Ruiters in Belgie nu ook niet meer zomers overdag op strand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiters in Belgie nu ook niet meer zomers overdag op strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 07:40

www.nieuwsblad.be

Voortaan mogen ruiters tijdens de zomermaanden niet meer op het strand en de Zeedijk in De Panne.

De gemeenteraad keurde een politiereglement goed dat alle ruiterverkeer op die plaatsen verbiedt tussen 15 juni en 15 september van 9 tot 19 uur. Dat gebeurt zowel om hygiënische redenen – paardenmest – als omwille van de veiligheid.

Vroeger mochten ruiters het hele jaar door op het strand. De vraag tot verbod ging vooral uit van de reddingsdiensten die in de zomer vaak gehinderd werden door passerende paarden. Vorig jaar nog liep een op hol geslagen paard tussen de verschrikte badgasten door.

Het reglement zal ook in de andere gemeenten van de politiezone Westkust (Koksijde en Nieuwpoort) van kracht zijn.

Een gelijkaardige bepaling voor fietsen op het strand werd afgevoerd na protest door de fractie CD&V Plus.

Volgens het bestaande reglement mochten fietsers helemaal niet meer op het strand.

Norbert Desiere (VEDA) probeerde nog ruiters en fietsers ‘gelijk te stellen' en fietsen enkel van 9 tot 19 uur te verbieden. Het was niet eens nodig: op aandringen van Bram Degrieck van CD&V Plus werd het bewuste artikel meteen helemaal uit het reglement geschrapt.

jokari

Re: Ruiters in Belgie nu ook niet meer zomers overdag op strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 07:55

oh ik dacht eigenlijk dat dat al lang het geval was. Ik kan er wel inkomen, met je paard over het strand gaan terwijl dat vol zit met badgasten, ik kan mij al niet eens indenken wat daar nog leuk aan is.

't Is maar 3 maand, en 's avonds mag je wel, dus ik zie daar geen problemen in.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:05

ik vind het ook veel leuker om savonds een strandrit te maken dan overdag.
overdag is vaak ook te warm voor paarden in de zomer.
zo erg is het dus niet.

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:06

Ik vind het idd ook 's avonds lekkerder en leuker. Het is inderdaad geen ramp.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:10

:D foute post!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:31

vanaf 9u vind ik best wel vroeg eigenlijk. Ik kan me niet indenken dat je al vanaf 9u op het strand ligt. vroege wandelaars kan je misschien wel tegenkomen maar zonnende badgasten volgens mij echt niet.

Al is het er volgens mij alleen sprake van niet op het strand mogen. In de duinen mag je dus wel nog rijden overdag als ik het goed begrijp.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:59

Op sommige plekken is dit in Nederland ook, maar vanaf 9 uur is inderdaad wel wat vroeg. 09.30-10.00/19.00 van mei - sept ofzo.

Hygienisch oogpunt.. Nou als of al die hondenpoep en zooi van de strandgasten zo hygienisch is :=

Veiligheid absoluut. Over het strand rijden terwijl er overal mensen liggen te zonnen is voor niemand veilig. Niet voor de badgasten en ook niet voor de ruiter. Is veelste veel lawaai en drukte.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:18

Maar bij ons was deze regel al en is ook terecht en vind 9 uur eigenlijk niet te vroeg...Ik ben op dat tijdstip al te vinden op t strand als de zomertemperaturen het toelaten :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:39

bij ons was deze regel idd ook al zo, maar heb hier in de buurt een afgang waar echt nooi mensen zijn dus ga daar nog wel eens stiekem t strand op zomers.
maar er zijn hier bij de drukkere afgangen, zeker om 9 uur al een hoop mensen te vinden hoor, ook een hoop met kleine kindertjes die dan voor de drukte en de ergste hitte uit willen gaan. dus vind 9 uur een nette tijd om van het strand af te moeten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:42

Sammie schreef:
Op sommige plekken is dit in Nederland ook, maar vanaf 9 uur is inderdaad wel wat vroeg. 09.30-10.00/19.00 van mei - sept ofzo.

Hygienisch oogpunt.. Nou als of al die hondenpoep en zooi van de strandgasten zo hygienisch is :=

Veiligheid absoluut. Over het strand rijden terwijl er overal mensen liggen te zonnen is voor niemand veilig. Niet voor de badgasten en ook niet voor de ruiter. Is veelste veel lawaai en drukte.

