Dierenbescherming verbaasd over besluit tot bijvoeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming verbaasd over besluit tot bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:41

http://www.dierenbescherming.nl

De Tweede Kamer heeft vanmiddag een motie aangenomen waarin minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wordt opgeroepen om de grote grazers in de Oostvaardersplassen alsnog bij te voeren. De Dierenbescherming is verbaasd over dit besluit, omdat de natuurlijke gang van zaken in het natuurgebied er onnodig door dreigt te worden verstoord.

De afweging die de Tweede Kamer heeft gemaakt is dat het lijden van de runderen, paarden en herten in kwestie moet worden verlicht door hooi bij te voeren. Dat klinkt natuurlijk ook volgens de Dierenbescherming als een nobel streven. Ware het niet dat diezelfde Kamer enkele jaren geleden in overleg met de Dierenbescherming en Staatsbosbeheer tot een nieuw beheerbeleid is gekomen dat er op neer komt dat er alleen wordt bijgevoerd in geval van onacceptabele sterfte.

Hoewel de dieren dit jaar te maken hebben gehad met een relatief strenge winter, is de situatie waarin tot bijvoeren zou worden overgegaan – een sterftepercentage van veertig procent – bij lange na niet gehaald. Zelfs het onder normale omstandigheden verwachte sterftepercentage van dertig procent is te hoog gebleken. Dit betekent dat er absoluut geen sprake is van een situatie waarin de populatie zozeer onder druk komt te staan dat het bestaande beleid moet worden losgelaten. Dit laat onverlet dat lijdende dieren inderdaad, zoals afgesproken met Staatsbosbeheer, uit hun lijden worden verlost. Gebeurt dat niet, dan moet Staatsbosbeheer daarop worden aangesproken.

De publieke verontwaardiging over deze kwestie is ingegeven door beelden op televisie van onacceptabel lijden van sommige dieren. Emotie speelt dus een doorslaggevende rol in de publieke opinie, evenals, zoals nu blijkt, bij een meerderheid in de Tweede Kamer. Door te kiezen om bij te voeren, zoals de Kamer nu heeft gedaan, blijft de populatie groter dan het gebied in een winterseizoen kennelijk kan dragen. Dat betekent dat het dierenleed komende winter wel eens op minstens even grote schaal de kop op zou kunnen steken. De partijen die met de motie hebben ingestemd (CDA, VVD, CU en PVV) werken zo mee aan de instandhouding van een situatie die zij niet wensen.

Het is verstandig van minister Verburg om naar aanleiding van de commotie de evaluatie van het beleid rondom de wilde dieren niet pas volgend jaar maar al dit najaar te evalueren. Alle ophef en emoties rondom deze zaak sterken de Dierenbescherming in haar idee dat mensen nooit dieren in het wild moeten plaatsen die er niet van nature al zijn. In de gevallen waarin dit al is gebeurd, zoals in de Oostvaardersplassen, dienen de dieren zo veel mogelijk ruimte te krijgen en met rust gelaten te worden.

Verwante artikelen:

[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant
[VN] Stichting verwijt staatsbosbeheer wanbeleid mbt Koniks
[VN] Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden
[VN] Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*
[VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer
[VN] Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"
[VN] PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in
[VN] Tweede kamer wil "wilde" grazers nu gaan bijvoeren

Likemaaike

Re: Dierenbescherming verbaasd over besluit tot bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:43

Ik vind het goed dat ze worden bijgevoerd. oke, er kan een enkeling natuurlijk dood gaan.
Maar met die strenge vorst van dit jaar is het goed als er bij wordt gevoerd., Het was zowoiezo geen natuurlijke omgeving met hekken erom heen.

Groetjes

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:45

Ik hoop dan ook van harte dat er voor volgende winter goede maatregelen genomen gaan worden. Hebben ze daar bij de DB en SBB nog nooit van anti conceptie gehoord bijvoorbeeld?

Vind het echt stuitend, dit soort experimenten met vee los laten in een afgezet gebied en dan aan hun lot overlaten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:49

Dit is mijns inziens gewoon zieltjes winnen voor de kamerverkiezingen :D

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:53

Ipsilonka schreef:
Dit is mijns inziens gewoon zieltjes winnen voor de kamerverkiezingen :D

Dat was ook mijn idee :D

Maar.
De dierenbescherming snap ik ook niet.
"de natuurlijke gang van zaken. "
Ja. leuk bedacht, maar in de vrije natuur, hebben de dieren daar ook een gebied met hekken er om heen?
Als er binnen hun gebied geen voedsel meer is kunnen ze verder trekken.
hier komen ze hoe dan ook altijd op een hek of wildrooster uit.
Lekker natuurlijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:00

Sosha schreef:
Vind het echt stuitend, dit soort experimenten met vee los laten in een afgezet gebied en dan aan hun lot overlaten.

