Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 13:53

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

De Amerikaanse dierenwelzijnsvereniging “SHARK” heeft een video gepubliceerd waarin een rodeopaard een ongeluk krijgt. SHARK staat voor SHowing Animals Kindness en Respect, vertaald "Toon dieren uw vriendelijkheid en respect".

In de betreffende video is te zien hoe de cowboy op het paard Slugger de arena binnen gaat. Het paard bokt en slaat hierna over de kop. Hij gooit hierbij de ruiter af, verwondt hem en komt zelf slecht terecht. Andere ruiters komen direct in actie en de omroeper maakt duidelijk wat er nu gaat gebeuren. Het filmpje is 50 seconden lang.

Het paard Slugger is met een paardenambulance van het terrein afgevoerd. Een dierenarts constateerde een breuk in een van de botten ter hoogte van de lendenen. Dergelijke breuken zijn niet te genezen. In overleg met de eigenaar is het paard ingeslapen. Hiervan heeft SHARK geen beelden.

SHARK is in 1993 opgericht en probeert elke vorm van dierenuitbuiting of mishandeling ter sprake te stellen. Eén van deze onderwerpen is in hun ogen rodeo rijden.

Je kan hier de betreffende video zien. De video wordt voorafgegaan door reclame. Hij is licht schokkend.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:59

Ja, lijkt mij ook de beste oplossing, bidden..... :roll:

Arm paard!

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:01

Jeetje wat heftig..
Arm paard..

Sammie

Re: Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 14:17

In Texas zijn ze nog behoorlijk godsdienstig. Lijkt mij voor hen dan wel logisch om te vragen of mensen willen bidden. Zo gek vind ik dat niet. :)

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:41

Ik snap niet wat er hier nou leuk aan is. Vreselijk voor het diertje!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:48

Ik vind het voornamelijk zielig voor het paard, ik ben benieuwd of het paard het overleefd heeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:51

hmm, misschien moeten we even met z'n allen lezen, of is het bericht later aangepast?
Het is niet bedoelt om leuk te zijn. In het bericht zelf staat ook dat het nogal heftig is, maar dat ze iedereen vragen om te kijken en vooral om eens te zien hoe heftig mensen reageren.
Het paard heeft het dus niet overleefd.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:52

meissielief schreef:
Ik vind het voornamelijk zielig voor het paard, ik ben benieuwd of het paard het overleefd heeft.

Het paard Slugger is met een paardenambulance van het terrein afgevoerd. Een dierenarts constateerde een breuk in een van de botten ter hoogte van de lendenen. Dergelijke breuken zijn niet te genezen. In overleg met de eigenaar is het paard ingeslapen

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:54

@ meissielief, er staat in de OP dat het diertje ingeslapen is.

Dit is gewoon vreselijk ziek in je hoofd zijn, om zoiets te doen.

rezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:03

Arm beestje,
ik snap niet waarom die mensen naar zo'n show gaan.
Om toe te kijken hoe ze zo'n paardje toetakelen?. zucht.
als ik daar zou zitten, zou ik me vreselijk ongemakkelijk enn schuldig voelen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:39

zelf ben ik in september naar Canada geweest, ook een rodeo gezien, nee niet omdat ik dacht, yeah, leuk kijken, maar omdat dit bij het land hoorde en ik wel vanalles kon roepen wat ik ervan vind, maar omdat ik het met eigen ogen wilde zien.
Het is totaal niet mijn ding, zal het ook nooit worden, maar het is me "meegevallen".
Moet ook eerlijk bekennen dat ik het alleen maar leuk vond om die cowboy's snoeihard te zien vallen. Eigen schuld dikke bult.
Vermaak met dieren over de ruggen van dieren, vind ik zelf niet echt geweldig, maar ik heb daar tijdens die rodeo geen enkel paard zien vallen, dit soort ongelukken kunnen volgens mij ook bij bv springwedstrijden voorkomen, volgens mij is dit wel een typisch geval van pech.
Neemt niet weg dat ze van mij per direct rodeo's mogen afschaffen hoor!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:36

Deze Rodeo-paarden zijn van grote rodeo-companies. Ze worden geslecteerd op bokvermogen en komen slechts 8 tot 10 x per jaar in actie. Rst van het jaar staan ze op het land en hoeven ze niks. Geldt ook voor de rodeo-stieren trouwens.Goede bokkers zijn enorm veel geld waard en worden door de Rodeo-organisatie ingehuurd bij de rodeo-companies.

