Britse paardeneigenaren moeten hondenaanvallen rapporteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse paardeneigenaren moeten hondenaanvallen rapporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:38

Nieuwsredactie / http://www.bhs.org.uk

De Britse paardwelzijnsorganisatie British Horse Society (BHS) wil dat alle ruiters en paardeneigenaren reageren op een onderzoeksdocument van de regering over gevaarlijke honden.

Het ministerie van omgeving, voedsel en plattelandszaken (DEFRA) is van plan om te gaan onderzoeken hoe de huidige situatie met gevaarlijke honden kan worden verbeterd. De afgelopen tijd zijn er namelijk zeer veel hondenaanvallen op paarden geweest.

De BHS wil daarom dat er zoveel mogelijk paardenmensen hierop reageren. De organisatie zelf heeft al tien jaar lang alle informatie over slachtoffers van hondenaanvallen bijgehouden, om te laten zien hoeveel impact een gevaarlijke hond kan hebben op ruiters en paardeneigenaren.

In die tien jaar kwamen er 97 meldingen binnen van slachtoffers van aanvallen, waarvan 74 in de afgelopen drie jaar, en dit zijn slechts de gevallen die wel bij de organisatie werden gemeld. De BHS denkt dat het werkelijke aanval veel hoger ligt.

Drieenveertig ruiters en eigenaren liepen hierbij verwondingen op, wat laat zien dat gevaarlijke honden een groot issue zijn voor de Britse paardenliefhebbers.
Mark Weston, directeur van de BHS: "Het aantal ongevallen maakt duidelijk dat er steeds meer aanvallen van honden komen, en moet een duidelijk statement maken naar de verantwoordelijke hondeneigenaren."

"Er moet een nieuwe en strengere wet komen die de aanvallen van honden op paarden en hun eigenaren doet afnemen, gezien dit een duidelijk probleem aan het worden is in Engeland."

ivy_power89

Re: Britse paardeneigenaren moeten hondenaanvallen rapporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:01

zou in nederland ook geen slecht plan zijn

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:13

Idd Ivy _/-\o_ amen.

Hier ook wel aanvallen van honden gehad waarbij het baasje rustig naar de afloop zat te kijken en bij herhaaldelijk vragen of ze de hond onder controle wilde houden, de schouders optrok en bleef zitten :(

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:00

ivy_power89 schreef:
zou in nederland ook geen slecht plan zijn

Helemaal mee eens..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:19

Sommige mensen zou je inderdaad .......
Lijken het leuk te vinden en lijken nieuwgierig te zijn over wat er gaat gebeuren.
Veel mensen hebben totaal geen besef over hoe gevaarlijk het kan zijn of het boeit ze gewoonweg niet.

Hier is het mega druk altijd op het strand met wandelaars en honden.
Mijn vaders paard heeft tal van honden laten vliegen op het strand :D
Komt een hond vervelend doen? Hij kijkt het effe aan en draait snel en trapt. Hij mist nooit :D
Hij zal zich echt niet laten bijten en terroriseren door een hond en groot gelijk heeft ie!!
En dan hebben de mensen nog het lef woedend te worden op mijn vader, terwijl zij gewoon met hun handen in de zakken aan het kijken waren terwijl hun hond een paard aan het terroriseren is. Hoe gestoord kun je zijn?
En mijn vader zal ze dat dan ook haarfijn duidelijk maken!! :+
Er zijn er die als ze mijn vader op het strand zien met z'n paard direct hun hond aan de lijn doet.
Dan is het van: daar heb je die bullebak met dat gevaarlijke paard is het dan.
Ja hoor het is altijd de schuld van een andere he.
Het is natuurlijk niet zo dat ie honden trapt die niets fout doen. Dan zou nl. mijn vader fout zitten.

Wij gaan meestal wel stappen als we honden tegenkomen. Honden hebben nu eenmaal dat ze gaan jagen als andere dieren rennen. Instinct. En ik vind dat je het als ruiter ook niet moet uitdagen.

