Friese Tjalbert 460 ingeschreven in stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Friese Tjalbert 460 ingeschreven in stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:36

http://www.fps-studbook.com/

Afbeelding
Tjalbert voor de wagen
foto: http://www.jw-fotografie.nl
Van de twee hengsten die waren overgebleven voor het aangespannen deel van het voorjaarsverrichtingsonderzoek van de Friese Paardenstamboek is afgelopen zaterdag een hengst ingeschreven. Het gaat om de vierjarige Tymon fan Bloemhof, die met de naam Tjalbert 460 (v. Beart 411) is ingeschreven. Tjalbert 460 is een hengst die is ingeteeld op de eigen moederlijn. Zijn moeder is de Stermerrie Grevinne fan Lutke Peinjum, een Ulke 338-dochter uit de preferente Stermerrie Ealfrou fan Lutke Peinjum. Deze merrie heeft de ster preferente Setske F (v. Feitse 293) als moeder en is daarmee een halfzus van Beart 411, de vader van de Tjalbert 460.

Tjalbert is een correct gebouwde hengst met voldoende rastype, die nog wat aan uitstraling zou mogen winnen. In het verrichtingsonderzoek liet hij een zeer evenwichtig beeld zien, zowel over de disciplines als voor de verschillende kenmerken. Gedurende het onderzoek heeft hij voortdurende een stijgende lijn laten zien. Hij kenmerkt zich verder als een goed te bewerken hengst, die met name een correct gebruik van het achterbeen heeft.

De andere overgebleven hengst, Urbanus van 't Soeskeshof (v. Doaitsen 420), is een hengst met een zeer fraaie voorhand, eveneens afkomstig uit een sterk fokkende moederlijn. Met name het gebruik van het achterbeen (achterbeen kan sneller met meer buiging ondergebracht worden) van Urbanus was het struikelblok om te kunnen worden ingeschreven.

Kijk hier voor de cijfers van Tjalbert en Urbanus

Emuline

Re: Friese Tjalbert 460 ingeschreven in stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:43

hopelijk horen we snel nog wat van hem! als het zo goed gaat!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:01

Werd dit gehouden in Ermelo gisterochtend? :o Heb één van de twee wel op de foto tijdens de menproef, de eerste van de twee. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:07

Even nagezocht, maar kan iemand verifieren of het deze hengst is?

Afbeelding
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:22

Hee wat leuk! Bij de fokker van deze paarden (fan Lutke Peinjum) heb ik nog een paard gereden. Zal eens even verder speuren naar nieuws!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:25

Wat ik dan weer vreemd vind is dat ze adviseren om onder de 5% inteelt te fokken. En een hengst goedkeuren die er boven zit. Niet dat ik het de eigenaren niet gun.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:37

Muzefee: ja het is die hengst.

FriesWytske: inteelt onder de 5% is een richtlijn. meer inteelten mag altijd, maar dan moet je je bewust zijn van wat je aan het doen bent (verankeren van zowel zwakke als sterke punten).
Dit is een slimme lijninteelt op de supersterk verervende Setske F. Dit soort inteelten zijn bewust gekozen en kunnen zo hun voordelen hebben.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:41

is het ook dezelfde tymon die vorig jaar in de 3e bezichtiging strandde?

naam komt me erg bekend voor namelijk..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:43

Dit is dezelfde Ania. Daarom vind ik het ook erg vreemd. Toen was de de reden het hoge inteeltpercentage. En dit jaar kijken ze daar niet naar.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:47

Wat leuk, Tymon is gefokt door mijn buurman