Eerste familie van hermafrodiete paarden ter wereld ontdekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste familie van hermafrodiete paarden ter wereld ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 09:39

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Paard Koko lijkt op het eerste gezicht een doodnormale merrie, maar toen ze opeens erg agressief werd en haar vrouwelijke collega-paarden begon te bestijgen, begon haar eigenaar iets te vermoeden.

Een hele reeks aan tests volgde en onderzoekers aan de Universiteit van Guelph Ontario kwamen erachter dat Koko in feite een hengst is, die de vrouwelijke geslachtskenmerken met zich mee draagt.

De wetenschappers besloten ook de familieleden van Koko te onderzoeken, en haar zus Sequoia en nichtje Pandora zijn eveneens hermafrodiet.

Dit is de eerste keer ter wereld dat onderzoekers een familie van paarden heeft ontdekt die deze zeldzame genetische afwijking bezit. Het wordt ook wel pseudo-hermafrodiet genoemd. Dit betekent dat een paard genetisch een hengst is, maar er aan de buitenkant gewoon uitziet als ieder andere merrie.

In eerste instantie werd er bij Koko gedacht aan een tumor op de eierstokken, waardoor merries wel vaker hengstengedrag gaan vertonen wegens de toenemende level aan testosteron. Toen Koko's voortplantingssysteem werd ontdekt, bleken er echter inwendige testikels aanwezig te zijn.

"Dit is een hele interessante ontdekking," aldus woordvoerder en wetenschapper Chenier. "We hadden een tumor verwacht maar er bleek een compleet ander intern voortplantingssysteem aanwezig te zijn bij dit paard. Dit riep een heleboel vragen op."

Het onderzoeksteam bestudeerde vervolgens de chromosomen van Koko, en ze bleek inderdaad een mannelijk genotype te bezitten (XY).

"Omdat er maar liefst drie paarden uit deze familie dezelfde afwijking hebben, lijkt het een erfelijk iets te zijn. Dit komt ook bij mensen voor en staat bekend als AOS (Androgeen Ongevoeligheidssyndroom.) Bij mensen wordt het via het X chromosoom door de moederlijn doorgegeven."
De onderzoekers vermoeden dat de moeder van Koko een mutatie aan haar X chromosoom heeft, wat ervoor zorgt dat mannelijke nakomelingen er vrouwelijk uitzien. Vrouwelijke nakomelingen kunnen er normaal uitzien, maar ze kunnen het wel doorgeven aan het mannelijke nageslacht.

De inwendige testikels van Koko zijn verwijderd in de hoop dat ze minder agressief zal zijn. "Voor de operatie was het te gevaarlijk om haar te rijden, maar ze is nu volledig veranderd en ongelooflijk lief," aldus eigenaresse Sam Campbell.
Ook Sequoia en Pandora zullen een operatie ondergaan om de testikels te verwijderen. De eigenaresse heeft al aangegeven de paarden gewoon als merries te blijven zien.

Afgelopen jaar werden er na een race tussen Standardbred-merries, twee paarden geschorst wegens vermoedelijke doping nadat tests een absurd hoog testosteronlevel aan het licht brachten. Onderzoek gaf echter aan dat de beide merries inwendige mannelijke geslachtsorganen hadden die de testostoron door het lichaam pompten.

Klik hier voor een foto van Koko.

DDW1190

Re: Uiterst zeldzame familie van hermafrodiete paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:41

dat is nog eens een ontdekking!

Ashleytjuhh

Re: Uiterst zeldzame familie van hermafrodiete paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:45

Ja wel bizar zeg, maar fijn dat ze em nu weer kan rijden fijn dat die is geholpen

k4tink4

Re: Eerste familie van hermafrodiete paarden ter wereld ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:48

Hahaha, Gelukkig is Koko nog een beetje een naam die voor beide kan :P Stel je voor hij had een meer vrouwelijke naam.. das ff wennen dan :P
ben je al die tijd in de veronderstelling dat je gewoon een hele hete merrie hebt, is het ineens een hengst :))

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:49

Jeetje he, dat is ook bizar.
Wat speciaal dat het ook doorgegeven wordt aan de veulens.
En fijn dat Koko door een relatief 'eenvoudige' ingreep weer te berijden is. Wie weet waar ze anders zou eindigen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:51

