Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ulissa schreef:Melchior zelf heeft nog wat paarden gekloond.
Dit laat hij buiten beschouwing.
Hoe kan ik weten als ik een veulen van bijv. Guidam zou krijgen,
of dit niet van zijn kloon is.
Hoe zit het met dit DNA?

amondi schreef:Nou ik denk dat de meeste paarden gewoon verwisselt worden in de opfok!
Dus dan is DNA ook een uitkomst. Om dit probleem bij de hengstenhouders te laten is te kort door de bocht.
Lida3 schreef:Bij dravers gebeurt dit al een eeuwigheid, bij het schetsen van het veulen wordt er direct een plukje haar meegenomen voor D.N.A. en als dat klopt, dan krijg je pas de papieren.
schrik je je toch wild! 
goeroe schreef:Ulissa schreef:Melchior zelf heeft nog wat paarden gekloond.
Hoe zit het met dit DNA?
Op zich maakt het toch niet uit of Guidam of zijn kloon de vader is? Voor het veulen maakt het niets uit. Het kan wel zijn dat de kloon door omgevingsfactoren zich minder goed ontwikkelt dan zijn vader, maar hij heeft dezelfde potentie om goede genen door te geven.
Ik ben in elk geval voor een DNA-onderzoek bij alle veulens. Dit jaar hebben zowel het NRPS als het Welsh stamboek de stamboom van een pas goedgekeurde hengst moeten aanpassen omdat het niet bleek te kloppen. Dat illustreert naar mijn mening het nut van zo'n standaard DNA-onderzoek want er zullen veel vaker foutjes worden gemaakt en zonder test zullen die meestal niet worden opgemerkt.
NenaC schreef:Dat maakt wel degelijk uit, de kloon is genetisch wel hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat dezelfde genen ook tot uiting komen bij de kloon. Vandaar dat de klonen ook qua uiterlijk niet op het eerste dier lijken.
Verder ben ik groot voorstander van DNA trekken, dat is waterdicht.
Ulissa schreef:Melchior zelf heeft nog wat paarden gekloond.
Hoe zit het met dit DNA?