Leon Melchior pleit voor verplichte DNA-test bij stamboeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Leon Melchior pleit voor verplichte DNA-test bij stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:47

http://www.dehoefslag.nl

In een open brief heeft Léon Melchior zijn onbegrip geuit over het gegeven dat de meeste stamboeken nog altijd niet standaard DNA laten afnemen ten behoeve van de registratie van veulens. De oprichter van Studbook Zangersheide schrijft: ‘Uit een steekproef van het laboratorium van Haeringen, dat jaarlijks DNA van 21.000 paarden onderzoekt, blijkt dat 4% niet overeenstemt met het geboortepapier.

Omgerekend betekent dat op jaarbasis zo’n 800 paarden! Een cijfer om van te duizelen en reden tot grote bezorgdheid gezien het feit dat het in totaal om veel meer paarden gaat dan de 21.000 uit de steekproef…Het is bovendien opmerkelijk dat relatief jonge stamboeken, zoals Zangersheide en Oldenburger Internationaal, die DNA test wel opnemen in hun reglement en dat juist de klassieke stamboeken in gebreke blijven.

De fokker zou de vraag luidop moeten stellen waarom een DNA test niet algemeen verplicht wordt ter beperking van zijn risico van een bevuild pedigree. Het zijn de stamboeken die in deze materie een grote verantwoordelijkheid dragen, het wordt tijd dat ze die ook nemen. Ieder stamboek bestaat bij de gratie van haar fokkers. Het belang van de fokkers is gediend bij volledige controle van DNA. Waarom dus nog langer wachten?’

kimberleyhof

Re: Leon Melchior pleit voor verplichte DNA-test bij stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:09

mee eens!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:35

Ik ben het er mee eens hoor maar vind het wel bijzonder! Ik hoorde laatst van het KWPN dat het KWPN het van Haeringen door middel van een DNA profiel heeft vast laten stellen dat de vader van de hengst Onze Fons, Alexis-Z, geen zoon kan zijn van Alme-Z. Het KWPN heeft deze hengst dan ook geschrapt in het pedigree van Onze Fons. Het KWPN vertelde er bij dat Zangersheide Alme-Z (nog) niet geschrapt heeft als zijnde vader van Alexis-Z.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:39

in 1 woord, DOEN!!!!

Zou hoog tijd worden, heb bij sommige paarden wel eens mijn twijfels of ze daadwerkelijk een afstammeling zijn van de gezegde hengst, ook al kan je het van de buitenkant niet altijd zien natuurlijk.

Zou een hoop oplichting schelen, helaas denk ik serieus dat er een hoop gesjoemeld word bij de hengstenhouders.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:55

Ja dat zou goed zijn maar dan ook als je een paard aankoopt waarvan beide ouders in een stamboek zijn ingeschreven maar door omstandigheden het veulen niet, dat alsnog kan ingeschreven worden in het stamboek. Ik had een Arabische merrie waarvan ik via DNA (van beide ouders en het veulen genomen) onderzoek kon bewijzen wie haar ouders waren toch wou het stamboek dit niet aanvaarden.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:04

Wat zijn de kosten van zo'n test?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:07

Ongeveer 65 euro.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:01

Melchior zelf heeft nog wat paarden gekloond.
Dit laat hij buiten beschouwing.
Hoe kan ik weten als ik een veulen van bijv. Guidam zou krijgen,
of dit niet van zijn kloon is.

Hoe zit het met dit DNA?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:49

Ulissa schreef:

Hoe zit het met dit DNA?

Slimme vraag.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:46

Ulissa schreef:

Hoe zit het met dit DNA?

Op zich maakt het toch niet uit of Guidam of zijn kloon de vader is? Voor het veulen maakt het niets uit. Het kan wel zijn dat de kloon door omgevingsfactoren zich minder goed ontwikkelt dan zijn vader, maar hij heeft dezelfde potentie om goede genen door te geven.