Wat interessant zeg! :D

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:52

Super intressant!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:04

Zo, dat is typisch! Wij hadden vroeger op stal een hermafrodiete merrie maar die had een soort van penis aan de onderkant van de kling. Die dekte ook alle merries in het land. Die is later wel geopereerd om e.e.a. te corrigeren, maar volgens mij had die verder geen inwendige mannelijke geslachtsorganen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:06

Bijzonder, ik had hier nog nooit van gehoord!
Gelukkig is het nu zo opgelost :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:16

Dit schijnt bij schapen wel vaker voor te komen, maar die gaan sneller naar de slacht dan dat het ontdekt word. Lijkt me bij paarden ook wel van toepassing.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:18

Mij paard was dan wel ruin, maar met een hele kleine koker die naar achtere wees, begin 2007 werd er ook bij hem ondekt dat hij ook een deel van een baarmoeder had of moet ik nu baarvader zeggen hihi, het nooit last met hem gehad

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:21

onne schreef:
Mij paard was dan wel ruin, maar met een hele kleine koker die naar achtere wees, begin 2007 werd er ook bij hem ondekt dat hij ook een deel van een baarmoeder had of moet ik nu baarvader zeggen hihi, het nooit last met hem gehad

Is hij wel dol op roze halsters? :+ :D ;)

Interessant verhaal, dat wel!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:25

Wat typisch zeg, wel heel bijzonder. Dat gedrag zal ook (bijna) alleen voorkomen als de ballen in de buik zitten, komt door de warmte. Daardoor gaan ze veel meer hormonen aan maken, en zijn ze bijna niet voor rede vatbaar. Ik vind het wel een intresant gegeven.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:29

Ken dit wel bij een konijn die zichzelf dus kon bevruchten, maar bij paarden...

Heel interessant hoop hier zeker nog vervolg verhalen van te lezen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:34

Wat bijzonder. Ik wist ook helemaal niet dat dit bij paarden voorkwam en al helemaal niet dat het ook nog erfelijk is. Wel leuk paardje.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:37

Jeetje nou dah weer

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:47

He gekke was wel dat als Onne er vandoor ging aan de longe, hij altijd eerst een gilletje maakte en dan pas ging, ik riep dan Onne je lijkt wel een merrie zo.
Toen we er achter kwamen zei mijn hubby gelijk , je had die rose deken nooit moetten verkopen , had hij mooi op gekunt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:54

Wat Grappig!

Bij ons op stal staat ook een merrie die werkelijk denkt dat ze hengst is,

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:56

Dit is dan ook wel een belangrijke ontdekking voor de doping testen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:09

Heb net gehoord dat het paard tegenwoordig Kelly heet...

(flauw grapje, sorry)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:12

geen ferry? :')
nu er meer over bekend is kan er natuurlijk ook meer onderzoek naar gedaan worden, ik hoop allen niet dat dit rare wendingen gaat nemen

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:21

mijn paard gedraagd zich ook veel als een hengst
en er zijn ook hengste tanden getrokken
dit jaren terug en hij heb mij vertelkd dat mijn paard niet makkelijk was omdat hij dat zag aan haar hengste tanden
erg dominant paard wat vaak afdwing ken je dat geschraap met de voor voeten dan weer linker voet dan weer rechtervoet als een hengs een merrie ziet dan gaat hij zo doen omdat hem dan vast heb
hoop dat je begrijp wat ik bedoel
dus ik zij vanaf dat moment dat ik een kweetje had haha
maar er blijk dus echt zoiets te kunnen
gaaf
alleen als ze hengstig is niet dan is ze ook gewoon heel lief

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:21

Ik wou eigenlijk zeggen "Zeker weer bijna 1 April", maar het blijkt dan toch best vaak voor te komen :D

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:32

Het is niet de eerste hoor, ik kende al een hele dure Andalusische merrie die maar niet drachtig wilde worden. Na heel veel onderzoeken kwamen ze erachter dat dit ook een 'hengst' was.... daar sta je dan met je dure merrie die niet voor veulens kan zorgen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:34

Dat het niet de eerste is staat ook in het bericht, maar het gaat wel om de eerste paardenfamilie ter wereld waarbij meerdere paarden deze zelfde afwijking hebben.