Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:44

www.stegen.net

In de Duitse deelstaat Beieren is het vanaf 2014 verboden om paarden nog langer in stands te huisvesten. Het vastzetten van paarden in stands wordt door de dierenbescherming als dierenmishandeling beschouwd.

Volgens de Duitse dierenbescherming leidt het onderbrengen in stands tot gedragsproblemen. Ook zouden de paarden niet goed kunnen slapen. Om de zaak aan te kaarten deed de organisatie aangifte tegen een paardenhouder.

Het openbaar ministerie kwam daarop tot de conclusie dat deze manier van paarden stallen in Beieren, in tegenstelling tot de rest van Duitsland, wel geoorloofd is. De regering van de deelstaat heeft nu beloofd ook in Beieren het stallen in stands te verbieden. Naar schatting houden zo’n 140 eigenaren hun dieren nog op deze manier.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:46

Ben benieuwd naar de onderzoeken die ze hiervoor hebben uitgevoerd!

Captain

Re: Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:52

Goed! :j Duurt nog even maar 't begin is er.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:56

En waarom goed? Een box met vier muren of een stand waar sociaal contact is en alleen snachts in de winter gebruikt van wordt gemaakt. Zou het persoonlijk beter vinden als ze een tijd stellen hoe lang een paard erin mag staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:01

wouterpaard schreef:
En waarom goed? Een box met vier muren of een stand waar sociaal contact is en alleen snachts in de winter gebruikt van wordt gemaakt. Zou het persoonlijk beter vinden als ze een tijd stellen hoe lang een paard erin mag staan.

De meeste stands hebben ook (voorin) hogere wanden waardoor paarden geen contact met elkaar kunnen hebben.
Als ze jeuk hebben kunnen ze zichzelf geeneens krabben/bijten........
Een paard een hele nacht vastbinden is niet meer van deze tijd.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:03

Ik vind het een goede zaak. Ik denk dat het moeilijk is om per manege/stal te kijken naar wanneer en hoelang de paarden in een stand staan, oplossing: gewoon verbieden. Nu nog kijken naar wanneer en hoelang paarden buiten komen. Op veel bedrijven zijn er prachtige, ruime boxen, waar de dieren 24/7 in staan. Nu hier nog een verbod op, al blijft controle natuurlijk altijd wel een lastig punt, want hoe weet je of bedrijven zich er ook aan houden? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:07

wouterpaard schreef:

In een stand sociaal contact? Haha, nou nee.. Gaat erg moeilijk als je vastgebonden staat.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:14

Op mijn oude stal hadden ze stands. En ja de paarden hadden gewoon sociaal contact hoe kort denk je dat ze vast staan? En ze kunnen gewoon gaan liggen. Als ze zich niet veilig voelen gaan ze immers niet liggen.
Heb het gezien bij een paard die stond jarenlang stand daarna op box en vereenzaamde op box. De paarden stonden in de winter snachts op stal overdag buiten en in de zomer 24/7 buiten dan heb ik er absoluut niks op tegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:16

@Wouterpaard
De meeste stands zijn aan de voorkant helemaal dicht om te voorkomen dat de paarden elkaar bijten/slaan.
Ze kunnen zichzelf geeneens bijten als ze jeuk hebben op hun kont hebben....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:18

standschotten kan je prima tegen jeuken al zijn er natuurlijk beperkingen maar die heb je op een gewone stal ook. Ze kunnen via de zijkant contact maken met de neuzen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:21

Mits de zijkanten laag zijn; de meeste stands die ik gezien heb, hebben hoge kanten waardoor onderling contact niet mogelijk is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:22

Dan kan het idd niet maar je kan ook richtlijnn stellen voor stands. Ik ken vele waar tralies tussen zit dus kunnen ze nog wel neuzen.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:24

ik vind het goed dat ze stands gaan verbieden.
paarden moeten gewoon los in een stal kunnen staan.
kijk natuurlijk is het natuurlijker om paarden gewoon buiten te laten lopen maarja zo zijn er meer dingen waar verschillende kanten aan zitten

ik woon in Duitsland.
ze hebben hier minimale maten waaraan een stal moet voldoen.
minimaal 3.5 bij 3.
daarnaast is het hier verplicht als je paard gewoon buiten hebt staat dat ze een schuil mogelijkheid tot hun beschikking hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:25

@WP
Maar het is toch van de zotte dat een paard maar 3 pasjes naar voren en naar achteren kan?
(oh ja, en een half pasje opzij!)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:30

Nou in de box kan die wel 5 passen opzij :+ en een rondje lopen

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:44

Super, maar ik dacht dat het in Nederland ook al aangepakt werd?

Bij een manege waar mijn pony stond is het vorig jaar allemaal aangepast naar stallen. Ik dacht dat de manege eigenaar dit had gedaan omdat het moest. Hij klaagde jaren eerder al dat ze aan het z.... waren over de stands en dat er een moment zou komen dat stands verboden zouden worden. Vandaar dat ik dacht dat het moest toen het eindelijk stallen werden voor de manege paarden. Verkeerd gedacht dan zeker.

