Con Polydor.
De hengstenkeuringscommissie van het NRPS is voor een advieskeuring op Stal Bessemeind van Ad Goeijers geweest en heeft de driejarige Con Polydor geaccepteerd, onder voorbehoud van alle bekende eisen zoals röntgenfoto’s en een voldoende moederrapport.
Con Polydor is zeer interessant gefokt. Vader Converter (Contender x Silvio I) kreeg na zijn 30 dagen test in Adelheidsdorf (2003) tweemaal een 10 voor springaanleg en vermogen, en bewees zich al met een overwinning tijdens het Oldenburger Landeschampionat en kwalificaties voor het Bundeschampionat en WK Lanaken. De moeder is Papyon (Polydor x Pilot). Zij bracht al het 1.50 springpaard Flower’s Daughter. Con Polydor’s moeder komt uit een Westfaalse moederlijn, dezelfde als van Cornet’s Stern, Friedensritter, Glücksklee, Rossini en het international succesvolle springpaard Gladys S, dat onder Ludger Beerbaum € 1,6 miljoen aan prijzengeld heeft gewonnen. Con Polydor zelf was de kampioenhengst bij het ZfdP en is ook al goedgekeurd in Oldenburg.
De hoog in het bloed staande hengst is mooi gebouwd, rijtypisch, en heeft een goede uitstraling, zo oordeelde de jury. Commissievoorzitter Gert Teunissen vond de hengst nog heel jeugdig aan doen, en verwacht dat hij ook in fysiek opzicht nog behoorlijk zal groeien. Tijdens de keuring toonde hij zich koel en liet behalve fraaie sprongen ook het gangwerk van een dressuurpaard zien. “De hengst draafde met veel bravoure, schoudervrijheid, takt en balans en een goed dragend achterbeen. Ook in galop liet hij zich uitstekend zien”, aldus Teunissen.
Eigenaar Ad Goeijers is laaiend enthousiast over zijn aanwinst. “Con Polydor kan zonder meer een toegevoegde waarde betekenen voor de Nederlandse fokkerij. Ik ben drie jaar op zoek geweest naar een echt goede hengst. Als ik er een gevonden dacht te hebben, was er altijd wel iets. Deze hengst heeft echt alles mee: hij is bloedmooi, kan ongelooflijk goed lopen en springt voor een tien. Hij werd gefokt bij Patrick Müller uit Pforzheim en als veulen gekocht door Hengstenstation Beckmann vanwege zijn geweldige manier van bewegen. Bij het keuringsklaar maken, en op de keuring zelf, kwam ook zijn springtalent naar voren. En omdat Beckmann verder alleen dressuurhengsten ter dekking heeft staan, kon ik hem kopen. Dit bloed past ook uitstekend bij de nafok van Quasimodo. Ik ben echt de koning te rijk”, aldus Goeiers, die de hengst nog maar kort geleden uit Duitsland heeft gehaald en heel blij is dat het NRPS de mogelijkheid biedt van een advieskeuring, waardoor Con Polydor al dit seizoen met een Nederlands dekbrevet de fokkerij kan gaan dienen.
had het nieuws afgelopen week al gehoord