Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:33

http://www.wakkerdier.nl

Uit undercoveronderzoek in opdracht van Wakker Dier blijkt dat veel paardenvlees, dat verwerkt wordt in snacks als frikadellen, hamburgers, kroketten en gehaktballen, afkomstig is van ondervoede en mishandelde paarden uit Latijns-Amerika. Jaarlijks importeert Nederland 11 miljoen kilo paardenvlees, met name uit Latijns Amerika. Wakker Dier heeft Nederlandse snackfabrikanten, waaronder Mora en Beckers, vandaag dringend verzocht in ieder geval geen paardenvlees uit Latijns Amerika (meer) te gebruiken.

In Latijns Amerika worden nog veel paarden als werkpaarden gehouden. Deze paarden worden afgedankt bij ziekte of lage(re) prestaties. Omdat ze op dat moment weinig waarde meer hebben worden ze ook waardeloos behandeld: ze krijgen de laatste levensweken amper voer, worden ruw behandeld en eindigen veelal ondervoed via veemarkten of dagenlange veetransporten (tot 2.500 km) in de tropische hitte, in een slachthuis waar ze uit hun lijden worden verlost. Veetransporteurs bevestigen dat paarden vaak niet levend aankomen. Een slachterij bevestigd dat recent in n week tientallen paarden stierven door uitputting nog voor ze geslacht werden.

Nederlandse paardenvleeshandelaren behoren tot de grootste klanten van deze Latijns Amerikaanse slachterijen. De heersende gedachte bij consumenten is dat paardenvlees afkomstig is van goed verzorgde Nederlandse paarden, die hun leven lang genoten van sappige groene weides. Dit blijkt echter veelal onjuist. Nederlands paardenvlees wordt juist, door de hoge vleeskwaliteit veel geexporteerd naar Zuid Europa. Nederland importeert jaarlijks 11 miljoen kilo paardenvlees uit met name Latijns Amerika en is daarmee één van de grootste paardenvleesimporteurs van Europa. Dit vlees van slechtere kwaliteit wordt vooral verwerkt in snacks. Onderzoek in opdracht van Wakker Dier in 2007 toonde aan dat in een derde van de snacks, vooral in frikadellen en gehaktballen, paardenvlees verwerkt wordt.

Een greep uit de geconstateerde misstanden:

- Een groot deel van de paarden is sterk vermagerd of ondervoed.

- Dagenlange veetransporten tot 2.500 kilometer in de tropische hitte met geen of amper eten of drinken.

- Een aanzienlijk deel van de paarden sterft tijdens het vervoer door uitputting, honger en ziekte.

- Bij een recente sluiting van een slachterij kwamen tientallen wachtende paarden door verhongering om het leven.

- Zelfs de gebrekkige Latijns Amerikaanse wetgeving wordt niet gerespecteerd, bijvoorbeeld door onwettig vervoer in dieronvriendelijke dubbeldekkers.

- Een deel van de paarden wordt in veewagens met touwen aangebonden, waardoor ze zichzelf ophangen als ze vallen.

De paardenvleeshandel neemt wereldwijd sterk toe. In 2005 werden 4,7 miljoen paarden voor het vlees geslacht, in 1995 waren dit nog 2,8 miljoen paarden. China is de grootste paardenvleesslachter ter wereld met 1,7 miljoen paarden. Maar ook Latijns Amerika slacht meer dan een miljoen paarden, met name in Mexico, Argentinië en Brazilië. Nederland is van oudsher een grote handelaar in paardenvlees. In 2007 werd 11 miljoen kilo paardenvlees geimporteerd.

De undercover actie wordt vandaag niet alleen in Nederland maar ook door Gaia in België en One Voice in Frankrijk gepubliceerd.

Cherry

Re: Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:36

:oo ,schandalig zeg,kan het nog erger?!
Verschrikkelijk voor die paardjes om zo te moeten eindigen...

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:38

...
wat verschrikkelijk ;s

voor mij word het dus kaassoufle ..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:41

Dit is een van de redenen waarom ik al jaren geen vlees eet...

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:42

Ik had dit ook op bokt geplaatst, maar ik had niet gezien dat er al een topic over was

Ik vind het al erg zielig, maar dat de dieren ook nog eens zo aan hun einde moeten komen.. Daar heb ik geen woorden voor ;(

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:48

Jeetje moeten we echt door zo'n topic wakkergeschud worden. En gaan nu alle mensen die al jaren gewoon frikandellen ed eten nu reageren hoe zielig het wel niet is...

