Stamboek NeWP gaat op in het Groninger Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aadburg

Stamboek NeWP gaat op in het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:56

http://www.hetgroningerpaard.nl

Op 24 april j.l. heeft de algemene ledenvergadering van de stamboekvereniging Het Groninger Paard unaniem ingestemd met de mogelijkheid tot instroom van alle paarden die ingeschreven staan bij het Noordeuropees Warmbloed Paard in een nieuw te vormen gesloten “register NeWP” binnen de boeken van het Groninger Paard. De instroom in dit register is met behoud van status, naam, nummers en predikaten. Nafok van deze register NeWP paarden wordt geregistreerd en gekeurd volgens de reglementen van Het Groninger Paard. Ook is het mogelijk de register NeWP paarden op de keuringen aan te bieden voor stamboekopname in één van de andere registers van Het Groninger Paard, waar ze dan worden beoordeeld volgens de reglementen van dit stamboek.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-04-10 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar de regels

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:00

Ik ben sceptisch, sorry!

Begrijp ik hieruit dat al deze paarden dus opnieuw gekeurd worden?

Als het maar niet leidt tot nog meer luxe groningers.
Als ik zie wat zich tegenwoordig allemaal 'groninger' mag noemen?!
Het klinkt misschien wat negatief en dat spijt me dan, maar laten we ons weer eens verdiepen in wat een echte klassieke groninger precies is en hoe we deze weer zo goed en kwaad als het kan terug kunnen fokken. Ik heb nu steeds vaker het idee dat sportkwaliteiten steeds belangrijker worden en er niet meer gekeken wordt naar authenticiteit en oorspronkelijkheid.
Jammer!

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:55

Ik ben het wel een beetje met je eens, er komen de laatste tijd vooral veel luxe 'Groningers' bij. Imo zijn dat soms gewoon afgekeurde tuigers. Ik ben bijna verslaafd aan het oude, zwaardere type, maar die komen nooit op de eerste plekken, want 'ze zijn niet goed in de bovenlijn' of 'de beweging laat te wensen over'... jammer is dat. Wat mij betreft eerst op type, dan op beweging keuren.
Maar aan de andere kant; binnen het stamboek zijn er niet veel nieuwe 'genen' beschikbaar. Het is allemaal een beetje hetzelfde. Wat dat betreft kan dit alleen maar voordeel brengen. Als er kritisch word gekeurd tenminste... Wat niet echt meer gebeurd...:+

DDW1190

Re: Stamboek NeWP gaat op in het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:06

maar blijf je dat niet zoiezo houden? dat modernisering?
daar kan geen een stamboek omheen denk ik!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:07

Ik denk dat het een zeer goede zaak is voor het Groninger type. Hoe minder versnippering hoe beter.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:07

Mpepers schreef:
Ik ben sceptisch, sorry!

Begrijp ik hieruit dat al deze paarden dus opnieuw gekeurd worden?

Als het maar niet leidt tot nog meer luxe groningers.
Als ik zie wat zich tegenwoordig allemaal 'groninger' mag noemen?!
Het klinkt misschien wat negatief en dat spijt me dan, maar laten we ons weer eens verdiepen in wat een echte klassieke groninger precies is en hoe we deze weer zo goed en kwaad als het kan terug kunnen fokken. Ik heb nu steeds vaker het idee dat sportkwaliteiten steeds belangrijker worden en er niet meer gekeken wordt naar authenticiteit en oorspronkelijkheid.
Jammer!

Niets meer aan toe te voegen! Vind het zooo zonde dat het oorspronkelijke, grove Groninger paard verdwijnt!

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:10

NatasjavE schreef:
Ik denk dat het een zeer goede zaak is voor het Groninger type. Hoe minder versnippering hoe beter.

Hoe bedoel je dat? Ik denk dat dit juist leidt tot het verdwijnen van het echte Groninger paard, het oude type dus. en dat vind ik toch wel serieus versnippering...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:14

koetje10: wat moet er volgens jouw door het stamboek eraan gedaan worden? geen modernere types toelaten en wachten tot de ouderwetse types?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:21

koetje10 schreef:
NatasjavE schreef:

Hoe bedoel je dat? Ik denk dat dit juist leidt tot het verdwijnen van het echte Groninger paard, het oude type dus. en dat vind ik toch wel serieus versnippering...

