De beroemde polo-pony Califa van Mariano Aguerre heeft een dubbelganger rondlopen. Een kloonveulen werd op 22 april geboren, wat hem hiermee de eerste gekloonde polo-pony ter wereld maakt. Het bruine hengstveulen is genetisch identiek aan Califa.
Eigenaar Aguerre heeft nog geen naam voor de hengst, maar al wel grote plannen voor hem in gedachten. Zo zal het paard zijn genen kunnen doorgeven als dekhengst.
"Ik vind dat hij ontzettend op Califa lijkt," aldus Aguerre. "Het is echt een dubbelganger. De bouw van zijn nek, achterhand, en zelfs de gezichtsuitdrukkingen lijken ontzettend op die van Califa. Ik heb Califa nooit als veulen meegemaakt, maar hij lijkt er nu al op!"
Califa is niet alleen succesvol op het polo-veld, maar zijn stamboom wordt gezien als koninklijk; zijn moeder Luna was een van de beste fokmerries voor polo-pony's aller tijden.
Califa werd bekend door zijn enorme uithoudingsvermogen en wist enkele prestigieuze titels op zijn naam te schrijven, waaronder de United States Polo Association Horse of the Year titel in 2005. Recentelijk werd hij toegevoegd aan de lijst van Legendarische Amerikaanse Polo-pony's en werd in 2009 APHA Paard van het Jaar.
Aguerre is van plan om het gekloonde veulen naar Argentinie te verschepen waar hij op zijn landgoed mag verblijven tot hij oud genoeg is om als dekhengst te worden ingezet.
Lijkt me dat in de toekomst alle "legendarische" paarden gekloond gaan worden om hun genen te bewaren en te vererven. En of dat nou echt de bedoeling is? Het fokken zal er dan wel totaal anders uit gaan zien.
Ben wel benieuwd hoe dit hengstje zich verder gaat ontwikkelen.
ja precies dat bedoel ik ook, dan is het ook niet meer speciaal om een goed veulen te fokken, de legendarische paarden worden dan gwoon gekloond, en huppa er is weer een nieuwe. Zou het karakter ook hetzelfde zijn?
Ik weet het niet ik vind het ethisch niet verantwoord. Eigenlijk moet men niet met de natuurlijk een loopje nemen ooit gaat dat fout. Tevens vind ik het niet meer speciaal om te fokken dan je weet toch wat het gaat worden. Je hele trots en inzet gaat verloren omdat men van te voren weet wat het wordt.
Je voelt je voldaan als je een goed beulen gefokt hebt bij je merrie, zelf de hengst utgezocht hebt die je vond passen. Als er dan van de legendarische klonen komen, dan worden de andere gewone hengsten er niets bij, want er zullen dan steeds meer klonen komen. Wat is ons fokdoel dan nog? Van het bijna 'perfecte'paard lopen er namelijk al 5 rond....
Eilinora
Geplaatst: 28-04-10 19:06
Marian_ schreef:
ogje, hebben we dalijk 5 totilassen rondlopen
word het dekgeld misschien ook lager van
ik denk dat ik winoa ga laten klonen,3 x. dan heb ik een identiek 4 span
Judass
Geplaatst: 28-04-10 19:08
inowa schreef:
Marian_ schreef:
ogje, hebben we dalijk 5 totilassen rondlopen
word het dekgeld misschien ook lager van
ik denk dat ik winoa ga laten klonen,3 x. dan heb ik een identiek 4 span
Het enige voordeel wat het heeft is dat ik bij mijn paard als ik haar zou klonen sommige dingen anders zou aanpakken. Zoals het inrijden en de lessen in het begin anders zoals ik het nu gedaan heb. Maar het blijft toch altijd anders ze is niet de echte in mijn ogen dan.
Gaia2010
Geplaatst: 01-05-10 10:51
Ik denk dat over enige tijd het klonen zal ophouden, doordat de hooggespannen verwachtingen naar mijn idee niet zullen worden waargemaakt. Waarom? Ieder individu, paard of mens of welk wezen dan ook, is namelijk veel meer dan alleen maar genen. Je ziet nu al de uiterlijke verschillen tussen het origineel en zijn/haar kloon bijvoorbeeld in de aftekeningen. Hoe de kloon zich verder zal ontwikkelen is m.i. vooral afhankelijk allerlei factoren in het leven van de kloon zoals omgeving en wat de kloon meemaakt, stalling, voedsel, gezondheid (en die van de draagmoeder!), omgang en opvoeding, training, ruiter, etc. Het is dus maar zeer de vraag hoe identiek origineel en kloon eigenlijk zijn. Ik geloof er dan ook absoluut niet in. Kijk maar naar eeneiige tweelingen, die zijn genetisch ook hetzelfde, maar kunnen vaak totaal verschillende persoonlijkheden zijn en uiteenlopende talenten ontwikkelen.