Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
beantsje schreef:Top, dus elk paard mag elke 10 minuten even halsstrekken. Als dat eens echt zou gebeuren, zouden heel veel paarden denk ik veel meer plezier hebben!
Deed ik trouwens altijd al wel. Dacht dat ik weleens te lief ben...
Maar goed,zouden ze daar bij KNHS wedstrijden ook op gaan letten? Zou goed zijn!
beantsje schreef:Een proef duurt nooit langer dan 10 minuten. Dus wat is het probleem?
Ik denk dat hij heel SMART is. Alhoewel, misschien niet zo Acceptabel voor sommige ruiters??
beantsje schreef:Een proef duurt nooit langer dan 10 minuten. Dus wat is het probleem?
Ik denk dat hij heel SMART is. Alhoewel, misschien niet zo Acceptabel voor sommige ruiters??
bulck schreef:En jij denkt dat die 8 minuten wedstrijdhouding (dus verzameld hogerin lopen) vanzelf komt aanwaaien ofzo. Daar moet een paard conditie en spieren op kweken en dat doe je heus dan wel eens door langer dan 10 minuten te blijven vragen en te werken.
Ben nu wel ff over de hogere sport bezig. Tuurlijk wissel je tijdens de warming up met de halslengtes en graad van verzameling. Maar van de 40minuten opwarmen (instappen exclusief) zitten daar echt wel meer dan 10 minuten tussen dat ik proefgericht bezig ben.
beantsje schreef:bulck schreef:De proefhouding is ook hoog ingesteld en dan moet het paard ook in het kader blijven (vaste positie), l
Pardon? de houding is afhankelijk van de mate van verzameling en is dus zeker niet vast!
Maar dat zal moeten blijken. beantsje schreef:bulck schreef:En jij denkt dat die 8 minuten wedstrijdhouding (dus verzameld hogerin lopen) vanzelf komt aanwaaien ofzo. Daar moet een paard conditie en spieren op kweken en dat doe je heus dan wel eens door langer dan 10 minuten te blijven vragen en te werken.
Ben nu wel ff over de hogere sport bezig. Tuurlijk wissel je tijdens de warming up met de halslengtes en graad van verzameling. Maar van de 40minuten opwarmen (instappen exclusief) zitten daar echt wel meer dan 10 minuten tussen dat ik proefgericht bezig ben.
Maar dat kan toch ook? Wat is er mis mee dat je na 10 minuten even een halve of hele ronde halsstrekt? Zelfs één lange zijde is al heel prettig voor een paard en een aangename beloning voor 10 minuten hard werken. En dan begin je weer aan de volgende 10 minuten.
Misschien dom vergelijk maar als je zelf gaat hardlopen om conditie op te bouwen, ga je na elke paar minuten ook even een paar passen wandelen, toch?
Een hogeschoolpaard heeft dat misschien niet meer zo nodig maar dan nog vind ik het niet fair om hem continu verzameld te laten lopen. Ook dan moet je af en toe even de gangen lekker uitstrekken. En daar hoort een lagere/langere hoofdhalshouding bij.
, want dan schiet dat niets op. Nu denk ik zowieso al niet dat ik direct geviseerd zal worden op men manier van rijden. Maar vind het enkel weer een moeilijk te realiseren regel. Want elk paard is anders. En dat van de stress is ook zoiets. De mijne heeft snel stress in kleinere ruimtes en veel paarden, dat zal resulteren in snel zweten en minder leuk pistegedrag. Maar zo kan een ander paard introverter zijn en mss nog meer stress hebben beantsje schreef:_Veronique_ schreef:Nou dat zweepgebruik kun je wel verder uitwerken. Maar bij hoofd-halshouding wordt dat toch wel lastiger.
Want? Ze willen een verandering in de houding zien. Dat is toch heel concreet?
_Veronique_ schreef:beantsje schreef:Verandering is het wijzigen van de positie.
Ja dat begrijp ik. Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen die verandering compleet anders kan interpreteren. Iedereen kan er een andere betekenis aan geven.