Ik ben in elk geval voor een DNA-onderzoek bij alle veulens. Dit jaar hebben zowel het NRPS als het Welsh stamboek de stamboom van een pas goedgekeurde hengst moeten aanpassen omdat het niet bleek te kloppen. Dat illustreert naar mijn mening het nut van zo'n standaard DNA-onderzoek want er zullen veel vaker foutjes worden gemaakt en zonder test zullen die meestal niet worden opgemerkt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 06:38

Nou ik denk dat de meeste paarden gewoon verwisselt worden in de opfok!

Dus dan is DNA ook een uitkomst. Om dit probleem bij de hengstenhouders te laten is te kort door de bocht.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 06:45

In de opfok wordt er inderdaad regelmatig een paard verwisseld.
Niet zozeer van particulieren maar wel stoeterijen etc.
Soms komen ze er bij het zadelmak maken pas achter dat een paard bepaalde eigenschappen heeft, die bij een bepaalde voorouder moeten horen. Op basis daarvan wordt het papier erbij gezet en daarna worden ze pas gechipt.... Daar heb je je verwisseling.

Voor bepaalde stamboeken, zoals de ICS etc, lijkt het mij eigenlijk noodzaak. Dit is een "open" stamboek en een paard wordt opgenomen op grond van raskenmerken. Vaak zijn de voorouders helemaal niet bekend. Het kan dus zomaar zijn dat je met de vader van je eigen paard nog een veulen fokt etc. Volle broer en zus.... Daar is vrijwel geen zicht op.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:12

amondi schreef:

Dus dan is DNA ook een uitkomst. Om dit probleem bij de hengstenhouders te laten is te kort door de bocht.

Ehhh hebben paarden tegenwoordig geen chip? Daarmee sluit je verwisseling heel eenvoudig uit.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:13

amondi schreef:

Nu ze als veulen aan de voet van de moeder moeten gechipt worden lijkt mij dat dat met een chiplezer makkelijker gezien kan worden...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:16

Helemaal mee eens, ik kan me uit het verleden nog wel wat gedoe herinneren rondom afstammingen.
Bij het AVS doen ze het al enig tijd.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:37

Bij dravers gebeurt dit al een eeuwigheid, bij het schetsen van het veulen wordt er direct een plukje haar meegenomen voor D.N.A. en als dat klopt, dan krijg je pas de papieren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:10

Ik ben het met iedereen eens, MAAR denken jullie nu dat er in een industrie waar zo verschrikkelijk veel geld omgaat als deze dat er op eerlijke manieren gehandeld wordt?
Er zullen altijd oneerlijke zaken gaande blijven en het enigste wat ze kunnen doen is een DNA test verplichten zodra ze het paspoort opmaken en deze verplicht in een paspoort gaan toevoegen. Op deze manier is er terug te vinden wie er sjoemelt.
Dus wanneer je een paspoort openslaat staat er vermeld wie de dna test heeft uitgevoerd en dat deze overeenkomt met het chipnummer van het paard. Klopt dit niet dan kan je dus de persoon die aan de chip gebonden is of de persoon die aan de dna test gebonden is verantwoordelijk roepen.
Maar zolang er geen namen gebonden gaan worden aan dingen dan kan iedereen schuld blijven afschuiven!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:02

amondi schreef:

dat denk ik nu net niet ..want het DNA wordt reeds van het veulen genomen als ze bij de moeder lopen zodat je gelijk een goed stamboekpapier hebt als je gaat spenen -er gebeuren heel veel vergissingen met sperma ..en dan niet steeds onopzettelijk ..want een foutje is dan wel gauw gemaakt , er zijn een paar HH die in het verleden ook geknoeid hebben
DNA verplichten is inderdaad een hele goeie zaak ii

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:14

Lida3 schreef:
Bij dravers gebeurt dit al een eeuwigheid, bij het schetsen van het veulen wordt er direct een plukje haar meegenomen voor D.N.A. en als dat klopt, dan krijg je pas de papieren.

Lijkt mij straf, aangezien de DNA-technieken voor zo'n zaken helemaal nog niet zo lang bestaan. Het is nu wel geen volledige sequenering, maar slechts met enkele welbepaalde merkers, dus dat scheelt wel een slok op de borrel.