Helemaal mee eens, laat ze die honden van het strand weren! Lag ik daar lekker in de zon, komt er opeens zo'n beest zich vrolijk naast mij uitschudden om vervolgens lekker te gaan zitten poepen naast mijn handdoek. En de eigenaren zeiden er niets van :|
Nu zijn er natuurlijk ook veel hondeneigenaren die hun honden wel onder controle hebben, maar die beesten moeten toch ergens hun behoefte doen..

Verder een nette regel. Paardrijden op een strand waar het vol ligt met mensen is gevaarlijk.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:21

Hoe iemand het uberhaupt in zn hoofd haalt om daar overdag te gaan rijden en hoogseizoen... Als het ook maar een beetje goed weer is, kan je over de koppen lopen. Wat ga je daar dan met je paard doen? Daar heb je zelf toch niets aan?
Goed dat het verbod er is, dan is er alleszinds duidelijkheid.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:15

Misschien vergis ik me, maar volgens mij mogen we hier alleen voor 7 uur 's ochtends het strand op, en na 19 uur.. maar toch. Voor 9 uur kan je wel rijden eventueel, toch?

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:03

Bij ons mag je ook geloof ik van 09:00 tot 19:00 van april of mei tot aug of sept. Best logisch hoor. Ik vind het veiliger als er geen hond, kind of duitser onder onze hoeven terecht komt! En dan kun je 's avonds even lekker een stukje gaan zwemmen om af te koelen van die hete dag....oooh kan niet wachten tot het weer zover is! *D

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:18

Ik dacht dat dit al langer zo was in Adinkerke en De Panne...(ben er eigenlijk vrij zeker van, want dan waren er nooit wandelingen in de 3 vijvers, zelfs niet individueel)
maar dacht dat dit vroeger maar tot 17u was...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:53

Is id niets nieuws dit is al lang zo dat je pas na 19u strand op mag met de paarden in het hoogseizoen.
Verschil is dat je stuk tussen de franse grens en einde bebouwing van de Panne vroeger wel mocht rijden en nu niet meer blijkbaar. Vroeger was dit een verlaten stuk strand maar de laatste jaren ligt het daar ook vol met zonnekloppers.

Bij mooi weer is toch totaal onverantwoord op het strand te rijden met de paarden en niets is leuker dan met de ondergaande zomerzon door de vloedlijn te galoperen :) !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:01

De titel klopt niet: dit impliceert dat je nu in de winter niet overdag op het strand mag.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:24

Saar88 schreef:
Sammie schreef:

Helemaal mee eens, laat ze die honden van het strand weren! Lag ik daar lekker in de zon, komt er opeens zo'n beest zich vrolijk naast mij uitschudden om vervolgens lekker te gaan zitten poepen naast mijn handdoek. En de eigenaren zeiden er niets van :|
Nu zijn er natuurlijk ook veel hondeneigenaren die hun honden wel onder controle hebben, maar die beesten moeten toch ergens hun behoefte doen..

Verder een nette regel. Paardrijden op een strand waar het vol ligt met mensen is gevaarlijk.

ik meen, dat er bij ons in de buurt overdag ook geen honden op het strand mogen komen, alleen savonds geloof ik.
tenminste je ziet ze hier overdag op een vol strand nooit in ieder geval.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:59

MissPiggy78 schreef:
Bij ons mag je ook geloof ik van 09:00 tot 19:00 van april of mei tot aug of sept. Best logisch hoor. Ik vind het veiliger als er geen hond, kind of duitser onder onze hoeven terecht komt! En dan kun je 's avonds even lekker een stukje gaan zwemmen om af te koelen van die hete dag....oooh kan niet wachten tot het weer zover is! *D

Bij ons is het ook vanaf 7 uur .
En dan vanaf mei tot aug geloof ik.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:22

Ach niets is leuker om te galloperen bij zonsondergang ^^
Ik dacht inderdaad dat dit verbod ook al langer gelde, of was het alleen in andere kuststeden en in de Panne en andere kuststad die vermeld werd.
Het is inderdaad wel goed dat dit verbod er is gekomen, maar voor de hygiëne, zie jij gemeentewerkers om 8uur heel dat strand en de duinen afgaan om die stronten te zoeken..?