Ik weet wel dat sommige paarden die jaren in stands gestaan hebben, totaal geen rust hebben in een stal met alle vrijheden die ze niet gewend zijn. Aanvallen als je de staldeur open doet (normaal was het geen agresief paard), zeer onrustig, boos/gefrustreerd/angstig e.d.
Meestal houd het op een gegeven moment wel op, wanneer ze gewend zijn. Uiteindelijk beseffen ze zelf ook dat het in een stal veel leuker is voor ze. :D

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:45

wouterpaard schreef:

En kan hij rondscharrelen in zijn stro/hooi, zichzelf krabben op een jeukende plek, kan liggen zoals hij wil, heeft contact met zijn buren, staat niet verplicht vast met een halster of leiband om,kan iets meer zien dan alleen een muur..

Écht,ik snap werkelijk niet dat iemand nog pro-stands is..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:47

wouterpaard schreef:

Het paard in een stal kan in elk geval liggen zoals ie wil, aan z'n kont krabben, heeft geen buurman die trapt, geen kinderen die paard lastig vallen, kijkt niet de godgandsedag naar een dode muur. Kan nog wel effe doorgaan.... :+

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:48

femiaans schreef:
wouterpaard schreef:

En kan hij rondscharrelen in zijn stro/hooi, zichzelf krabben op een jeukende plek, kan liggen zoals hij wil, heeft contact met zijn buren, staat niet verplicht vast met een halster of leiband om,kan iets meer zien dan alleen een muur..

Écht,ik snap werkelijk niet dat iemand nog pro-stands is..

En dat was dubbelop. :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:59

[quote]Het paard in een stal kan in elk geval liggen zoals ie wil, aan z'n kont krabben, heeft geen buurman die trapt, geen kinderen die paard lastig vallen, kijkt niet de godgandsedag naar een dode muur. Kan nog wel effe doorgaan....
/quote]

Niet om het een of ander, mare........ in een box heeft een paard net zoveel last van trappende/agressieve buren, lastige kinderen en dode muren. En weinig ruimte komt ook nog te vaak voor. Een groot paard in een (pony) box heb ik vaak gezien. Het arme dier moet dan dwars in de box staan wil het recht kunnen staan!

Ik ken paarden die meer baat hebben om op een stand te staan dan in een box met 3 hoge dichte wanden en 1 kant half tralies. Er zijn ook paarden die in een box erg druk zijn en op een stand rustig. Daarbij heb je stands en stands, ze verschillen in breedte en wand of balk en in lengte. Ik persoonlijk ben niet tegen stands, ik vind die altijd nog beter dan een paard in een dichte box zetten waar ze helemaal geen contact kunnen hebben met hun buren (laat staan zien) en niet kunnen zien wat er in de rest van de stal gebeurt. Dat vind ik dier onvriendelijk.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:06

Toch begreep ik dat de FNRS de stands wil opheffen en dat je anders je FNRS certificaat kwijt bent. Begreep zelfs dat dat in gaat per januari volgend jaar.
Maar weet niet in hoeverre dat waar is.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:31

MRIIIS schreef:
Ik vind het een goede zaak. Ik denk dat het moeilijk is om per manege/stal te kijken naar wanneer en hoelang de paarden in een stand staan, oplossing: gewoon verbieden. Nu nog kijken naar wanneer en hoelang paarden buiten komen. Op veel bedrijven zijn er prachtige, ruime boxen, waar de dieren 24/7 in staan. Nu hier nog een verbod op, al blijft controle natuurlijk altijd wel een lastig punt, want hoe weet je of bedrijven zich er ook aan houden? :)

Zullen de stallen/bedrijven waar topsportpaarden staan heel leuk vinden denk ik... Veel van die dieren komen enkel hun box uit om te werken, uit schrik voor blessures e.d.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:40

idd zoals Aikon beschrijft! Helemaal mee eens!!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:47

Van mij mogen ze stands verbieden mijn paard had ook heel zijn leven aan een touwtje vastgestaan met zijn hoofd tegen een grote muur en zijn kont stond richting gang dus als er iemand aan kwam kon hij diegene zien en horen maar nooit ernaar toe draaien. Toen hij voor het eerst bij ons in de box kwam had hij snachts liggen snurken ongelofelijk :Z helemaal languit lag die haha

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:11

Sorry Aikon, maar ik ben het dus niet met je eens. Als je in gradaties spreekt, is een stands het ergste in het rijtje. Dan komen idd de boxen in een bedompte stal die totaal afgesloten zijn van de buitenwereld. Ik spreek over boxen die dus wel diervriendelijk zijn. Waar een paard zich dus prettig in voelt, en die vallen in het diervriendelijk houden van paarden.Een ruime frisse box, die schoon en droog is.Waar een paard contact kan krijgen met zijn buurman. En voor ik een stortvloed van mensen over me heen krijg dat paarden buiten horen te staan. Idd! Ik ben ook erg anti paardenhouderij waarin ze 23/7 in hun box staan. Maar ik hou nog steeds voor ogen dat steeds meer mensen hun paarden wel goed houden. Dat is dus in mijn ogen veel weidegang, in de winter s`nachts wel op stal, en in de zomer 24/7 buiten. Staan ze binnen horen de boxen zoals eerder beschreven aanwezig zijn. Ik blijf het dus wel jammer vinden dat er mensen zijn die denken dat iedereen die zijn paard ook op stal houdt, dit 23/7 doet. (Ik zou er trouwens niet aan moeten denken dat zo`n ziel in een stand 23/7 tegen een muurtje aan staat te kijken.. )