Het is een kleine populatie met een kleine groep fokkers. Je kan nu veel beter alle oude merrielijnen bewaren en strenger op de hengsten selecteren.
Voor de PR is het ook beter...Er is dan een groninger paard. Dat begrijpen mensen beter.

En wat bedoel je met het oude type... Het type van 1925 was veel luxer en moderner dan van de tijd na 1925...

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:24

Het lijkt wel alsof het alleen nog maar gaat om al die stamboeken die elkaar wel of niet respecteren/accepteren/erkennen enz, en niet meer om het Groninger paard.

Het zou toch zo simpel kunnen zijn; wil je een echte ouderwetse Groninger fokken, dan verdiep je je in hoe deze eruit zag en wat zijn kenmerken waren en probeer je deze kenmerken zoveel mogelijk terug te fokken.
Met deze intentie zou het stamboek Groninger paard alleen nog maar moeten werken wat mij betreft. Geen concessies op het gebied van minder zwaardere types ten behoeve van sport en bewegings capaciteit. Graag weer paarden die fatsoenlijk kunnen stappen, liever dan groningers die hoog eindigen in de dressuur en springring. (met alle respect)

DDW1190; Ik zou zeggen; stimuleer het fokken van deze ouderwetse types eens! Profileer die hengsten die dit vererven!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:38

Het NeWP gaat als geheel in een 'gesloten register' over onder de vlag van het GrP. Alle predikaten etc. van de paarden worden 1 op 1 overgenomen en de ggk hengsten blijven ggk. Eigenlijk veranderd er dus niets, behalve dan dat het nu onder Vereniging het Groninger Paard valt en dat het langzaam uit zal doven.

Want als je je NeWP paard ook bij het GrP wilt inschrijven, zul je dus naar de keuring moeten om daar je paard te laten beoordelen volgens de reglementen van het GrP. Doe je dat niet, blijft je paard gewoon in het NeWP register. Er kunnen geen paarden meer bij in het gesloten register, zodra (cru gezegd) het laatste paard in het NeWP register dood is houdt het dus op...

Het is juist een zeer positieve zaak dat er straks 1 partij minder is :j, minder versnippering inderdaad! Ik wil daarmee niet zeggen dat het NeWP niet goed is (of is geweest), maar voor de buitenstaanders wordt het er in ieder geval beter en duidelijker op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:51

Ben toch benieuwd hoe het PVE hierop gaat reageren ivm met de erkenning.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:02

Die zullen er blij mee zijn want die sturen al lang aan op samen gaan van de diverse stamboeken....

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:04

DDW1190 schreef:
wat moet er volgens jouw door het stamboek eraan gedaan worden? geen modernere types toelaten en wachten tot de ouderwetse types?

Tuurlijk kan je modernere types wel toelaten, maar de Groninger is een stevig werkpaard met een gouden karakter, en dat laatste zit er nog steeds wel aardig in, maar de eerste?? Ik vind het jammer dat deze zwaardere types achteraan worden gezet op keuringen, terwijl dat juist, imo, het toonbeeld moet zijn van het Groninger paard, en niet een of andere kruising met een tuiger...
Dit staat trouwens op de site bij typering van de Groninger : 'Een zwaar, lang gelijnd warmbloed paard met een krachtige bouw'

NatasjavE schreef:
Het is een kleine populatie met een kleine groep fokkers. Je kan nu veel beter alle oude merrielijnen bewaren en strenger op de hengsten selecteren.
Voor de PR is het ook beter...Er is dan een groninger paard. Dat begrijpen mensen beter.

En wat bedoel je met het oude type... Het type van 1925 was veel luxer en moderner dan van de tijd na 1925...

PR ligt niet aan de grote van het stamboek, maar wat je er mee doet en hoe je het uitdraagt. Het is een liefhebberspaard, en imo worden vooral de liefhebbers geinfomeerd en op de hoogte gehouden, word er veel minder gedaan aan algemene bekendheid van het stamboek. Je moet een groninger paard niet gaan veranderen, omdat dan de PR beter word. Dat is zonde van het stamboek.
Ik weet niet in hoeverre jij bekend bent met het stamboek, maar in 1925 werd er nauwelijks gesproken over een echt 'Groninger Paard'.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:15

koetje10 schreef:
PR ligt niet aan de grote van het stamboek, maar wat je er mee doet en hoe je het uitdraagt. Het is een liefhebberspaard, en imo worden vooral de liefhebbers geinfomeerd en op de hoogte gehouden, word er veel minder gedaan aan algemene bekendheid van het stamboek.

