Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 08:37

www.bndestem.nl

Het schuilhok voor de paarden van de Bredase Toos Hurkx op haar weiland aan de Hellegatweg in de Rith op de scheidslijn van Breda en Etten-Leur moet na twintig jaar worden afgebroken. "Opeens kreeg ik bericht van de gemeente Etten-Leur dat het schuilhok per 1 juli weg moet zijn.
Er valt niet te praten met de gemeente", zegt de eigenaresse. De grond waar haar paarden in de zomer staan, is al 22 jaar in haar bezit. "Dit land hebben mijn vriend en ik met al het geld dat we hadden gekocht van een boer. We hielpen hem vaak met zijn koeien", zegt Hurkx.

Tegen de brief van de gemeente kan geen bezwaar gemaakt worden. Nu heeft raadsman Lukas Borg aan de gemeente Etten-Leur een 'voor beroep vatbare beslissing' gevraagd. Dit wil zeggen dat hij een bericht wil krijgen waartegen hij wel in beroep kan gaan bij een rechtbank. "Hoe lang het duurt voordat het bericht er is, hangt af van de gemeente", zegt Borg. "Iedereen vindt het onbegrijpelijk wat er gebeurt. Het vreemde is dat er op dit stuk land wel iets op wielen mag staan, zoals een frietkraam of een oude boerenkar", zegt Hurkx.

Het besluit van de gemeente valt haar zwaar. "De paarden hebben we gekocht toen ze heel klein waren. Het zijn onze kinderen. Mijn vriend heeft dit schuilhok zo'n twintig jaar geleden gebouwd. Korte tijd later is hij tijdens zijn werk bij onze paarden gestorven."

De gemeente houdt voet bij stuk dat het schuilhok is gebouwd zonder bouwvergunning en dat het voor 1 juli van de grond verdwenen moet zijn.

Nausikaa van den Merkenhof, persvoorlichter van de gemeente Etten-Leur: "Er komt een nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied. Tot nu toe hadden andere zaken voor ons een hogere prioriteit.

We zijn bezig met het inventariseren van het buitengebied. Dit doen wij onder andere met luchtfoto's. We hebben de eigenaar van het weiland geïnformeerd en zij heeft nu drie maanden de tijd om een andere oplossing voor haar paarden te vinden."

Hurkx: "Na zoveel jaar had ik er niet meer aan gedacht. Ik kan het me niet veroorloven om het schuilhok te laten staan en om dan na deze drie resterende maanden een grote boete te krijgen. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan de paarden straks toch niet pal in de zon of in de regen laten staan zonder een dak. Het is vreemd dat je als eigenaar de plicht hebt om je paarden onderdak te bieden en dat dat dan afgebroken moet worden. Het is een hele zorg. "

Klik hier voor een foto.

HarmanyL

Re: Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:39

Bezopen weer!! Gemeentes...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:41

is het niet zo dat na een bepaalde tijd die "bouwvergunning" verjaart?
ik bedoel: dat het er al zo lang staat zonder bouwvergunning en dus kan blijven staan?

ik vind het vreemd dat Nederland zo een paardenland is maar tegelijkertijd er vanalles aan doet om paardeneigenaren tegen te werken...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:43

Wat een rot streek zeg. Niet alleen kijkend naar haar persoonlijke situatie maar vooral naar het feit dat het er al 20 jaar staat. Staat hier geen verjaring voor, zal vast niet dan. Jammer voor de eigenaresse van het land en de paarden!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:43

Ja ik las het in de krant.
Vind het echt niet normaal.

Het is vreemd dat je als eigenaar de plicht hebt om je paarden onderdak te bieden en dat dat dan afgebroken moet worden.

Vind het nergens op slaan.
20 jaar heeft het er gestaan e nu moet het weg.
rare gemeente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:47

Ik sta hier niet van te kijken...
Ons is een aantal jaren geleden exact hetzelfde gebeurd met onze schuilstal.

Die was prachtig onzichtbaar verwerkt in een rij struiken. En gebouwd met natuurlijke materialen, zodat hij niemand zou storen.
Onze wei lag op een plek die zelfs de inwoners van het dorp niet wisten te vinden, dus eigenlijk alleen onze naaste buren wisten van het bestaan van dat plekje, en die vonden het juist een prachtig project; dat stalletje.

En toen moesten we wat anders verzinnen; want je raad het al: dan staat de dierenbescherming natuurlijk direct op de stoep.

Tja, en toch moest het echt afgebroken worden van de gemeente.
Niemand had daar voordeel bij. En toch leggen ze je zoiets op.

Vervolgens moesten we ook onze tractor van ons eigen land verwijderen van de gemeente. Deze moest namelijk op de openbare weg blijven staan.

