Vlaamse politie wil besparen en zoekt oudere paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse politie wil besparen en zoekt oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 09:13

http://www.demorgen.be

De federale politie in Belgie is van plan om paarden aan te kopen die al enkele jaren oud zijn.
De bedoeling is om zo geld te besparen op de dressuur en africhting van de dieren.

Dit jaar zoekt de politie paarden tussen de 5 en 10 jaar oud. "We hebben geen interesse meer in jonge paarden om budgettaire redenen. Als we een paard kopen dat al gedresseerd is, sparen we negen maanden uit aan opleiding door een agent die al zijn tijd aan dressuur moet wijden. Dat geld kunnen we wel beter besteden", aldus Benoît Van Houtte, verantwoordelijke bij de politie te paard.

De politie heeft momenteel 176 paarden en zoekt er nog 12, schrijft La Dernière Heure.

superwoman

Re: Vlaamse politie wil besparen en zoekt oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:38

In Nederland kiezen ze toch ook voor wat oudere paarden?

Toen ik klein was hebben ze mij verteld dat een manege-paard werd verkocht aan de politie.(was trouwens niet lang van de manege geweest) Het was best aannemelijk, want het was een mooi, groot en braaf paard (nog zwart ook)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:43

dat ze dat niet eerder bedacht hebben, zo kunnen ze inderdaad een hoop geld besparen en hiermee andere zaken bij de politie weer verbeteren.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:43

geen gek idee!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:45

Tja maar een verder geleerd gezond paard is normaal gezien ook duurder in aanschaf, ik denk dat ze dat weer ff vergeten zijn.

Een een verder afgericht dressuurpaard is daarom nog geen makkelijker paard of beter geschikt voor dit werk. Mij lijkt dat ze idd de eerste plaats durvers en brave paarden nodig hebben. En of dat dan een 4 jarige is die de basis kent of een 10 jarige zal weinig uitmaken.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:48

Ik ben het deels wel en deels niet met je eens.

De leeftijd maakt er inderdaad weinig op uit. Maar als er 9 maandsalarissen aan uitgegeven moeten worden om het paard zover te krijgen als een reeds beleerd paard dan is het al snel goedkoper om een reeds beleerd paard te kopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:51

Yvonniej schreef:

De leeftijd maakt er inderdaad weinig op uit. Maar als er 9 maandsalarissen aan uitgegeven moeten worden om het paard zover te krijgen als een reeds beleerd paard dan is het al snel goedkoper om een reeds beleerd paard te kopen.

Als dat effectief zolang duurt dan vrees ik dat ze betere ruiters en leermeesters moeten zoeken. De paarden moesten altijd al zadelmak zijn, dus de beginselen zullen er wel opgezeten hebben (3 gangen op beide kanten en een stop :-) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:51

Ach, een groot paard dat geen bekende afstamming heeft, of een kruising is, dat alleen de basis kent, zal niet zo gek duur zijn :) Voor één politieauto kun je heel wat van zo'n paarden kopen :Y)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:53

bulck schreef:
Yvonniej schreef:

Als dat effectief zolang duurt dan vrees ik dat ze betere ruiters en leermeesters moeten zoeken. De paarden moesten altijd al zadelmak zijn, dus de beginselen zullen er wel opgezeten hebben (3 gangen op beide kanten en een stop :-) )

Ik weet niet in hoeverre ze ze dressuurmatig doorrijden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:42

Ja ik ook niet, mij lijkt het vnl een kwestie van de 3 gangen, wat kort kunnen draaien, maar vnl gehoorzaam, braaf en een groot hart hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:44

Dat ze daar nu pas mee komen, ik dacht dat ze dat allang deden?!
Maar zo'n voplledig getraind paard kost ook wel meer dan een groentje he, dus misschien dat ze er daarom pas nu iets aan hebben om het zo te doen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:46

Aria_zz schreef:
Maar zo'n voplledig getraind paard kost ook wel meer dan een groentje he, dus misschien dat ze er daarom pas nu iets aan hebben om het zo te doen.

Opzich hoeft het trouwens niet zo te zijn dat een 'volledig' beleerd paard. Dus laten we zeggen B niveau meer kost dan een groen paard. Bij een groen paard zit een verwachtingspatroon wat bij een beleerd paard al weg kan zijn. Als hij minder talentvol blijkt te zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:50

Yvonniej schreef:
Aria_zz schreef:

Opzich hoeft het trouwens niet zo te zijn dat een 'volledig' beleerd paard. Dus laten we zeggen B niveau meer kost dan een groen paard. Bij een groen paard zit een verwachtingspatroon wat bij een beleerd paard al weg kan zijn. Als hij minder talentvol blijkt te zijn.

