De Amerikaanse Pony Express is 150 jaar oud

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De Amerikaanse Pony Express is 150 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:32

Nieuwsredactie

Afbeelding
Pony Express Ruiter Frank Webner in 1861
foto: http://www.archives.org
De Amerikaanse Pony Express bestaat deze week exact 150 jaar. De Pony Express was het eerste transportmiddel om onder andere post in korte tijd van de ene naar de andere kust te bezorgen. De ruiters brachten op de rug van hun paarden brieven en kleine pakketjes mee, onderweg kwamen zij langs diverse stops en stations.

De eerste rit startte op 3 april 1860 in St. Joseph, Missouri en eindigde op 13 april in Sacramento, Californië. Het had, mede dankzij de hoge kosten van meer dan een half miljoen euro, geen lang bestaansrecht. De Pony Express bestond slechts 18 maanden en werd in oktober 1861 opgeven. De transcontinentale telegraafdienst volgde de Pony Express op. Pas jaren later (mei 1869) was de eerste transcontinentale spoorweg, waarbij vanaf de oost- naar de westkust één lange spoorlijn lag, een feit.

De Pony Expres is opgericht door William Russell, Alexander Majors en William Waddell en was in eerste instantie een publiciteitsstunt om een regeringscontract in de wacht te slepen voor het postvervoer. Voor de Amerikaanse Staat Californië heeft de Expressdienst ook een belangrijke rol gespeeld tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865).

De eerste ruiter, James Randall, nam in de stad San Francisco voor het gebouw van het Californische Dagblad (Alta California Telegraph Co.) zijn postzak ter hand. Van hieruit gingen hij en zijn paard aan boord van een schip om aan de tocht in Sacramento te beginnen. Aan de westzijde begon in St. Joseph een ruiter aan zijn route. Hij droeg onder andere een brief met zich mee van de Amerikaanse President die geadresseerd was aan de Gouverneur van Californië.

De bekendste ruiter is waarschijnlijk William Cody, die beter bekend is als Buffalo Bill. Hij, als vrijwel elke andere ruiter, had in twee zakken post zitten. In deze postzakken konden in totaal ongeveer tien kilo post. Om de zoveel kilometer werden bij een (tussen)station de paarden gewisseld en om de ongeveer 160 kilometer nam een andere ruiter het over. De route is ruim 3.000 kilometer lang en er werd dag en nacht gereden. Na tien dagen was de post van de oost- naar de westkust gebracht. De jonge ruiters die zeker niet te zwaar mochten zijn kregen 25 dollar per week. In vergelijking met ongeschoold werk (een dollar per dag) was dit veel.

De route van toen heet tegenwoordig “The Pony Express National Historic Trail” en de ongeveer vijftig stops en stations die nog bestaan langs de route zijn open voor het publiek. Er zijn langs de route diverse beelden te bewonderen van een ruiter op een galopperend paard. Op zijn hoogtepunt waren er meer dan 100 stations, waarlangs ongeveer 80 ruiters passeerden op 400 á 500 paarden om de post te bezorgen.

Yell

Re: De Amerikaanse Pony Express is 150 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:44

Wat leuk zo'n ouderwetse traditie

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:36

Ik had er idd eens van gehoord, door jawel, de Donald Duck. :') In een heel oude versie daarvan ging er een keer een strip over de Pony Express. :P

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:04

haha, ik ook door de donald duck :Y)
Het lijkt me echt vreselijk zwaar om zo te reizen! Voor paard en ruiter. :+

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:31

maar even voor de duidelijkheid: de ponyexpress heeft dus maar 18 maanden bestaan, maar bestaat nu 150 jaar? Dat klopt toch niet? :=

Ik ga eens even googlen, wil hier wel wat meer over weten, vooral ook over de rol in de burgeroorlog :j en Buffalo Bill, waarom die nou zo bekend was. Leuk bericht!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:50

kjoetie u heeft ook alles door, de geschiedenis is zeer interessant plezier met uw zoektocht.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:52

Tijdens 1 vd mijn reizen naar de USA ben ik ook bij zo'n pony express station geweest :D

Wegens de gevaarlijk routes (vijandelijk indianen.. ) waren wezen die konden goed paardrijden zeer gewenst om aan te melden als een pony express rider. Want mocht ze komen te overlijden, dan was een vermelding aan de naast familie niet nodig.

