Persbericht http://www.dressagedirect.com

Joep Bartels, Gerrit-Jan Swinkels, Claartje van Andel, Frank Kemperman en Carol Dona
foto: Arnd Bronkhorst
“Ik vond dat er echt iets moest gebeuren”, zegt Claartje van Andel. “Van de eerdere 24 finales heb ik ze op één na allemaal meegemaakt. Deze wereldbekergeschiedenis was echt iets om vast te leggen.”
Uiteindelijk vond Van Andel begin maart sponsor Ricoh en fotograaf Arnd Bronkhorst als partners voor de lay-out en druk respectievelijk de fotografie en kon zo het boekje worden gerealiseerd.
Het boekje is Engelstalig, maar leest makkelijk weg. Het bevat de geschiedenis van de wereldbeker, interviews met de twaalf winnaars van de afgelopen 24 jaar en een schat aan statistische informatie. Allemaal vergaard door Van Andel zelf. Zo staan onder andere de top drie van alle jaren er in en er is een overzicht van alle finalisten en hun behaalde plaats per jaar toegevoegd.
“Er is zoveel gebeurd in die 25 jaar! Met dressuur van nu, is het bijna niet voor te stellen wat een enorme ontwikkeling er in slechts 25 jaar heeft plaatsgevonden”, zegt Claartje van Andel, “Je glimlacht als je nu terugkijkt naar het begin, iets wat we toen fantastisch en baanbrekend vonden! Ik ben Ricoh en Arnd Bronkhorst dankbaar dat we dit met zijn drieën uiteindelijk nog hebben kunnen realiseren. De wereldbeker en de dressuursport verdienden deze inspanningen ten volle.”
Het vierkante boekje (62 pagina’s) werd tijdens Indoor Brabant cadeau gegeven aan onder andere de bedenker van de wereldbeker en eerste directeur Joep Bartels, aan Indoor Brabant voorzitter Gerrit-Jan Swinkels, Ricoh president Carol Dona en aan Frank Kemperman (directeur sportief en voorzitter van de Dressage Task Force).
Het boekje is later ook uitgedeeld aan onder andere deelnemende ruiters en de aanwezige pers. Het boekje is in een gelimiteerde oplage nog verkrijgbaar.