Inderdaad en vind het ook erg om te horen dat de db verbaasd is.
Zij moeten zich toch juist inzetten voor de dieren... Wat een vreemde organisatie!

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:10

Ambtenaren proberen een Jurassic park te creeeren wat een utopie is. Op 7000 hectare waarvan meerendeel water en dan grazers er op los laten die omringt door water. een langzame hongerdood streven. Hmmmm Wie de natuur kent weet dat bijvoorbeeld reeen op een andere plek verblijven in de winter als de zomer. Die trekken over een gebied dat groter is dan 7000 hectare naar hun eigen zomer of winter gebieden. Dat kunnen deze beesten niet en ze zijn opgesloten in een soort grote beekse bergen.

Daarbij komt dat er geen natuurlijke vijanden worden toegelaten maar alleen aas eters zijn. Om het ecologisch systeem te onthouden van predators schiet je al te kort in je ecologisch systeem en ben je dus of verplicht bij te voeren of afschot te doen om zo de natuur te reguleren.

In mijn ogen is afschot van zwakke dieren een humanere dood als sterven van de honger. Wie het er niet mee eens is moet zelf eens een poosje zichzelf laten opsluiten afgesloten stukje zonder eten en met een beetje water. Eens kijken hoe je eruit ziet na drie maanden en ook eens ff kijken hoe je je voelt. Zullen we wedden dat je je miserabel voelt. De mensen die dit bedacht hebben zijn veel te opportunistisch en worden daardoor in mijn ogen inhumaan. Alles moet wijken voor HET grote doel of dieren dan verzuipen of verhongeren dat doet er ff niet toe als HET doel van de opprtune gedachte maar wordt gehaald. WALGELIJK!!!!!!

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:40

Wat ik me altijd afvraag, maar het is mischien een stom idee, waarom niet gewoon bijvoeren en elk jaar een gedeelte van de dieren van een jaar of 5 vangen en beleren als rijpony/paard? de oudjes die het begeven kunnen dan alsnog afgeschoten worden en op de boterham als het bv in de herfst gebeurd en de dieren nog lekker mollig zijn.zo blijft zo'n winter ze als de vorige ze tenminste gespaard.
ik ben vegetarisch hoor, maar kan me indien hun leven op een goede manier geleefd is nog wel met zo'n lot instemmen.
waarom mag er in dit kleine stukje "wild"wat niet meer is dan een uit de handgelopen kinderboerderij dan weer eigenlijk niet worden ingegrepen en moet het zgn zo natuurlijk mogelijk?
mijnsinziens zijn de gebieden hier in nederland immers toch veel te klein voor?
bevendien hebben de dieren die dan op de oostvaardersplassen rondlopen het tenminste wat lekkerder, wild is nl zo'n rekbaar begrip ;)

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:20

Hongerdood lijkt mij onacceptabele sterfte.

Volgens mij moeten hier 2 zaken niet door elkaar gehaald worden.
1. de schrijnende situatie nu (en het beleid daaromheen)
2. hoe de situatie is ontstaan, algemeen beleid

Voor nu besluiten hoe met deze situatie om te gaan, daarna het algemene beleid evalueren om zo'n situatie in de toekomst te vermijden.

Ik vind de reactie van de dierenbescherming evenals die van PvdD ongelofelijk. Het gaat hier om een situatie die door ons mensen is gecreeerd. Niks natuurlijks aan. Dat de dierenbescherming zegt daar dan ook tegen te zijn doet niets af aan het feit dat deze situatie er nu eenmaal is en dat daar iets aangedaan moet worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:44

Nogmaals, je kunt geen prooidieren uitzetten zonder hun natuurlijke vijand in een ruimte met een beperking.
Het is hier geen Afrika!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:13

Waarom doen ze niet preventief wat?
Zoals castreren van een groot aantal mannelijke dieren. Natuurlijk een heel karwei, maar wat dacht je van da in opleiding?

Komende voorjaar zal er geheid wat dieren bijkomen, dus het probleem is er komende winter weer.

