. “Toch hoeft dat niet per definitie nadelig te zijn. We hopen dat fokkers - met het oog op de vooruitgang van de fokkerij - kritischer zijn in het selecteren van de merries waarmee ze gaan fokken.”

In 2009 werden in Duitsland 48.206 rijpaardmerries gedekt, dat zijn er 11,75 procent minder dan in 2008. Tien jaar geleden was het aantal dekkingen ongeveer gelijk aan die van het afgelopen jaar, daarna zijn de dekkingen alleen maar gestegen. Ook bij de pony’s en andere niet-rijpaarden is een teruggang in dekkingen te zien met 10,29 procent.

Cil_

Re: Dekkingen in Duitsland zijn met ruim tien procent gedaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:00

Een dergelijke trant moet er in Nederland toch ook hebben plaatsgevonden.
Weet iemand hoe het aantal dekkingen (bij bv KWPN hengsten) 2008 en 2009 procentueel of in aantallen verschillen ? Zijn hierover publicaties geweest?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:36

Dit was enigzins te verwachten. Uiteindelijk zal de markt wel weer aantrekken, waardoor de vraag groter zal worden. Doordat het aanbod dan minder zal zijn is de kans groot dat er weer meer gedekt gaat worden. Ben benieuwd hoe groot de aantallen in Nederland zijn, maar van wat ik gehoord heb waren die ook een stuk minder dan het jaar ervoor.

Anoniem

Re: Dekkingen in Duitsland zijn met ruim tien procent gedaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:02

Ik ben zoziezo in de veronderstelling dat het dekbeleid moet worden aangepakt. En dan doel ik niet eens op het kwpn, maar meer op de hobbyfok.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:31

Joolien schreef:
Ik ben zoziezo in de veronderstelling dat het dekbeleid moet worden aangepakt. En dan doel ik niet eens op het kwpn, maar meer op de hobbyfok.

De markt bepaalt zelf het dekbeleid ;) . Eigenlijk ben ik voor een stuk blij met de crisis zodat de mensen eens gaan nadenken voordat ze hun merrie laten dekken.