Paarden van Wageningers moeten weg uit uiterwaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden van Wageningers moeten weg uit uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 07:13

http://www.hoogenlaag.nl

De twee Wageningers die hun IJslandse paarden laten grazen in de uiterwaarden ten zuiden van het Lexkesveer moeten dit gebied op last van de rechter zo snel mogelijk ontruimen. Na een kort geding twee weken geleden stelde de Arnhemse rechter de Nederlandse Staat gisteren in het gelijk.

De Wageningers maken sinds 1 januari 2006 illegaal gebruik van de percelen en moeten die binnen twee weken hebben ontruimd. Anders moeten zij een dwangsom van vijfhonderd euro per dag betalen.
De paardenhouders Van de Pol en Jansen maakten in 2005 tijdelijk gebruik van de grond, dat eigendom is van Rijkswaterstaat (RWS). Zij verkeerden in de veronderstelling dat zij daarna de grond op basis van een mondelinge afspraak hadden gepacht. Daarvoor betaalden zij geen geld, maar onderhielden het terrein.

Nu de werkzaamheden aan het Lexkesveer gereed zijn wil RWS het gebied overdragen aan Stichting Geldersch Landschap. Die wil er zeldzame runderrassen als het Brandrood rund en de Jutse koe laten grazen. Het is nog niet bekend waar de IJslandse paarden naar toe gaan. Van de Pol, die op de Veerdam woont, heeft gronden in de noordelijke uiterwaarden bij Wageningen en krijgt een groot gebied in de Renkumse Benedenwaard in pacht.

Verwant artikel:

[VN] Staat: ´IJslandse paarden moeten weg uit de Uiterwaarden´

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Paarden van Wageningers moeten weg uit uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:41

Daarom...met overheden alles op schrift zetten want het zijn gewoon ratten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:07

5 jaar illegaal gebruikt? Dan zijn ze wel heel dom als ze niet doorhebben dat die paarden er niet horen :+ Denk dat ik ook maar natuurgebiedje ofzo ga zoeken en m`n paarden erop gooi hahaha *grapje uiteraard*
Wel goed lullig als je voor zoveel paarden ineens andere plek moet hebben..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:09

Volgens mij staan ze er zelfs langer dan 5 jaar :+
Al echt zo'n tijd (woonde er bijna naast). Onzin dat ze er nu opeens mee bezig gaan..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:11

Want nergens lopen ook koeien en paarden samen in zo`n gebied? Echt raar verhaal allemaal.. hoop dat ze snel wat anders kunnen vinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:20

Zamora schreef:
Want nergens lopen ook koeien en paarden samen in zo`n gebied?

Koeien en paarden kunnen best samen in zo'n gebied staan, maar dat is waarschijnlijk niet het probleem.
Het gaat erom of die paarden er nog kunnen staan als daar ook het geplande aantal koeien komt. Dan loop je ineens het risico dat je gebied overbegraasd wordt.
Kijk maar naar alle topics over de Oostvaardersplassen wat je dan voor reacties kunt verwachten van iedereen.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:53

Wat idioot :S als paarden daar al zo lang staan.. kunnen ze toch niet zomaar ineens zeggen dat ze weg moeten.. :S ik vind het echt belachelijk!

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:43

Wat jammer was een prachtige kudde om te zien...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:51

En dat is het vervelende van veronderstellingen en gedogen.
En het voor een rechter uit vechten gebeurd niet van de 1 op de andere dag, daar is wel wat aan vooraf gegaan.

Grappig vind ik wel dat er gelijk partij gekozen wordt voor de paardenhouders terwijl er niets vermeld wordt over wat er allemaal aan vooraf is gegaan het beroemde verhaal van 2 kanten horen en dan pas oordelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:13

jammer voor de paarden!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:00

Echt jammer dat ze weg moeten, ik hoop dat er snel een plekje voor ze gevonden kan worden maar zie maar eens al die paarden ergens onder te brengen.
Erg jammer ook voor de mensen , ik ben er onlangs nog geweest en het zijn echt ontzettend aardige mensen waar zeker mee te praten valt.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:55

Het komt denk ik ook dat omdat ze de uiterwaarden gaan aanpassen. Dat ze opeens bedachten dat de paarden daar weg moeten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:17

oomens schreef:
Zamora schreef:
Want nergens lopen ook koeien en paarden samen in zo`n gebied?

Koeien en paarden kunnen best samen in zo'n gebied staan, maar dat is waarschijnlijk niet het probleem.
Het gaat erom of die paarden er nog kunnen staan als daar ook het geplande aantal koeien komt. Dan loop je ineens het risico dat je gebied overbegraasd wordt.
Kijk maar naar alle topics over de Oostvaardersplassen wat je dan voor reacties kunt verwachten van iedereen.

Ik ken die topics maar dit zijn paarden van mensen zelf en deze worden wel bijgevoerd zover ik weet. Vriendin van mij had er bijna paard gekocht namelijk en ben er ook keer wezen kijken met haar.
Maar er zal idd niet genoeg ruimte zijn straks.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:16

Even een nuancering: het gaat maar om een klein gedeelte van het land en de paarden hoeven niet weg :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:30

@ Sonja89: Hoe zit het met markizaat? Moeten die paarden weg of niet? Een vriendin van mij heeft haar hengst daar lopen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:23

daffie1986 schreef:
@ Sonja89: Hoe zit het met markizaat? Moeten die paarden weg of niet? Een vriendin van mij heeft haar hengst daar lopen.

Dit nieuwsbericht gaat alleen over een klein gedeelte van het gebied in Wageningen en (voor zover ik weet) niet over de Markizaat.