Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikki_L schreef:Ik had dit ook op bokt geplaatst, maar ik had niet gezien dat er al een topic over was
Ik vind het al erg zielig, maar dat de dieren ook nog eens zo aan hun einde moeten komen.. Daar heb ik geen woorden voor
Cayenne schreef:http://www.wakkerdier.nl
Een greep uit de geconstateerde misstanden:
- Een groot deel van de paarden is sterk vermagerd of ondervoed.
- Dagenlange veetransporten tot 2.500 kilometer in de tropische hitte met geen of amper eten of drinken.
- Een aanzienlijk deel van de paarden sterft tijdens het vervoer door uitputting, honger en ziekte.
- Bij een recente sluiting van een slachterij kwamen tientallen wachtende paarden door verhongering om het leven.
- Zelfs de gebrekkige Latijns-Amerikaanse wetgeving wordt niet gerespecteerd, bijvoorbeeld door onwettig vervoer in dieronvriendelijke dubbeldekkers.
- Een deel van de paarden wordt in veewagens met touwen aangebonden, waardoor ze zichzelf ophangen als ze vallen.
De paardenvleeshandel neemt wereldwijd sterk toe. In 2005 werden 4,7 miljoen paarden voor het vlees geslacht, in 1995 waren dit nog 2,8 miljoen paarden. China is de grootste paardenvleesslachter ter wereld met 1,7 miljoen paarden. Maar ook Latijns-Amerika slacht meer dan een miljoen paarden, met name in Mexico, Argentinië en Brazilië. Nederland is van oudsher een grote handelaar in paardenvlees. In 2007 werd 11 miljoen kilo paardenvlees geimporteerd.
De undercover actie wordt vandaag niet alleen in Nederland maar ook door Gaia in België en One Voice in Frankrijk gepubliceerd.
Melody21 schreef:Ik vraag me toch af wat het voor de paarden zelf doet , als NL minder of geen paardenvlees meer koopt in deze landen ?
Melody21 schreef:Tuurlijk moet er wat aan gedaan worden. Maar waarom denk je dat er op lange termijn wel wat veranderd?
Ik sta open voor uitleg hoor.