"Trensgebruik in Grand Prix goed, maar niet altijd nuttig"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Trensgebruik in Grand Prix goed, maar niet altijd nuttig"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:00

www.paardenkrant.nl / www.academybartels.nl

Afbeelding
Tineke Bartels.
foto: www.sjoert.com

De nieuwe reglementen, waarin staat dat ruiters tot en met de Grand Prix met een trens mogen rijden en niet verplicht vanaf de klasse M met sporen moeten rijden, zijn in mijn ogen een goede ontwikkeling. Het is goed dat je als ruiter de keuze hebt om eventueel met minder ‘hulpmiddelen’ te rijden.

Wat de stang en trens betreft zie ik het eigenlijk heel positief. Voor sommige paarden is de overgang naar stang en trens moeilijk en andere paarden leren eigenlijk nooit fijn lopen op stang en trens. Dan is het goed dat de mogelijkheid bestaat om met een trensje door te rijden. Een stang en trensbit betekent voor het paard dat het redelijk wat ijzer in z’n mond heeft. Sommige paarden reageren daar niet goed op. Ook is het zo dat je met slechts een trens nog best verfijnde hulpen kunt geven aan een paard.

Wel moet er een kanttekening geplaatst worden bij dit nieuwe reglement, en dat is dat het alleen op nationaal niveau geldt. De meeste ruiters die Grand Prix gaan rijden, willen dat op een gegeven moment het liefst ook internationaal gaan doen. Dan zal het paard wel een stang- en trensbit moeten dragen en heeft de regel eigenlijk geen zin. Je kunt een paard niet alleen af en toe op stang en trens rijden; dat werkt in mijn ogen niet. Daarom denk ik dat er in de praktijk op het hoogste niveau niet heel veel gebruik van gemaakt gaat worden.

Soms kan het goed van pas komen. Bijvoorbeeld als men de overstap maakt van het ZZ-zwaar, waar nu ook al met trens gereden mag worden, naar de lichte tour. Sommige paarden kun je fijner opleiden met alleen een trensje en dan kan het goed zijn om het paard nog verder door te rijden voordat je aan stang en trens begint. Als je dan op internationaal niveau wilt uitkomen is het paard al een stuk verder opgeleid en ik heb de ervaring dat de overstap dan makkelijker is.

Wat de sporen betreft denk ik dat het nog minder in de praktijk gebracht gaat worden. Met sporen kun je veel meer gerichte hulpen geven en ik denk ook dat het nodig is om op hoger niveau met sporen te rijden. Ik vergelijk de flanken van een paard wel eens met een touchscreen, als je daar met een pinnetje of je nagel op tikt kun je heel gericht iets doen. Ga je daarentegen met je hele hand over het touchscreen, dan zal het scherm niet precies weten wat je bedoelt. Datzelfde geldt ook voor een paard: als je gericht een hulp wilt geven, bijvoorbeeld om een wissel te maken, is dat beter voor het paard te begrijpen als je een kleine gerichte aanraking met het spoor maakt in plaats van met de gehele binnenkant van je been.

Het is dus in mijn ogen goed dat deze verandering er vanaf 1 april komt, maar ik denk niet dat er in de praktijk veel gebruik van gemaakt gaat worden. Ook moet een ruiter niet om de verkeerde redenen gebruik maken van deze mogelijkheden. Als een ruiter niet onafhankelijk kan zitten en daardoor geen gerichte hulpen kan geven met zijn sporen en vervolgens die sporen om die reden maar afdoet, is dat niet de oplossing. Hij moet dan gaan werken aan zijn scholing en zorgen dat hij onafhankelijk kan zitten en heel gericht hulpen kan gaan geven.

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat veel jeugdige ruiters te snel denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Er moet dan ook meer aandacht voor de scholing komen. Zelfs Anky wordt nog elke dag geholpen en je bent als ruiter nooit uitgeleerd.

Tineke Bartels
Deze opinie verscheen op 2 april in de Paardenkrant.

