Internationaal studentenconcours in De Mortel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Internationaal studentenconcours in De Mortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 11:51

Persbericht

Manege ‘Het Zwarte Water’ in De Mortel is het laatste weekend van mei strijdtoneel van de Student Riders Nations Cup (SRNC). Vijftien studententeams vanuit de hele wereld zullen tijdens dit paardrijdevenement hun best doen om topprestaties neer te zetten.

De Nations Cup, georganiseerd door de KNHS - Vereniging Nederlandse Studentenruiters, is een competitie die wordt georganiseerd voor en door studentenruiters van over de hele wereld. Het format verschilt met alle reguliere paardrijdwedstrijden. Alle studenten rijden op paarden die beschikbaar worden gesteld door het gastland. Voordat de deelnemers daadwerkelijk in de ring verschijnen, krijgen ze vijf minuten voorbereidingstijd. In die vijf minuten mogen ze op het paard dat ze via een loting toegewezen hebben gekregen losrijden. Na deze korte voorbereiding, moeten ze laten zien wat ze kunnen.

Er zijn prijzen te verdienen in de disciplines dressuur en springen.

Dominique Buck, bestuurslid van de KNHS - Vereniging Nederlandse Studentenruiters, is blij dat het evenement dit keer plaats vindt in Nederland. “Zeker met het oog op het WK Student Riders dat in november gehouden wordt in Zuid-Korea. Alle landen zullen hun uiterste best doen om een kwalificatie te halen. Dat staat garant aan goede sport en hoog niveau in De Mortel. We zijn erg druk met de voorbereidingen en zijn er op gebrand een topevenement neer te zetten. We kijken er naar uit!”

Eponastable

Re: Internationaal studentenconcours in De Mortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:44

Ben benieuwd wie er gaat winnen!
Heb eens mijn merrie afgegeven bij de studentenruiters en ze heeft toen deels voor de overwinning gezorgd voor Nederland in de dressuurproef!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:55

Eponastable schreef:
Heb eens mijn merrie afgegeven bij de studentenruiters en ze heeft toen deels voor de overwinning gezorgd voor Nederland in de dressuurproef!

Wat leuk dat je eens je merrie hiervoor beschikbaar gesteld hebt!

Er zijn nog steeds paarden nodig voor de verschillende dressuur en springrondes. Dus als er Bokkers zijn die hun paard hiervoor beschikbaar willen stellen, jullie zijn meer dan welkom. Voor meer info over de wedstrijd kun je ook kijken op www.studentriders.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:02

Er zijn zeker nog paarden nodig, minimaal L-dressuur en B-springen, maar hoger is ook zeker uitgenodigd! Jullie mogen mij een pb sturen ook als je meer informatie wil.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:31

Zo'n ontzettend leuk format zo'n studentenconcour... jammer dat ik geen student ben. Zou het super leuk vinden om daan zoiets mee te doen!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:53

Martenique schreef:
Eponastable schreef:

Wat leuk dat je eens je merrie hiervoor beschikbaar gesteld hebt!

Er zijn nog steeds paarden nodig voor de verschillende dressuur en springrondes. Dus als er Bokkers zijn die hun paard hiervoor beschikbaar willen stellen, jullie zijn meer dan welkom. Voor meer info over de wedstrijd kun je ook kijken op http://www.studentriders.nl

Was echt een super evenement!
Jammer dat ik op reis ben en dat ik geen paardje beschikbaar heb :D

Heb me echt kapot gelachen daar!!! _O-

En heb zo'n spijt dat ik maar kort kon genieten van de studentenruiters :o

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:54

hey dat is wel heel leuk hoe zou je aan zoiets mee kunnen doen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:16

Ook die informatie is te vinden op http://www.studentriders.nl. Dacht ik. Anders moet je even kijken op http://www.studentenruiters.nl, daar staat het sowieso op.