Ja ik eet vlees maar ik eet geen paardenvlees. Dat wil zeggen dat ik elke doos met snacks die hier binnenkomt even nakijk op paardenvlees. Nee ik heb nog nooit een frikandel gegeten...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:48

oke voor mij geen mora en beckers!!!
nack's van mora at ik al niet omdat ik wist dat daar paarden vlees in verwerkt word,ik hou het ook op een kaasoufle!
vreselijk dat die paarden zo aan hun einde komen!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:49

Gelukkig staat dit dus nu op bokt. In het topic over de Canedese slachthuizen waren er mensen die niet geloofden dat het vlees van hun kroketje van dit soort paarden kwam :)

Het zit trouwens niet alleen in Mora en Beckers... in alle merken zit paardenvlees....

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:49

Maar... wat gebeurt er met deze dieren als NL geen paardenvlees meer koopt uit Latijns-Amerika ?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:52

Dan neemt de vraag naar dit vlees af... en word Latijns Amerika hopelijk wkker geschud...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:53

Nikki_L schreef:
Ik had dit ook op bokt geplaatst, maar ik had niet gezien dat er al een topic over was

Ik vind het al erg zielig, maar dat de dieren ook nog eens zo aan hun einde moeten komen.. Daar heb ik geen woorden voor ;(

Jouw topic was ook eerst ;)

Goed dat er weer aandacht aan wordt geschonken. Dit soort berichten moeten steeds weer onder de media gebracht worden. Misschien komt dan ooit het besef dat wij mensen wel degelijk iets kunnen doen.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:54

Dan kunnen ze misschien naar de oostvaarderplassen daar regeert de natuur onder leiding van..........?????????

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:54

En dan wordt in dit artikel de slachtmethode nog niet verteld......
Arme arme dieren.
Ik eet alleen maar kaassoufflee......al jaren!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:57

Hey! Dit nieuws heb ik twee jaar geleden ook al op Bokt gezet. Heb er ook over naar Wakker Dier gemaild. :)

Hier een link naar het topic. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=6&t=912182

- Voor mensen die meer willen weten over slachtmethoden of foto's willen zien staat er een link (NIET doen als je een gevoelig klein meisje bent!). Het is heel ziek want ze doden paarden door in de ruggengraat te gaan hakken in plaats van ze eerst te verdoven.

- Er is een petitie die je hiertegen kunt tekenen, die link staat er ook, daar staan geen enge foto's bij. :)

Dus mensen, nu weten jullie wat er in je snack zit... ;(
Laatst bijgewerkt door Fitch op 08-04-10 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:57

Cayenne schreef:
http://www.wakkerdier.nl

Een greep uit de geconstateerde misstanden:

- Een groot deel van de paarden is sterk vermagerd of ondervoed.

- Dagenlange veetransporten tot 2.500 kilometer in de tropische hitte met geen of amper eten of drinken.

- Een aanzienlijk deel van de paarden sterft tijdens het vervoer door uitputting, honger en ziekte.

- Bij een recente sluiting van een slachterij kwamen tientallen wachtende paarden door verhongering om het leven.

- Zelfs de gebrekkige Latijns-Amerikaanse wetgeving wordt niet gerespecteerd, bijvoorbeeld door onwettig vervoer in dieronvriendelijke dubbeldekkers.

- Een deel van de paarden wordt in veewagens met touwen aangebonden, waardoor ze zichzelf ophangen als ze vallen.

De paardenvleeshandel neemt wereldwijd sterk toe. In 2005 werden 4,7 miljoen paarden voor het vlees geslacht, in 1995 waren dit nog 2,8 miljoen paarden. China is de grootste paardenvleesslachter ter wereld met 1,7 miljoen paarden. Maar ook Latijns-Amerika slacht meer dan een miljoen paarden, met name in Mexico, Argentinië en Brazilië. Nederland is van oudsher een grote handelaar in paardenvlees. In 2007 werd 11 miljoen kilo paardenvlees geimporteerd.

De undercover actie wordt vandaag niet alleen in Nederland maar ook door Gaia in België en One Voice in Frankrijk gepubliceerd.

Ik vraag me toch af wat het voor de paarden zelf doet , als NL minder of geen paardenvlees meer koopt in deze landen ?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:01

Wat een verschrikkelijk einde voor die dieren..
Vraag ik me ook af, het aantal paarden die geslacht moeten worden zal daarom niet dalen vrees ik..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:02

Melody21 schreef:
Ik vraag me toch af wat het voor de paarden zelf doet , als NL minder of geen paardenvlees meer koopt in deze landen ?