Sabriinaaa

Re: "Trensgebruik in Grand Prix goed, maar niet altijd nuttig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:05

Ik ben erg blij met deze regels!

maar zoals Tineke al zegt: Ik denk niet dat er veel mensen op trens zullen rijden in de Grand Prix.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:10

Ik ben ook wel blij met de nieuwe regels. :j
Ik bedoel, als je paard goed reageert op je hulpen, waarom zou je dan extra hulpmiddelen moeten gebruiken! :?

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:14

Ik vind dit ook een erg goede regel, maar ik denk niet dat er veel gebruik van word gemaakt:P
Niet ten nadele van de z dressuurruiters, maar ik denk dat de stang en trens ook wel gewoon laat zien van " ook kijk iedereen ik rijd z dressuur " terwijl je misschien ook dezelfde oefeningen kunt doen met alleen een trens.
Kort om gezegt, stang en trens staat wat stoerder dan alleen een trens.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:14

ik vind het jammer dat dit alleen op nationaal niveau geldt, vind het wel goed dat de keus er nu is. je hoeft nu niet perse met een paardenmond vol ijzer te lopen wil je wat bereiken

deze vind ik ook geniaal, :j

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat veel jeugdige ruiters te snel denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Er moet dan ook meer aandacht voor de scholing komen. Zelfs Anky wordt nog elke dag geholpen en je bent als ruiter nooit uitgeleerd.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:18

lesleygjof schreef:
Ik vind dit ook een erg goede regel, maar ik denk niet dat er veel gebruik van word gemaakt:P
Niet ten nadele van de z dressuurruiters, maar ik denk dat de stang en trens ook wel gewoon laat zien van " ook kijk iedereen ik rijd z dressuur " terwijl je misschien ook dezelfde oefeningen kunt doen met alleen een trens.

hoezo stoerder? die mond vol met ijzer hangen en zien dat je paard het er moeilijk mee heeft (behalve de ruiters die wel correct met een stang en trens om gaan)
als een paard een grand prix kunstje laat zien op een trens heb ik er meer respect voor hoor.
als het niet nodig is ben ik van mening dat je het niet moet doen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:22

Ik heb alleen maar meer respect voor ruiters die met zo weinig mogelijk hulpmiddelen zo veel mogelijk van hun paard gedaan krijgen. :j Dat is pas écht paardrijden!

Fijn, die nieuwe regels! :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:23

lesleygjof schreef:

Met mijn hoedje op ziet iedereen ook al wel dat ik Z rijd, daar hoef ik geen stang en trens voor in te hangen, misschien dat mensen het wel "leuk" vinden om een keer uit te proberen en dan niet merken dat het paard er eigenlijk niet beter door gaat lopen. (of juist slechter)

Leuk geschreven stuk en zo denk ik er eigenlijk ook wel over!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:50

Heeft Tineke bokt gelezen soms? :P

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:33

@janine1990 haha, inderdaad. de waatjrif in pacht..

maar ik denk dat het goed is dat de keuze er is. ieder moet op zijn eigen manier met paarden omgaan. sporen verplichten slaat nergens op.. maar wat in de tekst staat kan ik mij goed in inleven en daarom zullen de meeste mensen het wel doen. maar verplichten.. als je het niet wilt etc.

zelfde vind ik met bitloos, ieder zijn eigen keus.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:26

Goed artikel! Ben het wel met haar eens, over de verfijning van de hulpen. Vond het wel een mooi voorbeeld!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:01

Ik vind een stang en trens toch echt te veel ijzer in de mond van mijn paard, het liefst zou ik de grand prix bitloos en zonder sporen rijden! Maar dit is ook een van de redenen dat ik geen dressuur rijd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:45

Denk dat ze zeker een punt heeft dat het niet veel gebruikt zal worden. Toch is het in sommige gevallen goed dat er nu de keuze is.

Vind het laatste stukje ook wel heel goed (al klopt de uitdrukking niet helemaal :+ ).
Hoop dat veel bokkers dat lezen en het doordringt ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:58

Fijn om te lezen dat Tineke er zo over denkt, zij is altijd heel realistisch en weet goed haar gedachtengang onder woorden te brengen.