Als ik in het labo een DNA-profiel nodig heb stuur ik het op naar Korea en een weekje later heb ik m'n resultaat, de prijs weet ik nie, da's betaald door de KUL :)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:54

Ik sta er versteld van dat het niet allang aan de orde is geweest met alle verzend sperma tegenwoordig.
Ik ben een aantal keren op grotere inseminatie stations geweest en als ik dan zie hoe de merries in de box staan met een stukje kladblok afgescheurd en eraan geplakt heb met een stukkie plakband wat er half naast zit en erop staat dan ergens de hengst naam waar ze door geinsemineerd moet worden.

Ook zijn er in verleden wel topics geweest over paarden die een kleur hadden die ze genetisch niet zouden mogen hebben met hun geregistreerde ouders, bijvoorbeeld een schimmel met 2 niet-schimmel ouders.
Ik denk persoonlijk dat het nog vaak misgaat, en van getallen als 800!! :wow: schrik je je toch wild! :oo

Het Fjordenpaarden stamboek doet het ook al járen volgens mij :j

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:01

goeroe schreef:
Ulissa schreef:

Hoe zit het met dit DNA?

Op zich maakt het toch niet uit of Guidam of zijn kloon de vader is? Voor het veulen maakt het niets uit. Het kan wel zijn dat de kloon door omgevingsfactoren zich minder goed ontwikkelt dan zijn vader, maar hij heeft dezelfde potentie om goede genen door te geven.

Ik ben in elk geval voor een DNA-onderzoek bij alle veulens. Dit jaar hebben zowel het NRPS als het Welsh stamboek de stamboom van een pas goedgekeurde hengst moeten aanpassen omdat het niet bleek te kloppen. Dat illustreert naar mijn mening het nut van zo'n standaard DNA-onderzoek want er zullen veel vaker foutjes worden gemaakt en zonder test zullen die meestal niet worden opgemerkt.

Dat maakt wel degelijk uit, de kloon is genetisch wel hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat dezelfde genen ook tot uiting komen bij de kloon. Vandaar dat de klonen ook qua uiterlijk niet op het eerste dier lijken.
Verder ben ik groot voorstander van DNA trekken, dat is waterdicht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:06

Mee eens, lekker allemaal DNA voordat ze in stamboek worden opgenomen.
Vind het ook bijzonder apart dat dat bij veel stamboeken niet gebeurt.

Kosten.. bij het fjordenstamboek van DNA bepalen 45.22 euro....
Bij deze "goedkope" paardjes is het al jaren verplicht anders krijg je geen stamboek opname
met je paard. En bij de dure paarden niet verplicht, heel apart, aangezien naarmate
ergens meer geld mee gemoeid is, de eerlijkheid van mensen er niet beter op wordt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:29

NenaC schreef:
Dat maakt wel degelijk uit, de kloon is genetisch wel hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat dezelfde genen ook tot uiting komen bij de kloon. Vandaar dat de klonen ook qua uiterlijk niet op het eerste dier lijken.
Verder ben ik groot voorstander van DNA trekken, dat is waterdicht.

Het maakt volgens mij niet uit dat bepaalde genen niet tot uiting komen bij de kloon, want hij kan die genen wel gewoon doorgeven. Andersom kan het net zo goed gebeuren dat er bij de 'vader' bepaalde genen tot uiting komen maar dat hij die niet doorgeeft aan het veulen. Ik zou denken dat een kloon weliswaar een minder goed sportpaard kan zijn dan de 'vader', maar als fokdier zou hij dezelfde kwaliteiten moeten hebben.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:44

Ulissa schreef:

Hoe zit het met dit DNA?

Op klonen kan er geen DNA onderscheidt gemaakt worden ... alleen met irisscan kan een kloon van een 'echte' onderscheiden worden.
(Een van redenen waarom in USA gekloonde paarden ook ge-irisscand moeten worden voordat registratie aanvaard wordt.)