Het ruikt er onmiskenbaar naar paarden. Daarmee houdt bijna direct ook iedere vergelijking met een 'gewone' manege op. Wie rond kijkt, ziet wolken en vlinders boven de rijbak, gekleurde naambordjes van de paarden en een tillift.
Dit alles om gebruikers en medewerkers van de Stichting Paardrijden Gehandicapten IJsselmuiden (SPGIJ) te plezieren en het werk makkelijker te maken. En bijna overal hoort ook wel een verhaal bij van secretaris Betty Bartels of voorzitter Jan Willem van de Wetering hoe ze de voorzieningen bij sponsors 'losgepraat' hebben. Tot aan de nieuwbouw van de manege toe. Hoe ze het doen, maakt ze bijna niet uit. "Alles voor onze cliënten", herhaalt Bartels het motto van het bestuur.
De perikelen met Philadelphia Zorg, die als grootste 'klant' van het aangepaste paardrijden dreigt af te haken, zit de feeststemming niet in de weg. "We komen er wel uit", stelt Bartels, verwijzend naar de adviescommissie die aan een oplossing werkt. De bestuursleden zouden het liefst iedereen die maar wat te zeggen heeft over 'zorgpotjes' rond willen leiden door de manege aan de Oosterholtseweg. Zodat ze zelf zien hoe de 150 ruiters, die wekelijks komen, er baat bij hebben. "Een half uur op het bed liggen heeft zo'n impact op hun welzijn, ontspanning en zelfs medicijngebruik", zegt Bartels over het huifbedrijden, waar SPGIJ als tweede van Nederland mee begon. "Hier komen zwaar gehandicapte mensen. Die kunnen soms bijvoorbeeld niet praten, maar wel ruiken. Je ziet de oogjes oplichten." Dat het wat losmaakt, merken ze uit reacties van ouders. "We zijn zomers zes weken dicht. 'Wat fijn dat jullie weer open gaan, want ons kind kreeg gedragsstoornissen', horen we dan", aldus Bartels.
Naast betaalde instructeurs lopen er zo'n 75 vrijwilligers rond, die met jubileumspeldjes en een eregalerij in het zonnetje worden gezet. "De kurk waarop we drijven", benadrukt voorzitter Van de Wetering. Aanwas is altijd welkom.
Het jubileum wordt samen met de ruiters gevierd. Die feestweek wordt afgesloten met een open dag in countrystijl op zaterdag 22 mei. Die is van 10.00 tot 16.00 uur, met aansluitend een reünie voor alle vrijwilligers. Voor genodigden is er op 29 mei een optreden van de Jostiband - met rond de honderd verstandelijk gehandicapte musici - in de manege.
hartstikke goed, en gefeliciteerd met jullie jubileum als iemand van daar dit leest prachtig als mensen in mogelijkheden denken en zoiets op weten te zetten, ga zo door!
AH_scim
Geplaatst: 28-04-10 14:10
He, donderdag mijn laatste stagedag daar.
Ik maak niet elke dag mee, maar er komen rijdend als onder het huifbed blije mensen eraf. Je ziet wat veranderen in de mensen ook al zeggen ze niks..
Ik heb het zelf ook een keer mogen ervaren, het huifbedrijden. Geweldig is het!!
Smartiej
Geplaatst: 28-04-10 19:32
Ik heb het zelf ook een keer mogen beleven en merk ook dat huifbedrijden een hele goede werking heeft (heb dat ook zelf gezien). Ik doe vrijwilligerswerk bij stichting Aloha (Barendrecht), daar doen ze dit ook. Is erg mooi om te zien!