Gebitsverzorgers en dierenartsen in de paardenhouderij werken samen om de kwaliteit van de gebitsverzorging te verhogen en een spreekbuis te krijgen richting ministerie.
Deze maand is de Nederlandse Vereniging voor Gebitsverzorging bij het Paard opgericht. Na de oprichtingsvergadering, enkele weken geleden, zijn er 80 belangstellenden, waarvan een derde gebitsverzorger en de rest dierenarts.
Volgens voorzitter Julius Peters is een goede gebitsverzorging belangrijk. 'In de Nederlandse paardenstapel komen veel gebitsafwijkingen voor. Dit is niet goed voor het welzijn.'
Twee doelen De vereniging heeft twee doelen. Het eerste is om de kwaliteit van de gebitsverzorging op een hoger peil te brengen, waarbij de vereniging wil werken met een certificeringsysteem. Daarnaast wil het via de Sectorraad Paarden een gesprekspartner worden voor het ministerie van LNV.
eindelijk er zijn altijd nog mensen die een tandarts onzin vinden bij paarden. als het goed is kan je nu een goeie tandarts krijgen voor je paard want die is moeilijk te zoeken.
Hmm tja, al vond ik mijn oude veearts niet echt een geweldige gebitsverzorger. Hij heeft de hele boel verprutst
Anoniem
Geplaatst: 30-03-10 20:42
Maar niet alle veeartsen zijn hetzelfde.
Mijn dierenarts levert prima werk met de tanden en heeft er ook voor geleerd. Lijkt mij een goed idee om de dierenartsen en tandartsen op die manier samen te laten werken.
lailapri
Geplaatst: 30-03-10 20:48
en dat is dus een van de doelen:
Citaat:
Het eerste is om de kwaliteit van de gebitsverzorging op een hoger peil te brengen, waarbij de vereniging wil werken met een certificeringsysteem.
Mijn eigen veearts is al een uitstekend tandarts. Erg fijn zo onder 1 dak.
blacknorton
Geplaatst: 01-04-10 15:44
hopelijk komt dat certificatiesysteem snel en duidelijk openbaar. dan weet je tenminste dat de gene die het gebit van je paard controleert er ook echt voor heeft geleerd en word bij gespijkerd!!
nu kan iedereen zich gebitsverzorger noemen......
osiris21
Geplaatst: 01-04-10 20:49
Zou zeker handig zijn, Mijn paard is in paniek bij de tandarts en heeft altijd sedatie nodig. Wil toch dat hij elk jaar bekeken en zonodig behandeld word. En aangezien de tandarts niet mag sederen zou dit een prima oplossing zijn.