Muggen vermoedelijk verspreiders van West Nijl Virus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Muggen vermoedelijk verspreiders van West Nijl Virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:24

http://www.levendehave.nl

Muggen zijn vermoedelijk de grote verspreiders geweest van het West Nijl Virus in de Verenigde Staten. Lange tijd werden vogels verantwoordelijk gehouden voor de verspreiding van de ziekte, maar nu blijkt uit Amerikaans onderzoek dat het hoogstwaarschijnlijk muggen waren die het virus over grote afstanden hebben getransporteerd.

Het West Nijl Virus is in 1999 voor het eerst ontdekt in New York. Tussen 2001 en 2004 maakte het virus een grote opmars dwars door de Verenigde Staten. Opvallend was al dat het virus niet de grote migratieroutes van vogels volgde. Nader onderzoek bracht de rol van muggen aan het licht. Bekend is dat muggen het virus overdragen op mensen, maar dat ze ook zorgen voor verspreiding over grote afstanden was nog niet eerder onderzocht.

Het West Nijl Virus vermeerdert zich vooral in vogels. Paarden zijn een belangrijke indicator van de aanwezigheid van het virus, omdat ze symptomen van infectie kunnen vertonen, zoals neurologische encefalitis. De incubatietijd bedraagt 5 tot 15 dagen en er is melding van een sterftepercentage bij klinisch zieke paarden van maar liefst 40%. Er bestaat geen geneesmiddel voor de virusziekte, maar er is wel een vaccin voor paarden beschikbaar.

Klik hier voor een filmpje.

Verwant artikel:

[VN] KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus
[VN] Paarden zijn de 'dead end hosts' bij het West Nijl virus

Wildgirl

Re: Muggen vermoedelijk verspreiders van West Nijl Virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:30

Muggen kunnen geen duizenden kilometers overleven/vliegen.
Trekvogels wel, die weer lokale muggen aantrekken, die vervolgens paarden en mensen aansteken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:31

Wat dacht je van bijv. een vliegtuig waarin een mug meelift oid?
of muggeneitjes? Dat gaat snel hoor.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:32

Wildgirl schreef:
Muggen kunnen geen duizenden kilometers overleven/vliegen.
Trekvogels wel, die weer lokale muggen aantrekken, die vervolgens paarden en mensen aansteken.

Precies.
Die vogels vliegen daarheen waar de muggen zijn (o.a.)
Ik vraag me af waarom er ineens wordt aangenomen dat de muggen het verspreiden?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:36

wat is nu het dichtsbijzijnde land waar het virus de kop opsteekt?
Volgens onze dierenarts wordt er hier in de regio nog praktisch niet geent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:39

De enige bewegende factoren zijn vogels en muggen en de verspreiding in de VS ging van noord-oost door het midden naar het zuiden en het westen, in pak m beet 5 jaar tijd. Het klopt dat het virus daar niet de trekvogelroutes of de klimaatzones volgt, maar men zegt dat het virus in Europa nog wel via de trekvogelroutes zich verspreidt, maar dat kan nog veranderen. Er zijn signalen dat er bronnen van de ziekte in Algarve zitten, maar dat is nog onbevestigd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:39

Frenka schreef:
wat is nu het dichtsbijzijnde land waar het virus de kop opsteekt?
Volgens onze dierenarts wordt er hier in de regio nog praktisch niet geent.

zwitserland bij mijn weten, pas als de ziekte de alpen over is moeten we ons zorgen gaan maken, daarnaast; enting is geen garantie op het niet krijgen van de ziekte.
daar weer naast; ook is het niet zeker hoe sterk de ziekte paarden treft; dwz de milde of zware variant, hier is nog niks over bekend qua risicofactoren etc

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:40

In Zuid-Frankrijk waren vorige zomer virushaarden volgens onze VA

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:41

Cayenne schreef:
Wat dacht je van bijv. een vliegtuig waarin een mug meelift oid?
of muggeneitjes? Dat gaat snel hoor.

volgens ''de studies'' kunnen alleen volwassen muggen/vliegen etc de ziekte overbrengen nadat ze besmet bloed hebben opgezogen.
eitjes zijn onschadelijk.
die paar mugjes die per vliegtuig zijn overgebracht veroorzaken geen massale sterfte aangezien het paard eindstation is en dus niet besmettelijk, zowiezo is het hele wnv een beetje een storm in een glas water idee imo

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:43

Dan vraag ik me wel af waarom VA'en in onze regio zoveel mogelijk aanraden van te vaccineren en er zelfs al rapporten over zijn verschenen van de overheid.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:45

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:45

Dat aanraden om te vaccineren is nogal verschillend. Hier in de regio wordt het helemaal nog niet aangeraden.
Vind het maar een lastige kwestie. Je wilt voor die 2 entingen (80,-) niet het risico lopen om je paard kwijt te raken. Maar als enten niet helpt om de ziekte te voorkomen, waarom zou je het dan doen....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:47

Dat is toch niets nieuws? Vogels zijn resevoirs voor de ziekte en muggen zijn de overbrengers. Dat heb ik altijd al gelezen en vernomen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:48

Wat een drukte om niks zeg :n als paarden gestoken kunnen worden door besmette muggen kunnen mensen ook gestoken worden.
Waarom voor paarden al wel een vaccin en voor mensen niet??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:51

Biepje schreef:
Dan vraag ik me wel af waarom VA'en in onze regio zoveel mogelijk aanraden van te vaccineren en er zelfs al rapporten over zijn verschenen van de overheid.