Zoals de vergelijking met een touchscreen, heel simpel uitgelegd maar wel duidelijk voor iedereen.

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:01

lovelucydan schreef:
lesleygjof schreef:

hoezo stoerder? die mond vol met ijzer hangen en zien dat je paard het er moeilijk mee heeft (behalve de ruiters die wel correct met een stang en trens om gaan)
als een paard een grand prix kunstje laat zien op een trens heb ik er meer respect voor hoor.
als het niet nodig is ben ik van mening dat je het niet moet doen.

Dat bedoel ik eigenlijk ook:P

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:04

Ik rijd die van mij ook alleen met trens, het gaat zo ook goed, en ik rijd mijn punten zo ook.
waarom zou ik er dan een hoop ijzer inhangen ?
ben dan alleen maar bang dat ik er op de verkeerde manier mee omga, en dat ik mijn paarden naar de puree help. dat heb ik er niet voor over :n
ik denk dat als je met S&T rijdt, dat je wel écht moet weten hoe je er mee om moet gaan, anders maak je er meer mee kapot dan goed.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:09

Vind het een mooi voor beeld van de laptop hihi

Ik rij mijn paarden wel eens met stang en trens.
Om te kijken of we der aan toe kunnen komen.
En boven wonder lopen ze der erg fijn me weg.
Plus dat ze de volgende dagen gewoon weg net zo lopen als op trens.
Zo wil ik mijn stang en trens gebruiken.
Maar boven al wil ik dat ze zeer goed kunnen lopen op de trens.
en dan kijk ik eens verder om ze te starten met S&T

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:46

Ben echt blij dat we geen sporen meer hoeven ..
Die van mij is al zo heet en dan ook nog met sporen te moeten rijden was niet echt fijn ..
Dus ideaal!! :)

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:47

didtje schreef:
Vind het een mooi voor beeld van de laptop hihi

Ik rij mijn paarden wel eens met stang en trens.
Om te kijken of we der aan toe kunnen komen.
En boven wonder lopen ze der erg fijn me weg.
Plus dat ze de volgende dagen gewoon weg net zo lopen als op trens.
Zo wil ik mijn stang en trens gebruiken.
Maar boven al wil ik dat ze zeer goed kunnen lopen op de trens.
en dan kijk ik eens verder om ze te starten met S&T

dát bedoel ik :j
eerst moet de basis super goed zijn, vooor de volgende stap

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:54

Cayenne schreef:
Ook moet een ruiter niet om de verkeerde redenen gebruik maken van deze mogelijkheden. Als een ruiter niet onafhankelijk kan zitten en daardoor geen gerichte hulpen kan geven met zijn sporen en vervolgens die sporen om die reden maar afdoet

Ik zie in de praktijk meer mensen die de sporen maar "omdoen" omdat hun paard niet voorwaarts is...! Voornamelijk bij verscheidene B-ruiters (en sommige ponyruiters), terwijl ze hun benen niet stil kunnen houden en constant hun paard lopen te prikken. Geen wonder dat ze niet voorwaarts zijn...

Mijn mening is hierbij dan ook: sporen verbieden in de B-dressuur in plaats van verplicht te stellen vanaf een bepaald niveau. Ik denk dat als ze na de B/L de sporen gaan gebruiken, ze veel meer de hulpen verfijnen op de manier zoals sporen bedoeld zijn.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:59

ta_nikita, ik ben het met je eens. Ik heb nooit begrepen dat je in de B met sporen mag rijden. Zeker als je het verhaal van Tineke erbij neemt dat sporen voor de verfijning van de hulpen is, klopt het niet dat je sporen in de B nodig zou hebben.
Want de B is voor jong paarden, beginnende ruiters, beginnende combinaties, enz.
Die moeten het voorwaartse rijden vanuit zit en been hulpen en zien sporen idd zoals jij zegt vaak als hulpmiddel om het paard voorwaarts te prikken.
Het zou een goeie opvolging en een logisch vervolg zijn van de nieuwe regels.