Prima... die hebben we dus aan de zijkant van de nabij gelegen weg neergezet, waar hij de gemeente behoorlijk in de weg stond . Maar dát was een plek waar ze ons niets konden maken :P

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:48

Wielen eronder doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:51

kitbits schreef:
Wielen eronder doen???

Aan de foto te zien heeft de stal een betonnen vloer.
Die kun je niet zomaar op wielen plaatsen ;)
Er moeten namelijk niet alleen wielen onder staan, het moet ook daadwerkelijk verplaatsbaar kunnen zijn. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:52

Deze discussie is al eerder gevoerd in een andere topic.
Je bent als eigenaar verplicht om een goede stalling te regelen.
Gemeente is niet verplicht om deze stalling ter beschikking te stellen. Dat zou anders de omgekeerde wereld zijn lijkt me.

Volgens mij zit er een verjaringstermijn van 30 jaar in als je te kwade trouw bent, en ze wisten dat ze destijds illegaal gebouwd hebben.
Dus ze hebben eigenlijk al 22 jaar illegaal plezier van de schuilstaal. Dus nu dan ook niet zo zielig doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:52

Wielen eronder mag vaan niet. Ik heb momenteel het zelfde probleem. Mijn stal moet na 5 jaar ook weg. In het buitengebied mag in de meeste gemeenten gewoon niet gebouwd worden. Ik heb contact gehad met de gemeente, wielen eronder mag niet, een verplaatsbare tent mag niet. Het enige wat mag is een paar bomen planten. Trouwens wel raar dat het niet mogelijk is voor deze mensen om een bezwaarbrief te mogen sturen. Mogelijk zijn er nog meer stappen die ze kunnen ondernemen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:54

weer zo'n overijverige ambtenaar nieuw in dienst genomen zeker!
Wat een achterlijk land is dit toch aant worden zeg!
Lopen zeuren over een stal die er al 20 jaar staat pfff

Dat gemeenten zich maares druk gaan maken over die aso's die hun achtertuin vol planten met afval!!!!

Regels zijn prima,maar graag wel reëel blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:54

@jury: je bent niet verplicht om stalling te regelen.
Je bent verlicht om "bschutting" te regelen, en dat kan in vele vormen. Een stal is daar 1 van.

Wij hebben een stuk bos uitgehakt en de wei door laten lopen in het bos. En in dat stukje met windschermen rond de omheining een wind stil stukje gemaakt.
Daar konden ze vrijwel compleet droog en windstil staan. Maar het was natuurlijk geen stal.

De dierenbescherming vond 't wel een goede oplossing.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:55

Inderdaad wist de bouwer van de stal heel goed dat hij iets deed wat niet mocht. Moet ze nu niet liggen miepen. Bovendien, wat ik van het kleine stukje foto zie, is het ook nog een foeilelijk ding maar daar gaat het hier niet om. Verkeerd gedrag hoeft imo niet beloond te worden. Gemeente daar is goed bezig vind ik +:)+

Ik erger me echt groen en geel aan die "bouwvallen" her en der die schuilstallen heten. Doet enorme afbraak aan het mooie buitengebied :j

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:57

Is er niet zoiets als verjaring in dit geval? Of werkt dat niet zo bij gemeenten..?

capopjekop

Ik snap best dat de gemeente je die stal niet hoeft te gunnen. Maar feit is wel dat veel diereneigenaren hun dieren in het buitengebied houden. En dat is vaak (semi)agrarische grond (tenminste hier wel). Dan vind ik het heel slecht dat het beleid is dat er helemaal niks geplaatst mag worden. In Wijchen en Nunspeet is het beleid aangepast. Onder strikte voorwaarden van de gemeente mag er gebouwd worden. Het kan dus wel werken.

funnyhorses

Kwestie van smaak slimmerik!
Ik vind het juist wel netjes uit zien!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:04

Gemeentes zijn mieren**kers, daar word je toch simpel van.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:05

Wat een gezanik. Het 'buitengebied' wordt immers gelardeerd door mooie bedrijfsloodsen op al die industriegebieden die zich als schimmels door de rondte verspreiden omdat de bedrijfsobjecten die niet meer voldoen nog jaren leegstaan omdat de prijs van deze objecten irreeel hoog is.
Golfbanen, met zoals vlak bij ons belachelijke dynastie-achtige bouwwerken voor de uitbater erbij passen kennelijk wel overal in het landschap. Net zoals 'natuurgebieden, waarvoor stukken weiland veranderd worden in doolhoven van brandnetels en prikkeldraad (en deze organisaties hebben hier in de omgeving overigens wel flinke schuilstallen uit de grond gestampt...)

