'Elke dag exact ingevuld tot twee weken na de Spelen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Elke dag exact ingevuld tot twee weken na de Spelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 14:38

http://www.ed.nl

Tussen kerst en nieuwjaar 1991 had Piet Raijmakers een planning gemaakt.
Een zeer exacte planning: "Voor de komende acht maanden had ik elke dag ingevuld. Ik wilde niets aan het toeval overlaten Voor elke dag tot aan de Olympische Spelen in Barcelona schreef ik precies op wat ik ging doen. En eigenlijk liep de planning nog twee weken langer door: ik hield al rekening met de feestelijkheden daarna."

Dat feest kwam er: Piet Raijmakers won goud met het team en zilver bij het individuele toernooi. Het zijn de grootste successen uit zijn carrière als springruiter, waaraan zondag bij Indoor Brabant nu toch echt een einde komt.

Raijmakers ging ver om zijn doel te bereiken. Hij verliet begin 1991 zelfs zijn geliefde Asten om tijdelijk bij stal Zangersheide in het Belgische Lanaken te gaan wonen. De stal van Leon Melchior, eigenaar van het olympische oogstpaard Ratina Z. Met deze merrie was Raijmakers een jaar eerder al Europees kampioen met de Nederlandse equipe geworden.

Bij de ploegenwedstrijd in Barcelona zette de toen 35-jarige ruiter de toon door in de vroege ochtend met een foutloze rit te beginnen.

In de finale maakte hij een naar eigen zeggen 'domme fout'. 'Als we het goud niet halen, heb ik het weggegeven', oordeelde hij destijds streng over zichzelf. Met zijn neus tegen het hek volgde hij de slotrit van Jos Lansink. Toen de buit binnen was, nam Piet als een volbloed springpaard een natuurlijke hindernis (heg) om zijn ploeggenoot te feliciteren. Jan Tops uit Valkenswaard vierde even later als derde van het gouden gezelschap het feestje mee.

Vijf dagen later was de strijd om de individuele medailles. Lansink werd gezien als de Nederlandse favoriet. Hij had de pech dat hij net na een groot onweer in actie kwam. De lichtflitsen schoten nog door de lucht, de bodem was drassig en paard Egano vond het maar niks. Drie weigeringen later was het toernooi voor Lansink voorbij. Ook Tops trof het niet. Hij moest met Top Gun na twee uitgestelde starts als eerste de ring in. 'Ik was kilo's zwaarder door al dat water in mijn kleren', zei hij. Wellicht vanwege dit extra gewicht kwam zijn paard één keer niet goed genoeg omhoog. Die ene fout kostte Tops de bronzen plak.

Piet Raijmakers trof betere omstandigheden en was een van de vier ruiters die in de eerste omloop foutloos bleven. De Brit John Whitaker maakte er vervolgens in de tweede omloop een slooppartij van: 19,25 strafpunten. De tweede foutloze, Dello Joio uit de Verenigde Staten, hield aan zijn tweede beurt 4,75 strafpunten over.

Toen kwam Raijmakers, als voorlaatste ruiter. Hij reed beheerst, net iets té. Geen springfouten, wel 0,66 seconde te langzaam. Dat leverde hem een kwart strafpunt op. 'Ik moest kiezen tussen een tijd- of springfout', zie hij na afloop. 'Ik wilde Ludger Beerbaum, die na me moest rijden, onder druk houden.'

Beerbaum was bestand tegen die druk. Zijn paard Classic Touch liet alles staan en bleef wel binnen de tijd. Goud voor de Duitser, zilver voor Piet.

"Toen wist ik dat ik met de wereldtop mee kon. Ik wilde zien hoe goed ik was als ik een goed paard zou hebben", analyseert de Astenaar nu. "Mijn paard was in topconditie, ik was in topconditie. Die medailles kwamen niet uit de lucht vallen."

Nog even over die bijna maniakale planning. Veel ruiters zullen zo niet te werk gaan. Piet Raijmakers: "Er zijn ook veel ruiters die geen olympische medaille hebben gewonnen."