Arbeidsinspectie doet extra controles op stapmolens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Arbeidsinspectie doet extra controles op stapmolens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:03

http://www.nieuweoogst.nu

De arbeidsinspectie heeft bij de controles van paardenbedrijven extra aandacht voor trainingsmolens. Aanleiding is een noodlottig ongeval in maart 2007.

Bij dit ongeval raakte een kind verstrikt in een stapmolen. 'Volgens de Arbo-catalogus worden stap- en trainingsmolens als robots gezien', aldus Bert van Veldhuisen van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS).

Dit betekent dat de eigenaar alle draaiende delen moet afschermen. Ook de buitenkant van de molen moet dicht zijn.

Na een controle krijgen ondernemers de tijd om hun molen aan te passen. 'Daarmee is een hoop narigheid te voorkomen. Veiligheid hoort voorop te staan.' Dat vertelde Van Veldhuisen maandag tijdens de eerste bijeenkomst van de ZLTO-vakgroep Paardenhouderij van dit voorjaar.

Verwante artikelen:

[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’
[VN] Manegebaas vervolgd voor dood door schuld
[VN] OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen
[VN] Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij
[VN] OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

mijnponynero

Re: Arbeidsinspectie doet extra controles op stapmolens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:04

Tja dat vind ik wel goed :j :j :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:06

Wat heeft het concert van Bon Jovi hier mee te maken? :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:07

Controleren ze dan ook gelijk op ouders die hun kinderen onbeheerd tussen paarden en op maneges rond laten lopen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:14

Die controles zijn vorig jaar net na dat ongeluk al begonnen ;)
Vind het wel goed.
Maar net wat Caira al zegt, wie controleert de ouders van loslopende kinderen?!! Net zo gevaarlijk als een stapmolen die niet aan de juiste eisen voldoet ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:18

Caira, hier heb je helemaal gelijk in.
Ouders laten hun kinderen echt zomaar "los"op paarden bedrijven. Ze verwachten vaak dat de eigenaar er wel op past en wat tegen de kinderen zegt, als iets niet mag. Eigenlijk zijn paardenbedrijven, maneges etc. helemaal geen plekken om kinderen zonder ouder toezicht alleen te laten. Kinderen worden vaak afgezet bij het bedrijf, en red je maar!! Kunnen zij mooi iets anders doen in tussen tijd.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:27

Caira schreef:
Controleren ze dan ook gelijk op ouders die hun kinderen onbeheerd tussen paarden en op maneges rond laten lopen?

Idd denk dat dit nog wel het grootste probleem is en niet die stapmolens. :=

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:43

take_one schreef:
Caira schreef:

Idd denk dat dit nog wel het grootste probleem is en niet die stapmolens. :=

Helemaal mee eens.
Ik merkte op mijn oude pensionstal ook. Kinderen worden daar gewoon neergezet. Zo jongen lekker spelen, eind van de middag komt mams weer terug... Belachelijk! En wie is er uiteindelijk verantwoordelijk??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:27

De stalhouder kan ook actie ondernemen door gedrag van ouders aan te spreken en dus kinderen niet zonder begeleiding op een manege/stal te laten rondlopen. Verantwoordelijkheid zit aan beide kanten.
Wat te denken van de ongeleide projectielen die ook wel eens honden worden genoemd.... veroorzaken ook veel ongevallen en in de stapmolen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:41

Eleonoor schreef:
De stalhouder kan ook actie ondernemen door gedrag van ouders aan te spreken en dus kinderen niet zonder begeleiding op een manege/stal te laten rondlopen. Verantwoordelijkheid zit aan beide kanten.
Wat te denken van de ongeleide projectielen die ook wel eens honden worden genoemd.... veroorzaken ook veel ongevallen en in de stapmolen.

Absoluut waar! Maar toch vind ik dat de ouders hier ook over na moeten denken. Want daarmee geven ze de verantwoordlijkheid ongevraagd uit handen...
En honden... tja. Die neemt iedereen ook gewoon maar mee daar...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:19

Gewoon simpel, geen kids mee naar stal, of op eigen verantwoordelijkheid. (Kleine) Kinderen kunnen overal gevaar lopen, niet alleen in en rond stapmolens. Kinderen horen gewoon niet thuis op stal, iig niet bij de paarden/machines...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:22

Amanda_T schreef:
Gewoon simpel, geen kids mee naar stal, of op eigen verantwoordelijkheid. (Kleine) Kinderen kunnen overal gevaar lopen, niet alleen in en rond stapmolens. Kinderen horen gewoon niet thuis op stal, iig niet bij de paarden/machines...

helemaal mee eens

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:23

Ik ging vroeger vaak helpen op 'ponyweken', die door een algemene sportorganisatie werden georganiseerd (dus niet in verband met een manege enz, gewone sportdienst). Hier werden vaak kinderen gedropt die helemààl niets met pony's hadden en er zelfs bang van waren. Maar het was voor de ouders natuurlijk handig dat wij konden babysitten van 8 tot 16U. Laat hen idd maar eens verantwoordelijk worden!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:26

Caira schreef:

Niet controleren, maar arresteren!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:18

Maar niet alleen stapmolens zijn gevaarlijk. Kijk maar op elk willekeurig concours. Wandelwagentjes, kinderwagens, veel kleine kinderen. Deze dingen horen gewoon niet thuis op een concours. Ook levensgevaarlijk!!!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:01

wat dacht van in een cross? mensen die heerlijk op de route lopen te wandelen, kinderen die verstoppertje doen, honden die achter elkaar aan vliegen, en dan idd de kinderwagens die, als er een paard aan komt, niet in de bosjes blijkt te passen........

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:19

Je ziet tegenwoordig overal dat de ouders niet meer op hun kids letten. Dat is niet alleen op evenementen of manege's.
Zelfs in de supermarkt -:(-
Volgens mij is dat gewoon hoe het tegenwoordig hoort :? Rondrennende vliegende kinderen die schreeuwen en krijsen en naar niemand luisteren, en aan corrigerende tik mag niet meer???
En als er vervolgens iets gebeurd is het de schuld van iemand anders, sorry ouders maar let op je eigen pestjongen. Als ze strontvervelend zijn en in mijn buurt komen hebben ze met wel meer dan één corrigerende tik te maken :=

Op de stal waar mijn paard staat spelen er ook kinderen in de stapmolen en zelfs in de mesthoop :? Heb meerdere ouders er al op aangesproken, niemand zegt er wat van... _-:( en straks stikt er eens een in de stront en dan? Hebben we dan een levensgevaarlijke mesthoop?? :') komen ze binnenkort alle mesthopen in nederland dan controleren? _O-

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:25

Vivat schreef:
en straks stikt er eens een in de stront en dan? Hebben we dan een levensgevaarlijke mesthoop?? :') komen ze binnenkort alle mesthopen in nederland dan controleren? _O-

Whahaha een kind wat erop zit en dan de mest er overheen kruipt en zo stikt ik zie het helemaal voor me :j :+

Ik vind ook dat de ouders er maar op moeten letten

Op onze oude pension stal zaten de kinderen altijd op de stroo en hooi pakken hier meerdere malen wat van gezegt je krijgt van die kleine kinders gewoon een grote waffel terug.....
En als er wat gebeurt krijg je van de ouders tehoren ja waarm heb je dan niets gezegt

Kleinekinders vind ik geen probleem maar houd dan wel hun handje etc vast want het is gewoon levends gevaarlijk