Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
yarrah schreef:esoterische zelfontdekkingsseminars......![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esoterie
Als jij het snapt......
Pollewoppy schreef:Goed stukje.
Er stond laatst ook een stukje in de BIT over dit onderwerp. Ik vind het goed omschreven dat het paard op zich geen therapeut is. Alleen kennis van paarden is in dit geval zeker niet voldoende om een therapie of wat ook met paarden te geven.
Ik vind de benaming co-therapeut dan ook wel heel mooi in dit artikel. Ik denk dat dat de rol van het paard binnen een therapie beter beschrijft.
Tja, ik had ook nog nooit van de Nederlandse Stichting Helpen met Paarden (SHP) gehoord. Pollewoppy schreef:yarrah schreef:esoterische zelfontdekkingsseminars......![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esoterie
Als jij het snapt......
Bij esoterie kun je een beetje in de richting van spiritualiteit denken.
Het kan minder zweverig zijn dan de eerste zin op wikipedia doet vermoeden. Één van de dingen is bijvoorbeeld bewustzijn in het hier en nu. Waarmee bedoeld wordt dat je in het huidige moment leeft, ipv steeds met je gedachten het verleden te analyseren of de toekomst aan het voorspellen bent zeg maar.
maar goed, als het helpt..... 
scheepie schreef:Zo geven ze ook op een bepaalde manier tuinieren, oke, is wat anders, maar mensen betalen duur en staan naast de therapiesessie van het tuinieren in hun vrije tijd hun gigantische tuin gratis te onderhouden (spaart weer kosten van tuinman ), want dat is goed voor ze als ze dat er extra bijdoen. Tuinieren kan heel ontspannen zijn, maar de uitgekooktheid om mensen dan in hun vrije tijd jouw tuin te laten doen.
Zo worden de paarden ook alleen maar gepoetst door de cursisten, lekker makkelijk hoeven ze het zelf niet te doen en het paardis de therapeut, dus kortom geef iemand een borstel en laat hem je paard poetsen en vraag er 50 euro voor: therapie
upendo schreef:Die hippische kwalificatie, wat houdt dat in?
Citaat:Het paard kan alleen een functie bij therapie hebben, aldus Ulrike Thiel, “in samenspel met een kundig therapeut, een systematisch therapieconcept en de juiste randvoorwaarden.
Citaat:De gecertificeerde equitherapeuten van SHP hebben daarnaast ervaring opgedaan binnen de hulpverlening, ze moeten een hippische kwalificatie op zak hebben en zijn verplicht zich te blijven bijscholen.
Citaat:Dan pas kan het zijn vaardigheden ontplooien en een wezenlijke factor als niet-menselijke co-therapeut in het therapeutisch proces worden.
scheepie schreef:het paardis de therapeut, dus kortom geef iemand een borstel en laat hem je paard poetsen en vraag er 50 euro voor: therapie
Aurelle_ schreef:Ik vraag me bijna af waarom ik een universitaire studie psychologie doe. Blijkbaar kun je ook zo wel iets verzinnen. Ik vind het prima dat mensen anderen willen helpen, maar een therapie opstellen gaat wel een beetje ver voor een "ongeschoolde".