Het is heel moeilijk om het grote publiek te bereiken, maar dit is iets waar wel degelijk binnen de verenigingen/stamboeken aan gewerkt en over gedacht wordt :j. Zo is het GrP bijv. aanwezig op Paard en Koets, de Vlagtwedder landbouwbeurs en nog veel meer evenementen en het NeWP heeft in september 3 dagen een stand op Horse Event gehad.

Ik probeer heel veel mensen ervan te overtuigen dat een Groninger (of eentje met een flinke scheut Gronings bloed) uitermate geschikt is voor veelzijdige doeleinden. Maar de markt moet het ook willen horen, want iedereen wil Grand Prix in de achtertuin rijden en heel veel ruiters voelen zich 'te goed' om op 'een dooie grunninger' te gaan zitten.... Maar vervolgens vliegen de probleemtopics hier op bokt je wel om de oren ;)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:32

Bij het NeWP zaten veel erg klassieke merrie's sommige zwaarder dan het huidige bestand bij het grp.
Groot deel is onder de vlag van het GRP gefokt maar door nieuwe eigenaren overgeschreven naar het NeWP.Die gaan nu weer terug. Ik denk dat het een erg goede stap vooruit is. Ik heb diverse groningerpaarden die ingeschreven stonden bij 3 stamboeken. Nu gaat alles onder 1 vlag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:36

koetje10 schreef:
PR ligt niet aan de grote van het stamboek, maar wat je er mee doet en hoe je het uitdraagt. Het is een liefhebberspaard, en imo worden vooral de liefhebbers geinfomeerd en op de hoogte gehouden, word er veel minder gedaan aan algemene bekendheid van het stamboek. Je moet een groninger paard niet gaan veranderen, omdat dan de PR beter word. Dat is zonde van het stamboek.
Ik weet niet in hoeverre jij bekend bent met het stamboek, maar in 1925 werd er nauwelijks gesproken over een echt 'Groninger Paard'.

Je hoeft het Groninger Paard niet om te vormen vanwege de PR. Dat staat los van elkaar. Maar ik persoonlijk vind het type van voor 1925 veel mooier.
En er was ook voor 1925 sprake van een Groninger fokkerij. ga de (paarden) geschiedenis boekjes er maar op na.
Alleen soms had het een andere naam.. vanaf 1942 was de naam bijvoorbeeld NWP...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:59

ik vind het zeer positief dat men probeert een stamboek te krijgen voor het groningerpaard.
Ik denk dat je als stamboek goed moet weten wat de markt vraagt, je moet een verkoopbaar "produkt" neerzetten.
Waar bij het zwaardere groningerpaard een uitgangsmateriaal is waar je weer op terug moet kunnen vallen.
Hoe zwaar een groninger moet zijn is al net zo moeilijk als bij het gelderspaard er zijn in de loop der jaren nog al wat verschillende types geweest, het is dan maar net wat je als leidraad aanhoudt.
Dat er wel wat moet gebeuren lijkt mij duidelijk als ik de kwaliteit op hun nationale keuring zie dan is dit vele malen minder dan die van het groningerpaard uit pakweg de jaren zestig.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 07:12

De verscheidenheid in types blijf een lastig punt in deze, als je iemand vraagt om een beeld van een Groninger te schetsen komen er heel verschillende plaatjes uit. De dieren uit 1920 lijken bijvoorbeeld amper op de Groningers uit 1950. Zoals terecht opgemerkt moeten de klassiekere dieren zeker behouden blijven om op terug te vallen.
Voor wat betreft de kwaliteit: die word steeds beter maar men moet niet vergeten dat er begin 60 er jaren nog enorm veel Groningers werden gefokt waarbij veel klassiek basismateriaal nog ruim voorhanden was, een grote populatie heeft natuurlijk ook het voordeel dat de kans op het fokken van topdieren groter is dan bij de aantallen waar we nu over praten. Ook uit dit oogpunt is het de instroom van de NeWP dieren zeker van belang.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:54

Als lid,fan, en eigenaresse van het/een groninger paard stuit mij deze opmerking dan toch wel een klein beetje tegen de borst:

Citaat:
Zoals terecht opgemerkt moeten de klassiekere dieren zeker behouden blijven om op terug te vallen.