Een ongeluk kan nu eenmaal gebeuren net zoals een springpaard verkeerd kan vallen, je op je buitenritje valt en je paard verkeerd terecht komt of z'n been breekt in de wei.

Vind niet dat meteen de Rodeo in een slecht daglicht moet komen te staan. Juist in Amerika zijn er veel controles op dierenwelzijn , met name tijdens de rodeo's.

Neemt niet weg dat het erg sneu is zowel voor paard als ruiter.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:58

Ik ga helemaal met ElCamino mee ;) een rodeo paard heeft een beter leven dan een gemiddeld manegepaard. Ze hebben ooit berekend dat een rodeopaard zo'n 7 tot 8 minuten van zijn leven bereden wordt... Menig paard zou dat willen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:02

crazycactus schreef:
Ik ga helemaal met ElCamino mee ;) een rodeo paard heeft een beter leven dan een gemiddeld manegepaard. Ze hebben ooit berekend dat een rodeopaard zo'n 7 tot 8 minuten van zijn leven bereden wordt... Menig paard zou dat willen.

Ik denk dat menig paard toch liever een normale training heeft 4x in de week, dan 10 keer per jaar 8 minuten door een stesserige hel gaan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:04

ik snap het nut van rodeo niet, er kan misschien gezegd worden dat het paard maar een paar x in het jaar bereden word maar
hoe dan ook ben ik het niet eens met de manier waarop,
al goed..sneu voor het paard

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:07

zo'n paard bokt vanwege de pijn van die band om zn gevoelige delen.. Even hard gezegd maar: jammer dat hij zn ruiter niet harder verwond heeft!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:08

marise83 schreef:
zo'n paard bokt vanwege de pijn van die band om zn gevoelige delen.. Even hard gezegd maar: jammer dat hij zn ruiter niet harder verwond heeft!

daar zit ik idd ook altijd op te wachten! :o

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:09

@bitje tis traditie he... en er gaat enorm veel geld in om. Dat is de rede waarom het nog steeds bestaat, maar ook de reden waarom er erg goed gelet wordt op het welzijn van de dieren.
@marissa die band doet niet veel pijn, een paard bokt niet om de pijn. Als het pijn zou doen zou het paard wel stil staan. Het is wel druk wat ze voelen, maar er zit vaak een bontje omheen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:10

Focussed schreef:
crazycactus schreef:

Ik denk dat menig paard toch liever een normale training heeft 4x in de week, dan 10 keer per jaar 8 minuten door een stesserige hel gaan.

Dat lijkt mij ook, maar als het klopt wat crazycactus en ElCamino zeggen dan hebben die paarden het toch een stuk beter dan dat ik (en waarschijnlijk een groot deel van bokt met mij) dacht :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:11

crazycactus schreef:
@bitje tis traditie he... en er gaat enorm veel geld in om. Dat is de rede waarom het nog steeds bestaat, maar ook de reden waarom er erg goed gelet wordt op het welzijn van de dieren.
@marissa die band doet niet veel pijn, een paard bokt niet om de pijn. Als het pijn zou doen zou het paard wel stil staan. Het is wel druk wat ze voelen, maar er zit vaak een bontje omheen.

nou knijp bij een man de boel af en dan blijft hij ook niet stil staan hoor ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:13

De ballen zitten niet in de flanken hoor.... Daar zit namelijk de riem niet bij de ballen. En by the way... de paarden zijn veelal merries. :roll:

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:16

marise83 schreef:
crazycactus schreef:

nou knijp bij een man de boel af en dan blijft hij ook niet stil staan hoor ;)

En wat knijpen ze af bij de rodeomerries..? ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:46

crazycactus schreef:

Leg mij dan eens uit waarom een paard bokt als hij pijn heeft van bijv. een slecht passend zadel :D :D ?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:48

kijk maar eens goed waar die riem zit.. het gaat niet alleen om de ballen en bij merries zit daar de uier.. weet niet hoe het bij jullie zit maar kan best gevoelig zijn als je dat afklemt ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:52

Je kan me een hoop wijsmaken maar niet dat als ik dit bij mijn merries omdoe dat hun uiers dan zijn afgeknepen:

Afbeelding

Maar wellicht dat jij merries kent die anatomisch gezien verschillen. :')

Rodeo is niet mijn ding, maar ik hou niet van onzin.