Omdat ze er veel centjes mee verdienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:55

Wildgirl, besmette muggen brengen het virus over in hun nakomelingen.

OVer het voorkomen van de ziekte volgens het RIVM:

6.3 Voorkomen in Europa

In 1996 vond de eerste grote Europese epidemie van WNV in Roemenië plaats met 393 humane gevallen en 17 doden. (Isa98) Sindsdien worden er bij monitoring in Roemenië nog sporadisch gevallen gevonden. (Cer97)
In Tsjechië werden in 1997 in de maand juli, na overstroming van de Moravarivier, grote hoeveelheden Aedes spp. en Culex pipiens-muggen aangetroffen. Bij 4 van de 619 mensen die om verschillende redenen behandeling zochten, werd in gepaarde sera een significante antistoftiterstijging tegen WNV aangetoond. In 1999 werden in het deltagebied van de Volgograd in Rusland bij 326 van de 463 patiënten met een aseptische meningitis IgM-antistoffen tegen WNV aangetoond. Bij alle 14 overledenen werd met PCR WNV in de hersenen aangetoond. (Pla01)
In de herfst van 2000 werden in de Camargue in Zuid-Frankrijk 76 klinische gevallen bij paarden gevonden, waarvan er 21 doodgingen. Er werden geen gevallen bij mensen gemeld. (Dur00) Sinds 1960 is het WNV geïsoleerd (uit sporadische gevallen bij zoogdieren, vogels of muggen) in Portugal, Slowakije, Moldavië, Oekraïne, Hongarije, Roemenië, Tsjechië en Italië. Gevallen bij mensen werden beschreven in Zuid-Frankrijk, Zuid-Rusland, Spanje, Roemenië, Belarus, West-Oekraïne en Tsjechië. (Hub99b) In 2003 werden in Zuid-Frankrijk twee gevallen beschreven bij mensen die niet hadden gereisd.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:12

bij ons hangt ook een formulier over het west nijl virus..
ik denk wel dat ik ga enten, ik durf het risico niet te nemen..
weet alleen niet als het wel echt helpt??

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:44

De laatste nieuwe vaccins zouden wel helpen en dan vind ik € 80 geen weggegooid geld. Een paar jaar geleden zei iedereen hetzelfde van Rhino, en een paar maanden geleden mochten we bijna een half jaar de stal niet af omdat niemand dat had gevaccineerd en het plots op enkele (wedstrijd)stallen in de buurt zat

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:36

bij ons kost het 70 euro doe het zeker ben wel wat kwijt maar
heb dan ik mijn best wel gedaan. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:42

Voor mensen is het virus lang niet zo fataal als voor paarden. Daarom is de noodzaak mensen in te enten nog niet zo groot.

Frenka: de inenting helpt wel om je paard niet ziek te laten worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:47

Ik dacht dat allang bekend was dat dit door muggen kwam?
In de bladen van de (Amerikaanse) stamboekvereniging staan al jaren advertenties e.d.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:50

Vogels en kleine zoogdieren zijn "dragers" van de ziekte maar worden zelf niet ziek. Maar het wordt overgebracht door muggen.
Een besmet paard is niet besmettelijk voor andere paarden of mensen, je moet zelf geprikt worden.
In 2009 in Italië gespot.

Voorlichting goed, paniek slecht. Als het deze kant op komt, zit de Fakulteit van Utrecht er boven op en dan kan eventueel geënt worden. Is nu nog niet nodig dus.
Na het enten ontstaat goede antilichaamvorming, weinig "entreakties".

Vrij naar een lezing door Prof. Dr. (van der) Sloet, kortgeleden in Tolbert.

Kan de regering een keertje ophouden met het maken van al dat moerasland waar de muggen weilig tieren?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:56

skippy1 schreef:
Voor mensen is het virus lang niet zo fataal als voor paarden. Daarom is de noodzaak mensen in te enten nog niet zo groot.

Heb jij een linkje ofzo waar ik er over kan lezen? Ik vraag me namelijk af waarom de gevolgen voor mensen minder erg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:00

Nee, zo geen linkje, heb gewoon gezocht op internet en ik heb een lezing bijgewoond waarin dit werd verteld. Als je zoekt op WNV op internet en dan iets van symptomen erbij, vind je het wel.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:01

Als het virus eenmaal over de Alpen is, dan weet niemand hoe snel het hier is. En voor een goede bescherming heb je wel 2 entingen nodig, en dan is het dus misschien al te laat...
Daarnaast zorgt geen enkele (!) enting ervoor dat een dier de ziekte niet meer kan krijgen...Dat is namelijk ook niet de definitie van een enting ;)