Het lijkt mij leuk om ooit een keer zo'n route to mogen rijden zoals zij vroeger gereden hebben.. :P

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:17

Marloez schreef:
Ik had er idd eens van gehoord, door jawel, de Donald Duck. :') In een heel oude versie daarvan ging er een keer een strip over de Pony Express. :P

Ik door een stripboek van Lucky Luke die over de pony express ging. :D

Lijkt me fantastisch om een stuk daarvan te rijden! :j

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 03:30

zodiacje schreef:
Marloez schreef:

Ik door een stripboek van Lucky Luke die over de pony express ging. :D

Lijkt me fantastisch om een stuk daarvan te rijden! :j

wat let je ! kijk maar op www.trailsend.nl

is dus wel mogelijk en ook de Santa Fe trail

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:00

Er is een film geweest waarin de pony express in ere werd hersteld (nadat de wereld voor de zoveelste keer was vergaan). Ik dacht dat Kevin Costner hierin speelde.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:29

Ik keek vroeger altijd de Young Riders, ook zo'n pony express serie.
Denk dat vele 'wat oudere bokkers' deze serie zeker wel kennen

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:11

Heb hier ooit eens een docu over gezien op Discovery
toch wel heel knap en zeker dat ze zon afstand moesten afleggen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:17

Ik had er wel vaker van gehoord, maar ik heb nooit geweten dat de Pony Express maar zo kort heeft bestaan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:10

Wat een leuk bericht.

Die rit narijden lijkt me ook erg leuk, misschien wat voor de toekomst.
Ik wist ook niet dat ie zo kort heeft bestaan, maar door de kosten klinkt logisch. De paarden moesten waarschijnlijk snel vervangen worden en waarschijnlijk kwam veel post niet aan door vijandelijke indianen, struikrovers die je overvielen enz.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:23

Zeker een leuk nieuwsbericht.
De info erbij vind ik erg interessant :j
De term kende ik inderdaad ook van Lucky Luke en Ponypark Slagharen :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:00

Citaat:
Aan de westzijde begon in St. Joseph een ruiter aan zijn route. Hij droeg onder andere een brief met zich mee van de Amerikaanse President die geadresseerd was aan de Gouverneur van Californië.

Aan de Eastcoast, mag ik aannemen, met een brief uit Washington bedoeld voor California... De andere ruiter startte in San Francisco, aan de Westcoast.

Paardenwissel was ongeveer bij iedere 40 kilometer (die nonstop gegaloppeerd werd), en mét de 160 km (100 mile) voor de ruiterwissel ligt hier de basis van de endurancewedstrijden. Max. iedere 40 km een veterinaire controle, en 160 km is de langste afstand.

Ik wist trouwens ook niet dat de Pony Express maar zo kort echt in werking geweest is. Heeft in die kort tijd wel een naam en faam opgebouwd. En zeker kan je zeggen dat iets 150 jaar oud is, ook al is het allang dood...

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:11

Wat leuk dat hier een stuk staat vermeld.
In mei/juni 2011 wordt deze rit weer verreden. Tonkie Collee (klasse 4 enduranceruiter) wil met 2 van haar ijslandse paarden graag deelnemen aan deze rit. Echter zijn er wat financiële aspecten die in de weg staan om deze droom waar te maken.
We zijn druk bezig om sponsor te vinden om te kijken of het toch haalbaar is. Suggesties voor sponsors zijn van harte welkom :D
Als je nog infomatie wil kan je mij een pb sturen.