Waarschijnlijk in eerste instantie niet heel veel, maar op lange termijn wel. En... je moet toch ergens beginnen! :)* Als je niets doet en vanavond weer een mishandeld stukje paard bij de snackbar haalt, weet je in ieder geval zéker dat er niets verandert...

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:05

Tuurlijk moet er wat aan gedaan worden. Maar waarom denk je dat er op lange termijn wel wat veranderd?
Ik sta open voor uitleg hoor. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:07

Gelukkig dat het eindelijk in de media komt, want mensen hebben té vaak het excuus van "ja maar paardenvlees is niet zielig want die worden zo goed behandeld en hebben een fijn leven gehad.."
Als er minder vraag is naar paardenvlees dan krijgen de mensen ook minder geld voor hun paard, en dus worden ze niet meer over grote afstanden vervoert en gewoon losgelaten of thuis afgemaakt. Alles beter dan dat ze onderweg dood gaan door uitdroging of verhongering of zichzelf ophangen of op gruwelijke manieren in dat slachthuis aan hun einde komen.
Zelfde geldt voor de paarden in Amerika, die gaan nu soms ook duizenden kilometers verder naar een slachthuis in Mexico, terwijl je er regelmatig gratis je paard kan laten inslapen. Nou, als t vlees niet meer gewild is dan brengt t dus niks op en is t niet meer nodig om die paarden te vervoeren, en worden ze weer netjes ingeslapen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:08

Alle dingen die er nu zijn is door langdurige acties zo gekomen. Denk maar eens aan bijv de afschaffing van slavernij.... Na lang protesteren is daar ook een einde aan gekomen! Enwat dacht je van vrouwenrechten?

ZO lang er weinig vraag is, kunnen ze het vlees niet kwijt en worden ze hopelijk wkaker geschud...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:17

Melody21 schreef:
Tuurlijk moet er wat aan gedaan worden. Maar waarom denk je dat er op lange termijn wel wat veranderd?
Ik sta open voor uitleg hoor. :)

Voor de paarden zelf zal er nu niet heel veel veranderen, en die kunnen wellicht op dit moment ook maar beter geslacht worden ipv een hongerdood sterven of nóg langer werken terwijl ze er bij neervallen.

De snackfabrikanten zouden ten eerste eisen aan de fabrieken kunnen stellen mbt dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. Dat gebeurt ook in veel fabrieken in China en India die bijv. kleding of schoenen maken voor Westerse merken.

Daarnaast is er nu echt wel iets op gang richting biologisch en dierenwelzijn. Supermarkten verkopen steeds meer biologisch vlees, restaurants maken er steeds meer gebruik van. Over een (of twee, correct me if I'm wrong!) jaar verkoopt Albert Heijn alleen nog maar varkensvlees met het beter leven keurmerk.... Steeds meer mensen worden vegetariër. Misschien dat we langzaam iets geciviliseerder kunnen worden en daarmee andere culturen, zoals de Zuid Amerikaanse aan kunnen steken. Misschien ben ik idealistisch, maar zoals Juangi zegt, zo zijn vrouwenrechten en de afschaffing van de slavernij er ook ooit gekomen! :)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:26

Helaas moet ik zeggen dat dit artikel me totaal niet verbaast. Alles moet veel voor weinig zijn en dan krijg je dit soort praktijken. Men sluit de ogen en proeft alleen het resultaat en vertelt zichzelf dat het allemaal wel mee zal vallen. Vlees is toch vlees?

Zelf eet ik al jaren geen vlees (en ALS ik het ooit nog zou eten, zou het alleen van de biologische slager zijn). Vlees in snacks vertrouw ik sowiezo niet. Alleen al afgaande op de prijs, kan het kwalitatief niet goed zijn en/of is het zo goedkoop geproduceerd, dat het in geen geval diervriendelijk kan zijn. Zeker als je ook nog het (ingevroren?) transport meerekent in dit geval. Voor weinig geld, massa's produceren.. 'we' maken het wel 'smakelijk' met kruiden en E-nummers!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:28

Heb het in de krant gelezen.
En daar stonden gruwelijke foto's bij...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:30

Ik vind het een beetje hypocriet om het extra zielig te vinden omdat het paarden zijn. In dat soort landen hebben andere dieren het vaak minstens net zo slecht als deze paarden.
En kijk ook in ons eigen land, zoveel dieren die dood gaan zonder ooit daglicht te hebben gezien, eendagskuikens die door de schredder gaan, veulens gefokt omdat het zo leuk is en een jaar later op de vrachtwagen naar italie staan :n

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:32

Alsof dit nog niet bekend was.... :roll:
Odetteke, sluit me helemaal bij je aan.