Als ik me goed herinner moet je lid worden van de KNHS-VNS als buitenlandruiters. Je kan je dan inschrijven voor de wedstrijden en je word dan ook meteen op de hoogte gehouden van alle internationale wedstrijd die er zijn.

Er zijn ook nationale wedstrijd. Het niveau daar ligt wat lager en die wedstrijden zijn allemaal in Nederland. Volgens mij kan je daar als buitenlandruiter ook aan meedoen, maar anders moet je lid worden van een (studenten)vereniging bij jouw in de buurt.

Er staat ook een artikel over de KNHS-VNS op de wiki.
http://www.bokt.nl/wiki/SNS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:59

Uitleg klopt helemaal Falona!

Fok16: kijk anders eens in het studentenruiterstopic hier op bokt, kunnen je ook veel informatie geven!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:28

Hé zie ik ineens "mijn" vroegere manege voorbij komen :D
Wat leuk!! Ben er al súper lang niet meer geweest zoiets is wel reden om weer een keer te gaan kijken 8-)

Maar pff 5 minuten erop en dan de ring al in := petje af voor de ruiters! Ik zou helemaal stijf staan vd stress van het niet goed kunnen losrijden :o en dan zijn dit ook nog paarden die je niet kent

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:54

De paarden zijn over het algemeen al wel los gewerkt, die worden door ruiters die zelf niet aan de wedstrijd deelnemen losgereden. Die 5 minuten zijn dus eigenlijk om de knopjes te zoeken.
Bij de nationale wedstrijd komt het vaak op 10/15 minuten neer. Afhankelijk van het aantal deelnemers in de rubriek en de regels van de betreffende manege mag je over het algemeen één proefje met lange teugel stappen, één proefje oppakken en één proefje draven & galloperen.

Het is inderdaad lastig, maar die handicap heeft iedereen dus wat dat betreft maakt het weinig uit.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:58

Dat snap ik Falona ;) maar dat lijkt me dus helemaal niks om na 5 minuten op een vreemd paard al de ring in te moeten := Ik schiet dus al in de stress als ik voor mijn gevoel te kort op mijn eigen paard heb gezeten voor ik iets "moet laten zien" :o maar dat zal wel faalangst zijn...

Dus vandaar Petje af voor de ruiters :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:05

Falona schreef:
De paarden zijn over het algemeen al wel los gewerkt, die worden door ruiters die zelf niet aan de wedstrijd deelnemen losgereden. Die 5 minuten zijn dus eigenlijk om de knopjes te zoeken.
Bij de nationale wedstrijd komt het vaak op 10/15 minuten neer. Afhankelijk van het aantal deelnemers in de rubriek en de regels van de betreffende manege mag je over het algemeen één proefje met lange teugel stappen, één proefje oppakken en één proefje draven & galloperen.

Het is inderdaad lastig, maar die handicap heeft iedereen dus wat dat betreft maakt het weinig uit.

Meestal is het gedurende de tijd van één proefje stappen met lange teugel, gedurende de tijd van één proefje oppakken en knopjes zoeken, en daarna je eigen proefje rijden.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:19

Moet je geen schrik voor hebben hoor, dat losrijden doe je zelf en ze kruipen er dan op.
Echt super evenement, en als je twijfelt... gewoon doen!!!!!!!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:09

Super leuk dat dit op bokt staat! Helaas moet ik de kans om een keer een internationale studentenwedstrijd te zien aan me voorbij laten gaan want ik ben er dan niet... maar voor degenen die er wel zijn, ga zeker kijken!
wordt er bij de internationale wedstrijden ook gereden volgens een knockout systeem? (3 op hetzelfde paard?)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:31

veerledec schreef:
Meestal is het gedurende de tijd van één proefje stappen met lange teugel, gedurende de tijd van één proefje oppakken en knopjes zoeken, en daarna je eigen proefje rijden.