Deze dieren kunnen nooit in een natuurlijke omgeving leven, ze stuitten namelijk op een hek!
Zelfs de duitse/nederlandse reeen/herten hebben dat niet. Die springen gewoon bij ons over de sloot en zijn in nederland voor een heerlijk hapje goed bemest grasland!!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:16

Zo, de collectebus gaat ook niets meer in.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:21

Ik ben heel verbaasd over het standpunt van de dierenbescherming. Iedereen snapt dat bijvoeren alleen geen enkele oplossing biedt voor de lange duur. In het buitenland zijn er ook - veel grotere - gebieden die begraasd worden. Daar hebben ze dit standpunt: een koude winter met bijvoeren is precies hetzelfde als een warme winter zonder bijvoeren. Met andere woorden als het nu een warme winter was geweest dan waren er dus minder dieren gestorven en meer jongen geboren, zou het dan volgend jaar koud zijn dan heb je wel "onacceptabele sterfte" en dan zou bijvoeren wel mogen. Wat een kromme logica zeg. De populatie is gewoon te groot voor dat gebied en de enige natuurlijke dood in dat gebied is een langzame hongerdood. De enige onzekerheid is of hij dit jaar komt of pas volgend jaar, of het jaar daarna, afhankelijk van de winter. Als er nu zo hysterisch wordt gedaan over bijvoeren dan moet je ook zo hysterisch doen over een milde winter want dat leidt tot precies dezelfde ellende, namelijk meer dieren.

Waar het om gaat is dat dit hele experiment het gevolg is van immoreel denken. Zo vindt opzichter Breeveld dat dieren niet lijden als ze van honger en kou doodgaan. Daar denken heel veel mensen anders over, waaronder bijna alle (dieren)artsen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit voor mens en dier anders is. Verder is het enige natuurlijke aan dit hele gebied dat er dieren verhongeren. Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn dat ze dan ook alle kadavers laten liggen daar waar het dier is doodgegaan/afgeschoten om hem uit zijn lijden te verlossen. Nu worden bijna alle dieren "oernatuurlijk met behulp van een tractor" versleept naar gebieden waar de bezoekers niet mogen komen of worden ze in containers gegooid voor destructie. Als alle kadavers blijven liggen dan wil ik nog wel eens een wandelingetje maken met iemand van de dierenbescherming en wil ik nog wel eens zien hoe er genoten wordt van deze oernatuur als blijkt dat het één groot dierenkerkhof is. Dit beleid voor de Oostvaardersplassen is een grote dwaling, dat vinden deskundigen in binnen- en buitenland al veel langer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:12

Ik geef het op. Ik zal nederlanders wel nooit snappen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:37

Tja, elk land heeft zijn gebrek. Maar qua dierenwelzijn op elk gebied is Nederland inderdaad wel erg raar.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:02

En dat die paarden wild zijn is vanochtend ook al ontkracht door een grote foto in de Telegraaf van een oude meneer die een "wild" paard een worteltje voert...................wat het dier in dank afneemt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:47

Ik vraag me echt af waar de DB en de PvdD mee bezig zijn.
Volgens mij houden ze zich met de verkeerde zaken bezig.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:52

Zakken vullen als hoofdzaak?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:12

linky schreef:
En dat die paarden wild zijn is vanochtend ook al ontkracht door een grote foto in de Telegraaf van een oude meneer die een "wild" paard een worteltje voert...................wat het dier in dank afneemt.

Koniks zijn ook op geen enkele manier wild te noemen. Het zijn op z'n best verwilderde pony's. En ik heb zelf ook ondervonden dat ze allemaal behoorlijk tam zijn.
Er zou ook niets oneerlijker zijn dan er maar een paar wilde wolven er bij te gooien.
Gewoon geboorte beperking. Heel makkelijk...castreer de hengsten. de kudde groeit niet meer en je kan toch een beetje natuurtje en bioloogje spelen.

Dat de dierenbescherming onze verontwaardiging niet snapt geeft al heel duidelijk aan dat ze niet de juiste mensen in dienst hebben. Van deze organisatie mag je op z'n minst verwachten dat ze verstand hebben van het geen waar ze voor staan... het beschermen van dieren. daar versta ik niet de grote grazers maar laten creperen in de Oostvaarders plassen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:22

NatasjavE schreef:
linky schreef:

Koniks zijn ook op geen enkele manier wild te noemen. Het zijn op z'n best verwilderde pony's. En ik heb zelf ook ondervonden dat ze allemaal behoorlijk tam zijn.
Er zou ook niets oneerlijker zijn dan er maar een paar wilde wolven er bij te gooien.
Gewoon geboorte beperking. Heel makkelijk...castreer de hengsten. de kudde groeit niet meer en je kan toch een beetje natuurtje en bioloogje spelen.