Er ís simpelweg geen maagdelijk buitengebied in dit landje waar een schuilstalletje als een puist het landschap zou ontsieren, want op 2km is er altijd wel een enorme bioindustriele stal, of een opslagloods, of... die daar nog als een godsgruwelijke tumor bovenuit torent.

Nederland B.V. moet eens goed nadenken over wat nou wel en niet mogelijk is: het is helemaal niet moeilijk om regels en voorschriften in het leven te roepen over wat voor soort bouwwerken er nou per gebied passend zijn in het landschap om als schuilgelegenheid te dienen.

Mensen de keus geven een nette, passende schuilstal te bouwen met voorgeschreven materialen is niet moeilijk. Eventueel met beplantingsschemas erbij enz. Welstandcommissie is niet nodig, je geeft gewoon de keuze uit een aantal standaardontwerpen.

Past prima in de vinexmentaliteit waarin iedereen voor de ander meent te moeten bepalen hoe zijn eigen grond eruit mag zien, dieren zijn erbij gebaat, en het landschap gaat er op geen enkele manier op achteruit.

In dit geval gaat het echter om een illegaal bouwwerk en tja, dan weet je dat dat eigenlijk niet mag. Maar om pas na 20 jaar wakker te worden is ook nogal wat...
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 07-04-10 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:05

slimmerik schreef:
Inderdaad wist de bouwer van de stal heel goed dat hij iets deed wat niet mocht. Moet ze nu niet liggen miepen. Bovendien, wat ik van het kleine stukje foto zie, is het ook nog een foeilelijk ding maar daar gaat het hier niet om. Verkeerd gedrag hoeft imo niet beloond te worden. Gemeente daar is goed bezig vind ik +:)+

Ik erger me echt groen en geel aan die "bouwvallen" her en der die schuilstallen heten. Doet enorme afbraak aan het mooie buitengebied :j

Maar meer dan 20 jaar heeft er geen haan naar gekraait, dus vind ik dat ze geen recht van spreken meer hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:10

Als je iets bouwt dat niet mag, zit het risico er altijd in - ze kunnen ook denken dat ze mazzel hebben dat ze 20 jaar voordeel hebben gehad.

De manier waarop de gemeente het aanpakt verdient (weer eens) geen schoonheidsprijs, maar het is niet onterecht.

Volgens mij ben je trouwens niet verplicht om een schuilhok te hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:10

Ieder begin om een buitengebied op te knappen is er een..... dus ik blijf erbij dat dit een goed iniatief is van de gemeente. Misschien staat er 200 m verderop wel een die ook zonder vergunning gebouwd is en er 3 jaar staat. Waar wil je de grens leggen ?? De verjaring ligt idd veel hoger dan 20 jaar..... bovendien imo : illegaal is illegaal. Verkeerd gedrag mag imo nooit beloond worden. Vooral paardenliefhebbers hebben een rommeltje gemaakt van het buitengebied.

Er is niet voor niets geen mogelijkheid om bezwaar te maken?

Pff en dan nog eens die tranentrekker erbij dat vriendlief daar gestorven is?? Ik word altijd een beetje misselijk van dat soort mensen die dat soort dingen "misbruikt" om mensen op hun hand te krijgen. Bah.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:14

Vraag me af hoe dat juridisch in elkaar steekt: het wordt 22 jaar gedoogd en geen beroep mogelijk tegen een gemeentelijke beslissing? Lijkt me merkwaardig. Zeker als er regeringsbeleid is t.a.v. dierenwelzijn. Dit rammelt aan alle kanten zou ik zeggen.
En als 't nou een wrakke schuilhut was, maar op de foto ziet het er keurig uit.. dus de commissies die zich bezig houden met 'landschaps-verrommeling' hebben ook niks te zeggen.

Als de gemeente bovendien beweert dat het 'bestemmingsplan' veranderd is.. wat houdt dat in? Fabriekshallen? Industrieterrein?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:15

Het bestemmingsplan buitengebied, biedt geen ruimte aan bouwwerken zonder bouwvergunning.... simpel zat. En waarom zo'n smerige zeecontainer niet toestaan en zo'n hok wel?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:15

zou het misbruik zijn? Of emotie?
Stalletje ziet er iig netjes uit misschien groen en dan valt het nog minder op. Dieren moeten gewoon de keus hebben om te kunnen schuilen dus na 20 jaar moeten ze niet zo zeiken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:19

Tja Slimmerik, zwart-wit gezien is alles makkelijk op te lossen. Blijft het feit dat er wel degelijk juridische regels zijn over de gevolgen van gedogen. Gelukkig maar want dat zorgt voor de broodnodige grijstonen in dit leven.