Sorry hoor, maar het fokken en behouden van klassiekere dieren is toch juist hoofddoel??

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:00

Mpepers schreef:
Als lid,fan, en eigenaresse van het/een groninger paard stuit mij deze opmerking dan toch wel een klein beetje tegen de borst:

Citaat:
Zoals terecht opgemerkt moeten de klassiekere dieren zeker behouden blijven om op terug te vallen.

Sorry hoor, maar het fokken en behouden van klassiekere dieren is toch juist hoofddoel??

Daar ben ik helemaal mee eens, maar dat gaat dus tegenwoordig niet altijd meer op, zeker sinds die toch minder goed beoordeeld worden op keuringen.

en wat betreft de voorgaande discussie:
Ik zeg niet dat ik het slecht vind, dat alles NWP en GrP samen gaan, ik hoop alleen wel dat er kritisch gekeurd word, om zo te voorkomen dat het stamboek heel veel slappe aftreksels van tuigers op gaat nemen, en daarmee verder gaat fokken. Het is sowieso volgens mij de laatste tijd de trend dat er meer modernere paarden worden gefokt, en dat vind ik gewoon erg jammer, want ik hou van het, imo, oudere, zware type. En daar valt ook gewoon goed mee te rijden. Ik zou erg zonde vinden van het 'orginele' type zoals dat is opgebouwd vanaf de jaren 80, als dat er bijna uit word gefokt, en er maar een paar paarden van overblijven. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben: ik ben dus absoluut geen die-hard tegenstander van de samenvoeging en dat we niet eindeloos over verder discussieren, zeker niet over het punt wat nu wel en wat nu niet een oud type groninger is. Dat lijkt me niet nuttig, kennelijk is dat persoonsgebonden, terwijl er onder het publiek op keuringen toch wel een duidelijk beeld bij is... :Y)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:28

Het 'originele' type zoals dat is opgebouwd vanaf de jaren 80???
Dit strookt in mijn ogen niet, het groniger type is niet iets van de laatste 30 jaar.

Dat de trend is om modernere paarden te fokken, lijkt mij eerder het gevolg, van de vraag naar dit type paard.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:55

Maar dan fok je dus geen Groninger paard meer!
Ga dan gewoon naar het kwpn en fok daar je zwaardere sportpaard.

Het Groninger paard is een van de laatste drie oud hollandse paardenrassen die nog over is gebleven. (nou ja, wat ervan over is dan...)
Het is geen KWPN stamboek die fokt wat de markt op dat moment wil. Deze vereniging is, als ik mij niet vergis, in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat het ras kan blijven voortbestaan omdat het (o.a) een stukje cultuur en historie is.
Niet voor niets worden zij door de stichting zeldzame huisdierenrassen genoemd op hun site. Dit beschermen en in stand houden van het ras zou hoofdzaak moeten zijn, niet het verbeteren en veredelen.
Helaas is bij het Gelders paard en ik geloof bij het Friese paard een soortgelijk situatie ontstaan.

Je gaat bij een oldtimerclub toch ook niet ineens met de nieuwste audi aankomen omdat 'de markt daarom vraagt?'

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:24

Wanneer jij ieder jaar een of meerdere veulens fokt zul je toch wat moeten verkopen. Wanneer jij iets fokt waar de markt niet om vraagt is het nagenoeg niet te verkopen. Je blijft er mee zitten de stallen worden vol enz. Wanneer je de iets luxere wel verkopen kunt is de keus voor veel fokkers snel gemaakt.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:34

Ik snap wel dat dat zo werkt en dat het ook niet helemaal te voorkomen is dat er fokproducten zijn die luxer zijn dan voor een groninger wenselijk.
Het gaat erom dat het er wel op lijkt dat men uit het oog verliest hoe een Groninger oorspronkelijk behoort te zijn en dat we zelfs met onze dekhengsten steeds verder van dit origineel verwijderd raken.

Het is ook de verantwoordelijkheid van de fokker om te bedenken waar hij mee bezig is. Fok je een Groninger, dan moet je ook een Groninger fokken, en dan wil je dat ook! Dan wil je geen concessies. En dan moet je er rekening mee houden dat er misschien minder vraag naar is.(wellicht minder fokken met meer beleid) Het is geen KWPN waar het veelal meer om geld en markt draait, maar een liefhebbers stamboek.