Ja maar B is nu niet volledig beleerd e, een ietsofwat zadelmak paard heb je in no time op B/l niveau. Zeker met een kundige ruiter en onder goede begeleiding. Maar wie zegt dat die 8jarige brave beleerde een geschikt politiepaard zal zijn? Want buiten het dressuurmatige moeten ze er ook geschikt voor zijn. En dan denk ik dat een jonge nog veel flexibeler is om aan situaties te laten wennen, dan een paard dat al wat ouder is (karakter grotendeels al gevormd is).
Laatst bijgewerkt door bulck op 07-04-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:00

ze hebben het over paarden van 5 t/m 10. Ik denk dat die echt nog wel wat te leren valt.

Ik denk trouwens ook niet dat een 3 of 4 jarige dat werk al aan kan of moet kunnen.

En kijk eens naar de prijzen op het moment. En gewoon leuk normaal goed gereden paard is de hoofdprijs niet meer waard. De prijzen zijn enorm gedaald.

We kunnen wel gaan discusseren of een 8 jarige brave beleerde er wel of niet geschikt voor is, want elk paard is anders. Zwart wit gekeken, denk ik dat ze beter uit zijn met een 5,6,7 jarige dan met een 3 of 4 jarige.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:05

Yvonniej schreef:
ze hebben het over paarden van 5 t/m 10. Ik denk dat die echt nog wel wat te leren valt.

Ik denk trouwens ook niet dat een 3 of 4 jarige dat werk al aan kan of moet kunnen.

En kijk eens naar de prijzen op het moment. En gewoon leuk normaal goed gereden paard is de hoofdprijs niet meer waard. De prijzen zijn enorm gedaald.

We kunnen wel gaan discusseren of een 8 jarige brave beleerde er wel of niet geschikt voor is, want elk paard is anders. Zwart wit gekeken, denk ik dat ze beter uit zijn met een 5,6,7 jarige dan met een 3 of 4 jarige.

Dat is ook wel zo... Maar ze hebben in mij ogen weinig verandert buiten de leeftijd opgetrokken. En nu willen ze doen uitschijnen dat het hen veel kost qua opleiding, maar elk paard was in principe evenwaardig bij aanvang van de opleiding, want ze moesten allen aan dezelfde criteria voldoen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:07

Oke dat is wel een beetje vreemd inderdaad. Ik bekijk het gewoon van de buitenkant. En zwart-wit :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:08

Hoe dan ook heeft elk paard een karakter, dus of ze hem nu aannemen op 8 of 4, het paard heeft er aanleg voor of niet. Maar het is idd wel zo dat sommige paarden al jong veel geld kosten door de verwachtingen, maar dan zullen ze alleen maar meer kosten naar mate ze ouder (bedoel dan tot 10 ofzo) zijn en goed beleerd.
Ik denk ook dat de politie gewoon de tijd van de politie man/vrouw niet meer in het beleren en volledig klaar maken wil steken maar eerder in schriktraining en kennis maken met de berijder. Ik denk dat dat hun grootste uitgave dan moet zijn, al denk ik toch dat het niet zo super veel zal uitmaken qua geld, eerder qua tijd.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:59

Half jaartje geleden plaatsen ze oproep voor paarden. Nu moeten ze ineens ouder zijn!
In België kan het toch weer allemaal he :P

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:57

In nederland is het zo dat ze een basis moeten hebben dus zeker B dressuur ze moeten goed aan de hulpen zijn en een goede conditie/spieren hebben. De diensten zijn zeer zwaar voor de paarden( soms zit er wel 6 uur een ruiter op je rug) Begrijp zeker dat Belgie zo wil besparen want een groen paard wat braaf is ben je zeker een jaar mee bezig om deze klaar te maken voor de dienst en een B/l niveau paard wat net zo braaf is zijn ze miss maar twee a drie maanden mee bezig. Hier hoef je niet eerst je basis bij te brengen dus ik denk zeker dat het een goede oplossing is voor de Belgen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:26

Ik vind het goed! Ze moeten ze vast nog wat bijleren maar het zijn wel paarden die teminste wat ervaring hebben!