Drie paarden dood op de dag voor de Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie paarden dood op de dag voor de Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 08:29

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Na de dood van drie paarden binnen 35 minuten tijdens de Britse Grand National race, ligt de Engelse tv-zender BBC onder vuur. De welzijnsorganisatie Animal Aid is boos op de zender omdat deze zou hebben gefaald aandacht te besteden aan het incident, terwijl er op dat moment paarden lagen te sterven op de baan.

Afgelopen vrijdag, de tweede dag van het driedaagse evenement, kwamen drie paarden om het leven. Twee van hen braken hun nek en rug op de Valentine's Brook hindernis op de Grand National renbaan. De paarden waren de acht jaar oude Prudent Honour en de zevenjarige Plaisir D'Estraval. Geen van deze twee paarden had ooit eerder over dit soort hindernissen gesprongen.

Het derde dodelijk ongeval was Schindlers Hunt. Dit paard brak zijn voorbeen tijdens een eerdere race op deze wedstrijd, slechts 35 minuten voor de andere twee dieren om het leven kwamen.

Op de eerste wedstrijddag was er ook al een incident. Een zes jaar oude merrie, genaamd Pagan Starprincess, viel tijdens het springen van de eerste hinernis. De merrie heeft toen waarschijnlijk een fatale rugblessure opgelopen en moest worden ingeslapen.

Animal Aid is bang dat de zeven rennen die vandaag worden gelopen tijdens de Grand National, inclusief de loodzware Nationale Steeplechase, nog meer dode paarden zullen opleveren. Vorig jaar kwamen er eveneens vijf paarden om het leven tijdens dit evenement.

Andrew Tyler, directeur van Animal Aid, schreef een brief naar uitvoerend producente van de BBC, Barbara Slater, waarin hij eist dat het televisie-team voortaan meer aandacht zal besteden aan de paarden, in plaats van nationale sterren die toevallig aanwezig zijn tijdens dit evenement.

De BBC mag in maar liefst 140 landen beelden van de Grand National uitzenden. In totaal heeft de zender meer dan 600 miljoen kijkers. Volgens Animal Aid heeft de televisie-zender meer aandacht voor de loslopende jet-set bezoekers op het evenement dan voor de sport zelf, en werden de dodelijke ongevallen in slechts drie zinnen genoemd. "De BBC denkt dat ze de dood van maar liefst 3 paarden in 35 minuten kunnen afdoen met drie loze zinnen. Ze zullen flink aan hun uitzending verdienen, maar de echte gebeurtenissen op de renbaan brengen ze niet in beeld," aldus een woordvoerder van Animal Aid.

Captain

Re: Drie paarden dood tijdens Britse Grand National renwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:31

Ohh wat vreselijk zeg... :n

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:31

Verschrikkelijk!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:32

Bleh, hier draai m'n maag van om.
Ik ben niet tegen dit soort races, maar er moet gekeken worden naar de veiligheid van de hindernissen, ruiter en paard. En er moet ook zeker gekeken worden naar de ervaring/training die de deelnemende paarden (en ruiters) hebben.

edit: ook in de eventing, zijn veel zaken verbeterd de laatste jaren, wat heeft gezorgd voor minder dodelijke ongelukken. Helaas kun je natuurlijk niet alles voor komen.
Laatst bijgewerkt door Morris op 10-04-10 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:32

Zulke zware races is dan toch geen sport meer? Ik heb niets tegen de rensport, maar wel als het boven het kunnen van de paarden gaat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:33

Ik hou echt niet van steeplechase, wel spijtig inderdaad dat ze het wegwuiven op televisie. Mensen mogen er zeker geconfronteerd mee worden

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:34

Pfoe, dat is niet misselijk. Wordt er stil van...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:34

Inderdaad, de media laat zien wat zij willen laten zien. Dit moet niet vergeten worden. Heel belangrijk dus, hoe en wat wordt de media ingestuurd.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:36

Mijn idee, maar wel erg simpel misschien. Laat die beelden nu maar gewoon zien, zodat we (organisatie voor en tegen) samen naar oplossingen kunnen kijken. Maar ik denk niet dat dit zal gaan gebeuren, dan zul je dus alleen maar 'geheime' beelden te zien krijgen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:42

even een nuancering: deze races zijn niet de Grand National zelf, die moet vandaag nog gelopen worden.

Deze races zijn races in het voorprogramma van de Grand National en vinden wel plaats over dezelfde hindernissen, maar in een kortere race.

Desalniettemin blijft het natuurlijk een tragedie voor fokkers, eigenaren, trainers en rijders dat deze paarden op zo'n wijze aan hun einde komen. :(

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:46

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:48

Walgelijk. |(

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:08

Leuke sport..

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:09

Die paarden lopen zo'n groot risico bij zo'n race |(

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:17

Dan zie ik liever die races zonder die idiote hindernissen. Echt vreselijk. Ik ben ooit naar een renbaan in Engeland geweest, daar is er toen ook eentje overleden, vond het echt afschuwelijk, maar idd wordt er weinig over gemeld.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:21

Wat me dan opvalt is dat er paarden meedoen niet nog nooit over dergelijke hindernissen heen gesprongen zijn... dat zou toch niet mogen en is vragen om ongelukken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:32

Als dit soort dingen vaker gebeurt bij zulke races, moet het misschien wat minder zwaar worden allemaal.....
Het kan toch niet zo zijn dat er voor ons plezier paarden het loodje leggen? :\

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:37

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de desbetreffende hindernis.

Ik vind dit echt niet kunnen. Iedere sport waarbij drie mensen om zouden komen,
zou meteen afgeschaft, of in ieder geval, flink onder de loep worden genomen.
Waarom hierbij niet?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:41

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:44

Geef mij maar vlakkebaan rennen..

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:45

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:45

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:55

Wat verschikkelijk, die foto's zien er ook echt erg uit..

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:57

Ik vind rensport mooi ,maar dit is niet leuk meer ik snap heus wel dat als je met een vaart van 45km niet over een hegje van 50cm kan springen dan sla je ook over de kop. Maar inderdaad zonder hindernissen is mooi genoeg!!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:01

te idioot voor woorden dat dergelijke wedstrijden nog bestaan! En ben er volkomen mee eens dat het belachelijk is dat de BBC hier geen aandacht aan besteedt. Als er zo veel dodelijke ongevallen gebeuren in iets wat ze zogenaamd een 'sport' noemen, dan gaat er m.i. iets toch niet helemaal goed! Ben helemaal niet tegen de rensport, maar dit vind ik echt idioot..