Zij horen rekening te houden met ons, en wij met hen. Heel simpel, maar helaas niet te begrijpen voor veel mensen.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:02

Ik heb zelf een hond en die rent wel eens blaffend achter paarden aan. Maar alleen als ze draven of galloperen. :p stilstaand vind ze het niet interessant. Maar het is wel gevaarlijk en behoorlijk irritant. Ik kan haar dan wel roepen maar ze reageert dan nergens meer op. Ook ik heb wel eens een hekel aan honden als ik aan het paardrijden ben maarja ik kan de situatie van beide kanten bekijken :D
Als je mijn hond tegenkomt ( een drentshe patrijs) blijf dan stil staan tot ik haar weer gevangen heb :P ze is wel lief want ze bijt echt niet maar vind het gewoon leuk om achter dingen aan te rennen. Ze doet het ook bij fietsers en hardlopers.
Maar ik vind het wel gaar als mensen gaan toekijken hoe hun hond achter een paard aanrent en dan hun schouders optrekken :( Dat is wel echt het stomste wat je kan doen en het is erg asociaal!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:05

jes_sira schreef:
Wij gaan meestal wel stappen als we honden tegenkomen. Honden hebben nu eenmaal dat ze gaan jagen als andere dieren rennen. Instinct. En ik vind dat je het als ruiter ook niet moet uitdagen.

Zij horen rekening te houden met ons, en wij met hen. Heel simpel, maar helaas niet te begrijpen voor veel mensen.

Hier ben ik het heel erg mee eens!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:08

acera1991 schreef:
Ik heb zelf een hond en die rent wel eens blaffend achter paarden aan. Maar alleen als ze draven of galloperen. :p stilstaand vind ze het niet interessant. Maar het is wel gevaarlijk en behoorlijk irritant. Ik kan haar dan wel roepen maar ze reageert dan nergens meer op. Ook ik heb wel eens een hekel aan honden als ik aan het paardrijden ben maarja ik kan de situatie van beide kanten bekijken :D
Als je mijn hond tegenkomt ( een drentshe patrijs) blijf dan stil staan tot ik haar weer gevangen heb :P ze is wel lief want ze bijt echt niet maar vind het gewoon leuk om achter dingen aan te rennen. Ze doet het ook bij fietsers en hardlopers.
Maar ik vind het wel gaar als mensen gaan toekijken hoe hun hond achter een paard aanrent en dan hun schouders optrekken :( Dat is wel echt het stomste wat je kan doen en het is erg asociaal!

Ik vind het slimmer dat jij je hond aan de lijn doet zodra je een paard aan ziet komen, en je haalt de hond weer van de lijn af wanneer het ruimschoots gepasseerd is.
Dat doe ik altijd met mijn hond, en die raced er niet eens achteraan. Gewoon uit veiligheidsoogpunt.
Jij kunt zeggen en vinden dat je hond een schatje is, een paard kan er van aan de kletter gaan en zijn nek breken.
Aan de lijn lijkt me het minste dat je dan kunt doen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:31

Inderdaad aan de lijn ermee !

Had er gister ook weer 1 , hond werd al door het dollen heen toen die de pony's zag.
We naderen de vrouw en opeens terwijl we nog op paar meter afstand zijn klikt ze de hond los.
Die vloog dus met een bloedgang op de pony's af.

Wat is dat de moeite om die hond nog ff een aantal meters aangelijned te houden :?

En dan krijg je nog vaak de opmerking 'maar hij doet niks' , maar dat betekent niet dat m'n pony ook niks doet..

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:19

Goed idee. Als een hond alleen maar blaft vind ik het nooit zo erg. Maar ik ben laatst aangevallen door een pitbull met m'n pony. Die sprong gewoon naar haar keel :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:14

"hij doet niets"
"nee, maar mijn knol wel "

we hebben op stal een blaffertje wat nogal eens mee komt , die moet af en toe echt rennen voor der leven ~~}>

maar dit is wel de reden dat ik een zweep mee heb met buitenrijden, kan ik irritante staarten- en hakkenbijters een welgerichte tik mee geven , liefst met het handvat

SpeTTerDesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:18

Helemaal mee eens!! Die vervelende honden als je aan het buiten rijden bent! :(

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:45

Ik ben samen met m'n paard eens door 3 honden tegelijk aan gevallen, mijn paard had geleerd dat wanneer er een hond op haar af kwam dat ze er met haar hoofd naar toe moet draaien, honden pakken nl altijd naar de achter benen, maar met 3 gaat dat aardig lastig. Dit was echt een situatie waarvan ik het jammer vond dat mijn paard niet trapte, arm beest was helemaal over de zeik, omstanders wilde helpen, maar dat ging niet omdat m'n paard rondjes aan het spinnen was, ze kon geen kant op :\
Helaas vond eigenaar het geen noodzaak om te helpen, want die vond dat ik maar ergens moest rijden waar geen honden liepen 8)7 Ben toen niet zo beleefd meer gebleven O:) Het was tevens ook niet de eerste keer dat haar honden vervelend tegen m'n paard deden :\