Dat de dierenbescherming onze verontwaardiging niet snapt geeft al heel duidelijk aan dat ze niet de juiste mensen in dienst hebben. Van deze organisatie mag je op z'n minst verwachten dat ze verstand hebben van het geen waar ze voor staan... het beschermen van dieren. daar versta ik niet de grote grazers maar laten creperen in de Oostvaarders plassen.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.... helemaal mee eens!

"Boktlezers verbaasd over standpunt Dierenbescherming en PvdD".... :D

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:25

Lekker op tijd!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:32

horseyfries schreef:

LoesjeVis schreef:
Hongerdood lijkt mij onacceptabele sterfte.

Volgens mij moeten hier 2 zaken niet door elkaar gehaald worden.
1. de schrijnende situatie nu (en het beleid daaromheen)
2. hoe de situatie is ontstaan, algemeen beleid

Voor nu besluiten hoe met deze situatie om te gaan, daarna het algemene beleid evalueren om zo'n situatie in de toekomst te vermijden.

Ik vind de reactie van de dierenbescherming evenals die van PvdD ongelofelijk. Het gaat hier om een situatie die door ons mensen is gecreeerd. Niks natuurlijks aan. Dat de dierenbescherming zegt daar dan ook tegen te zijn doet niets af aan het feit dat deze situatie er nu eenmaal is en dat daar iets aangedaan moet worden.

Citaat:
Waarom doen ze niet preventief wat?
Zoals castreren van een groot aantal mannelijke dieren. Natuurlijk een heel karwei, maar wat dacht je van da in opleiding?

Dat leek mij ook een goeie oplossing. Merries kunnen ze ook "helpen".

_sparta_ schreef:
Zo, de collectebus gaat ook niets meer in.

Zo fijn als mensen de woorden uit je "toetsenbord" halen :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:20

horseyfries schreef:

:D op naar de telegraaf :')

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:25

Serieus, zouden we dat niet kunnen doen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:41

linky schreef:

Daar is al eens iemand voor veroordeeld vorig jaar geloof ik, het voeren van wild. Ook zijn er twee piloten met een strafblad omdat ze over het gebied zijn gevlogen (niet te laag) en daarbij dieren hebben verstoord. Dus denk maar niet dat ze die dieren verwaarlozen ze letten echt goed op ze. |o

Bbreedveld ik vind het wel een heel goed idee hoor om een "bokkers verbaasd over dierenbescherming (en PVDD)" actie te doen.
Maar ja eigenlijk zou het ons niet moeten verbazen want we hebben dit mede aan de dierenbescherming te danken. Zij hebben die internationale commissie in 2006 als uitgangspunt meegegeven dat de Nederlandse bevolking dit beleid wil. Er is dus bewust (en met medewerken van de dierenbescherming) voor dit beleid gekozen. Volgens de dierenbescherming wilde de Nederlandse bevolking namelijk geen proactief beleid (dat wil zeggen van te voren actie ondernemen tegen te grote populatie) maar een reactief beleid zoals we nu hebben, dus afwachten tot ze bijna van ellende omvallen en dan pas afschieten (of gewoon niks doen in veel gevallen). Dus we zitten ook dankzij de dierenbescherming met deze ellende opgescheept. Die internationale commisie die nu steeds de zwarte piet krijgt toegeschoven deed niets anders dan advies geven op basis van dit uitgangspunt om niet van te voren in te grijpen, zij zeiden helemaal niet dat het niet anders kon, volgens hun was een preventief beleid ook mogelijk maar dat was niet de wens van de Nederlandse bevolking. :?

Dit verhaal is nog lang niet over, want over hoe het in de toekomst gaat moet nog beslist worden, dus alsjeblieft alle bokkers blijf dit volgen. Ik ga zelf kijken of ik Panorama de actualiteitenrubriek van de BBC hiervoor kan interesseren. In Engeland zijn ze ook altijd bezig om nieuwe oplossingen te verzinnen voor hun grote natuurparken maar bij hun kan onnodig dierenleed nadrukkelijk nooit een onderdeel van het beheer zijn. Ik kan eerlijk gezegd geen één ander beschaafd land verzinnen waar zoiets mogelijk is, en allemaal alleen maar omdat een zeer klein clubje mensen het geloof verkondigt dat als er dieren omkomen van de honger dat er dan sprake is van (oer)natuur.