Dan is dat de laatste jaren verandert, want ik kan me niet herinneren dat ik ooit maar één proefje de tijd heb gehad om mijn paard op te pakken en de knopjes te zoeken (een Solly met maar 9 starts en een verbouwing niet meegerekend, en zelfs toen had ik meer tijd :+)

@micca: Internationaal word idd ook met een knock-out systeem gereden, maar het steekt wel iets anders in elkaar als nationaal. Hoe precies weet ik niet, want ik ben er nooit geweest en het blijkt dat ik er ook al te lang uit ben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:45

Wat Veerle zegt klopt ook niet... want er wordt nog steeds gereden met 3 ruiters er tussen, dus eentje lange teugel, eentje oppakken en eentje stappen en draven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:36

Alleen wanneer je 12 starts in een rubriek hebt dan. Bij 9 starts zitten er nog steeds maar 2 combinaties tussen ;). Tenzij ze voor de doorloop verschillende rubrieken door elkaar laten rijden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:44

Ik had het inderdaad over 9 starts, en dacht dat met 'oppakken' al rijden bedoeld werd ;).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:51

Ah, kijk, op die fiets. Ik snapte het al niet :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:26

Falona schreef:
Alleen wanneer je 12 starts in een rubriek hebt dan. Bij 9 starts zitten er nog steeds maar 2 combinaties tussen ;). Tenzij ze voor de doorloop verschillende rubrieken door elkaar laten rijden.

meestal doen ze dat wel toch? tenminste... de keren dat ik ging wel.. maar nu rij ik in de La en daar doen over het algemeen nogal veel mensen aan mee, dus daar kan het natuurlijk ook door komen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:50

Het wisselt heel erg. Er komen ieder jaar weer nieuwe studenten bij en andere houden er weer mee op.

Toen ik begon met SO's (en dat is al bijna 10 jaar gelden) had bijna iedere rubriek standaard 12 starts en werden de La en Lb in handicap gereden. Als er al 9 starts waren dan was dat in de La/Lb. In het begin had de M vaak nog 9 starts, maar dat zakte al vlug af naar 6 en ik heb wel eens gehad dat het de M ruiters in de Lb werden gezet vanwege te weinig deelnemers.

De Bb was toen erg druk bevolkt, ik heb zelfs nog een keer een SO gehad met 18 starts in de Bb. Later is dat inderdaad verschoven naar de La en waren de Ba en Bb rubrieken nooit vol. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik nog maar weinig La rubrieken met 12 starts heb gezien.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:18

Afgelopen weekend in r'dam zouden er 15 starts zijn, t waren er uiteindelijk 13. In Enschede heb ik zelfs niet kunnen starten omdat er al 15 waren... dus La is populair! De Lb is wel wat leger nu. Ook de Ba en de Bb zijn druk en de M ook, dus het gaat goed met de SO's! :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:07

Klinkt alsof het weer ouderwets gezellig is op de SO's. Nu nog bij ons ze nog zien te activeren. Ze organiseren vanalles, maar allemaal tijdens SO's :+ (en mijn paard maar wachten totdat ze weer mag springen).

Ik kan me nog een tijd herinneren dat het echt not-done was om een verenigings activiteit te organiseren in een weekend dat er ook een SO was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:47

miccamaaike schreef:
Wat Veerle zegt klopt ook niet... want er wordt nog steeds gereden met 3 ruiters er tussen, dus eentje lange teugel, eentje oppakken en eentje stappen en draven.

Voor buitenland klopt dat wel, maar dan rekenen ze niet in proefjes maar echt per minuut zodat iedereen even lang de tijd krijgt. Zodra ruiter op hetzelfde paard klaar is, mag je erop en stappen met lange teugel, precies 5 minuten voor je proef (of soms bij belsignaal als ruiter voor je moet starten) mag je teugels op maat maken en meteen ook beginnen met draf/galop. Stappen met teugels op maat mag dus ook wel, maar gaat van je draf/galop tijd af.