Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Mpepers schreef:Ik ben sceptisch, sorry!
Begrijp ik hieruit dat al deze paarden dus opnieuw gekeurd worden?
Als het maar niet leidt tot nog meer luxe groningers.
Als ik zie wat zich tegenwoordig allemaal 'groninger' mag noemen?!
Het klinkt misschien wat negatief en dat spijt me dan, maar laten we ons weer eens verdiepen in wat een echte klassieke groninger precies is en hoe we deze weer zo goed en kwaad als het kan terug kunnen fokken. Ik heb nu steeds vaker het idee dat sportkwaliteiten steeds belangrijker worden en er niet meer gekeken wordt naar authenticiteit en oorspronkelijkheid.
Jammer!

koetje10 schreef:NatasjavE schreef:Ik denk dat het een zeer goede zaak is voor het Groninger type. Hoe minder versnippering hoe beter.
Hoe bedoel je dat? Ik denk dat dit juist leidt tot het verdwijnen van het echte Groninger paard, het oude type dus. en dat vind ik toch wel serieus versnippering...
, minder versnippering inderdaad! Ik wil daarmee niet zeggen dat het NeWP niet goed is (of is geweest), maar voor de buitenstaanders wordt het er in ieder geval beter en duidelijker op. DDW1190 schreef:wat moet er volgens jouw door het stamboek eraan gedaan worden? geen modernere types toelaten en wachten tot de ouderwetse types?
NatasjavE schreef:Het is een kleine populatie met een kleine groep fokkers. Je kan nu veel beter alle oude merrielijnen bewaren en strenger op de hengsten selecteren.
Voor de PR is het ook beter...Er is dan een groninger paard. Dat begrijpen mensen beter.
En wat bedoel je met het oude type... Het type van 1925 was veel luxer en moderner dan van de tijd na 1925...
koetje10 schreef:PR ligt niet aan de grote van het stamboek, maar wat je er mee doet en hoe je het uitdraagt. Het is een liefhebberspaard, en imo worden vooral de liefhebbers geinfomeerd en op de hoogte gehouden, word er veel minder gedaan aan algemene bekendheid van het stamboek.
. Zo is het GrP bijv. aanwezig op Paard en Koets, de Vlagtwedder landbouwbeurs en nog veel meer evenementen en het NeWP heeft in september 3 dagen een stand op Horse Event gehad.
koetje10 schreef:PR ligt niet aan de grote van het stamboek, maar wat je er mee doet en hoe je het uitdraagt. Het is een liefhebberspaard, en imo worden vooral de liefhebbers geinfomeerd en op de hoogte gehouden, word er veel minder gedaan aan algemene bekendheid van het stamboek. Je moet een groninger paard niet gaan veranderen, omdat dan de PR beter word. Dat is zonde van het stamboek.
Ik weet niet in hoeverre jij bekend bent met het stamboek, maar in 1925 werd er nauwelijks gesproken over een echt 'Groninger Paard'.
Citaat:Zoals terecht opgemerkt moeten de klassiekere dieren zeker behouden blijven om op terug te vallen.
Mpepers schreef:Als lid,fan, en eigenaresse van het/een groninger paard stuit mij deze opmerking dan toch wel een klein beetje tegen de borst:Citaat:Zoals terecht opgemerkt moeten de klassiekere dieren zeker behouden blijven om op terug te vallen.
Sorry hoor, maar het fokken en behouden van klassiekere dieren is toch juist hoofddoel??